Netværk mellem stationær og bærbar pc
Fra : Per Kühlwein

Dato : 24-02-02 09:39

Hej i gruppen!

Jeg har en stationær med Win98 og en bærbar med XP og vil gerne have dem
koblet sammen i et netværk.

Opsætning i Win98 er ok og kablet jeg bruger er det en prof formentlig ville
kalde parsnoede kabler.

Men når jeg så skal til at foretage opsætningen i XP og bruger guiden
netværksinstallation skriver den: Guiden fandt netværkshardware, der ikke er
tilsluttet.
Som forslag til løsning skrives der tilslut netværkskablerne (hvilket er
gjort) eller tilslut netværkshardwaren (når jeg tjekker i systemet fejler
netværkshardwaren ikke noget.

Hvad er der mon galt? Teksten til netværksikonet (overstreget med rødt
kryds) på processlinien fortæller: Et netværkskabel er ikke tilsluttet.

Skal der mere end det ene kabel til for at skabe netværket?

På forhånd tak for gode råd og tips.

mvh
Per

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 24-02-02 10:30

"Per Kühlwein" <kuhlwein@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:TA1e8.8$9c.537@news.get2net.dk...

> Opsætning i Win98 er ok og kablet jeg bruger er det en prof formentlig ville
> kalde parsnoede kabler.

Hvis de to PC tilsluttes direkte, skal kablet ikke kun være parsnoet ('twisted'),
men også krydset ('crossed').

> Hvad er der mon galt? Teksten til netværksikonet (overstreget med rødt
> kryds) på processlinien fortæller: Et netværkskabel er ikke tilsluttet.
>
> Skal der mere end det ene kabel til for at skabe netværket?

Hvis du benytter 'lige igennnem' kabler skal du også have en hub/switch.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : Per Kühlwein

Dato : 24-02-02 11:17

Bjarne Duelund <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Kp2e8.5564$Rz2.215430@news010.worldonline.dk...

> Hvis de to PC tilsluttes direkte, skal kablet ikke kun være parsnoet
('twisted'),
> men også krydset ('crossed').

OK - kablet havde jeg fra en ældre installation og ved derfor ikke om det
også er krydset. Jeg må ned til en forhandler.

> Hvis du benytter 'lige igennnem' kabler skal du også have en hub/switch.

Med 'lige igennem' mener du da kabel i een længde?
Jeg mener at have læst, at ved netværk mellem blot 2 PCer behøver man ikke
hub/switch - er det på grund af de 2 forskellige styresystemer?

mvh
Per

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 24-02-02 11:22

"Per Kühlwein" <kuhlwein@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:b03e8.18$9c.643@news.get2net.dk...

> Med 'lige igennem' mener du da kabel i een længde?

Nej, med 'lige igennem' mener jeg ikke-krydset.

> Jeg mener at have læst, at ved netværk mellem blot 2 PCer behøver man ikke
> hub/switch -

Det er korrekt, men det kræver så et krydset kabel.

> er det på grund af de 2 forskellige styresystemer?

Nej, det er ligemeget.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Per Kühlwein

Dato : 24-02-02 11:27

Hej igen
> Hvis de to PC tilsluttes direkte, skal kablet ikke kun være parsnoet
('twisted'),
> men også krydset ('crossed').

Det er hvad der står på selve kablet - siger det noget om at det også er
krydset

SUNF PU (UL) E132276 TYPE CM 4PR 24AWG 60 gr C
CSA LL64151 AWM II A/B 80gr C 300V FT4 IC NETWORK 6D03 EIA/TIA-568A STP
CATEGORY 5

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 24-02-02 11:30

"Per Kühlwein" <kuhlwein@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:D93e8.19$9c.780@news.get2net.dk...
> Hej igen
> ('twisted'),
>
> Det er hvad der står på selve kablet - siger det noget om at det også er
> krydset

Du kan holde de to stik op ved siden af hinanden.
Hvis du kan se at det er de samme ledere (se farverne) der går til de samme ben,
er kablet ikke krydset. Hvis kablet er krydset vil følgende være byttet:
1 -3 og 2 -6.

Se endvidere her (farverne kan varirere fra producent til producent):
http://www.hardwarebook.net/cable/network/ethernet10basetcrossover.html
http://www.hardwarebook.net/cable/network/ethernet10basetstraightthru.html

Fra : Per Kühlwein

Dato : 24-02-02 11:45

Hej Bjarne.

> [...]
samme ben,
> er kablet ikke krydset. Hvis kablet er krydset vil følgende være byttet:

Ja - det var en god ide, og det fortæller mig straks at lederne går lige
igennem.
Så behøver jeg ikke bruge mere af søndagen på det problem og må ned og købe
et korrekt krydset kabel.

Mange tak for dine svar og hjælpen.

Venlig hilsen
Per