Alko stabilisator tilkobling
Fra : edob

Dato : 23-02-02 20:47

Hej i gruppen.

Vi har netop, som helt uerfarne campister, købt en Adria campingvogn B 432
PX (har aldrig haft campingvogn før). Bilen er en Toyota Avensis 1,8.

Vi spekulerer på om det er pengene værd at få påmonteret en Alko 1300
stabilisator tilkobling. Er det pengene værd (ca. 1.500,- kr plus
montering) og er det i givet fald den rigtige størrelse stabilisator ?

I hvilke situationer har man udbytte af at have en stabilisator påmonteret ?

Har forsøgt at læse om stabilisatorer. Det ser ud som om meningerne om
nytten af en sådan er stærkt delte.

Håber der er nogen i gruppen som vil hjælpe med at informere omkring emnet.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Hans

Dato : 23-02-02 23:57

Jeg kan kun anbefale at få monteret en Alko stablisator.

Jeg monterede en Alko 1500 på mine forældres bil VW passat 1999 + Adria 462
(1300 kg )
De blev meget glad for den , vogntøjet blev meget stabil ved kørsel, kunne
især mærkes ved hastigheder over 50-60 kmt.

Mvh Hans

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-02-02 00:20

> [...]
> nytten af en sådan er stærkt delte.
>
> Håber der er nogen i gruppen som vil hjælpe med at informere omkring

vi kan starte med at jeg syntes det er det eneste rigtige at have en
stabilsator på, men nu til spørgsmålene.

Hvad vejer CV er støddæmpere på CV hvilke dæk er der monteret på CV.

Hvis totalvægten er over 1000 kg. ville jeg ofre en alko 2004 som også
dæmper nikke bevægelser godt er en alko 1300 beregnet til vogne op til 1300
kg. men egne erfaringer siger at alt over 1000 kg er den for lille.
Hvis der ikke er støddæmpere bør i få sådan nogle på
er dækkene ikke lavprofil eller varevognsdæk bør de skiftes til de ene eller
det andet.

Dette er hvad jeg ville gå efter, selvfølgelig skal pengepungen tages med i
betragtning så jeg ville starte med støddæmperne (dækkene skulle helst have
kontakt med vejen specielt når i bremser)

Hilsen Jørgen

Fra : PHK

Dato : 24-02-02 12:45

"edob" <frankhan@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stabilisator tilkobling. Er det pengene værd (ca. 1.500,- kr plus
> montering) og er det i givet fald den rigtige størrelse stabilisator ?

Som uerfarne campister vil i erfare, at der er masser af ting at bruge penge
på. Hvis du ikke har problemer med at holde vogntoget stabilt, så er de
ingen grund til at købe en.

Har du derimod problemer, så skal du vide at en stabilisator kun dæmper de
problemer du har skabt ved f.eks. at læsse campingvognen forkert, bruge
forkert lufttryk i dækkene (bil og campingvogn), læsse bilen forkert - og så
kan der være visse mangler ved campingvognen, f.eks. er der mange, der ingen
støddæmpere har.

Når du læsser bil og campingvogn, så læs alle de tunge ting i bilen og
placer de knap så tunge ting over akslen i campingvognen. Så er du nået
langt. Det med at anbringe forteltet bagerst i campingvognen under
siddegruppen, dejligt ude af syne, duer ikke. Det vil du opdage den dag du
ved et gearskift, under overhaling af en lastbil, på toppen af en bakke,
selv bliver overhalet af en hurtigkørende kassevogn i 3. spor, hvis højde
langt overgår din campingvogn.

Så bliver det rigtigt spændende! Jeg prøvede det 2 gange, da jeg var knap så
gammel med campingvogne og det er ikke sport sjovt, når der er rigtig trafik
omkring en.

--
_
|_|