Volvo Penta Manual
Fra : peter

Dato : 23-02-02 20:15

Jeg har en m-båd med en 6-cyl. Volvo Penta Dieselmotor i. En
halvgammel sag. Jeg søger trykt information om denne motor,
vedligeholdelseshåndbog, værkstedshåndbog osv. Jeg vil være tilfreds
med fotokopier. Kan nogen hjælpe?

mvh Peter

Fra : Ole

Dato : 23-02-02 20:13

Du bør specificere hvad type motor det drejer sig om.
Bare at skrive Volvo Penta diesel, 6 cyl, ældre, er en massebetegnelse på
linie med: min motor er grøn!
-Ole

Fra : peter

Dato : 23-02-02 22:17

Du har ret, men problemet er at jeg ikke ved noget om type osv.
Det eneste, jeg har, er et støbt nummer 41 72 58 00289 FBG samt
et ihugget nr: B722 31840.

Derudover har jeg de støbte numre i noget af det påskruede tilbehør,
dieselpumbe, oliefilter osv.

Mit håb er bl.a ad denne vej at finde ud af hvad det egentlig er for
en motor, jeg har.

mvh Peter

Fra : Ole

Dato : 24-02-02 01:02

OK!
Disse numre kan man måske bruge til noget !
Ved du hvor mange litre din motor er på ?
Er pumpen en Bosch (række) eller en CAV (rund)?
Er der turbo?
Har du nogen anelse om antal heste?
Har du en ide om alder 5-10-20 år ?
Prøv at skrive, så vil jeg prøve at finde noget til dig.
-Ole

Fra : peter

Dato : 24-02-02 02:12

Hej Ole

Jeg har brug for al den viden jeg kan skrabe til mig. Det vil sikkert
være en fordel, hvis jeg vidste bare lidt om hvaf´d det er for en
motor, inden jeg henvender mig til svenskerne.

Så derfor:

Det er en Bosch ( række) pumpe - sidder på venstre side af motor,
ingen turbo, antagelig 125-175 HK, mere end 20 år gl., har en lille
nikkepumpe på højre side af motor til tømning af motorolie, eksternt
oliefilter med papirindsats, 2 ventildæksler ( i forlængelse - det er
en rækkemotor), den er STOR ( i sammenligning med de mere moderne
kompakte), jeg har ikke rigtig noget bud på kubikkerne, men jeg vil
mene at den er at sammenligne med en mellemstørrelse lastvognsmotor.

Jeg ved ikke lige hvad jeg mere skal finde på for at karakterisere
den, men jeg kommer lige til at tænke på, at jeg kunne evt. forsøge at
tage et par billeder af den, eller så meget af den man nu kan se, da
der er bygget en motorkasse op omkring den. Ville det hjælpe?

I øvrigt tak for din velvillighed.

mvh Peter

Fra : Ole

Dato : 26-02-02 22:00

Hej Peter
Det er en rigtig god ide med et billede af motoren. Hvis du ikke vil sende
det til gruppen, så prøv på min mail, du kan selv se hvilken del der skal
fjernes.
Hilsen Ole

Fra : Ole

Dato : 07-03-02 13:36

Du vendte aldrig tilbage med de billeder !?
/Ole

Fra : PeterB

Dato : 10-03-02 02:01

Hej Ole
Det er MEGET pænt af dig sådan at huske mig på det, men sagen er at
jeg har været temmelig syg det sidste stykke tid, med høj feber og
sådan noget snavs. Jeg har hverken glemt eller opgivet det. Jeg håber
snart at være på benene igen, så jeg skal helt bestemt nok vende
tilbage omkring det. Foreløbig mange tak for din velvillighed.

med venlig hilsen Peter

PS Er nyhedsgrupper dog ikke en herlig ting, der er ingen grænser for
den hjælpsomhed, man møder her. Hurra for det!!

Fra : Ole

Dato : 24-02-02 01:05

UPS
Fik lige fulgt linket. Du har vist ikke brug for min hjælp alligevel.
-Ole

Fra : Fredrik Mossberg

Dato : 23-02-02 22:15

http://www.drevia.se/gds.html