Danske dato'er i date() ???
Fra : Pelle Gøeg

Dato : 23-02-02 16:08

Jeg har en mySQL db hvor jeg har en masse fødselsdage gemt i unix_timestamp
format, dem henter jeg ud og putter i et array $data[foedselsdage] jeg vil
nu have dem ud på min side hvor de skal skrives sådan:
fx. 1. Januar 1970. Altså på dansk tekst istedet for engelsk???
ligenu har jeg hvor der kun står 1/1-1970 men vil gerne have det til at se
lidt pænere ud.

hilsen
Pelle Gøeg

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 24-02-02 11:16

On Sat, 23 Feb 2002 16:07:55 +0100, "Pelle Gøeg"
<no@man.has.been.here> wrote:

> [...]
>fx. 1. Januar 1970. Altså på dansk tekst istedet for engelsk???
>ligenu har jeg hvor der kun står 1/1-1970 men vil gerne have det til at se

Et forslag:
Opret et array med danske månedsnavne: [mdr[1] = 'januar' osv.). Når
du skal skrive datoen, finder du månedsnummeret og erstatter
månedsnummeret med det tilsvarende element fra array'et.

mvh
Karl Peder

Fra : Pelle Gøeg

Dato : 24-02-02 14:12

> [...]
> du skal skrive datoen, finder du månedsnummeret og erstatter
> månedsnummeret med det tilsvarende element fra array'et.
Fandt selv ud af det:

$maned = date(M, $data[foedselsdag]);

if ($maned == 'Jan') {
$mnd = 'januar';
}
elseif ($maned == 'Feb') {
$mnd = 'februar';
}
elseif ($maned == 'Mar') {
$mnd = 'marts';
}
elseif ($maned == 'Dec') {
$mnd = 'december';
}
else {
$mnd = $maned;
}

echo $mnd

hilsen
Pelle Gøeg

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-02 14:53

> $maned = date(M, $data[foedselsdag]);

> [...]

eller : // klip fra manualen

string setlocale (mixed category, string locale)

Category is a named constant (or string) specifying the category of the
functions affected by the locale setting:

LC_ALL for all of the below

LC_COLLATE for string comparison, see strcoll()

LC_CTYPE for character classification and conversion, for example
strtoupper()

LC_MONETARY for localeconv()

LC_NUMERIC for decimal separator (See also: localeconv())

LC_TIME for date and time formatting with strftime()

If locale is the empty string "", the locale names will be set from the
values of environment variables with the same names as the above categories,
or from "LANG".

If locale is zero or "0", the locale setting is not affected, only the
current setting is returned.

....// slut klip

På windows er min erfaring at det virker bedst/sikrest med
setlocale("LC_TIME", "");

Hilsen

John