udma 33??
Fra : JOHN NIELSEN

Dato : 23-02-02 19:23

hej ng
hvordan kan det være at mit dvd og cdrom drev
kører 33 når det som max kan kører 66
jeg kan se det når jeg poster.
nogen der ved om man kan gører noget ved det.

hilsen jm

Fra : Deaster

Dato : 23-02-02 20:27

"JOHN NIELSEN" <john.michael.nielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> hej ng
> hvordan kan det være at mit dvd og cdrom drev
> kører 33 når det som max kan kører 66
> jeg kan se det når jeg poster.
> nogen der ved om man kan gører noget ved det.

Der er vist ingen cdrom og dvddrev der kører hurtigere end ata33 standarden.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Lars Krag

Dato : 23-02-02 21:07

> [...]
> kører 33 når det som max kan kører 66
> jeg kan se det når jeg poster.
> nogen der ved om man kan gører noget ved det.

Er de begge to ata66 drev? Jeg ved der er dvd drev
på markedet som kører ata66, men jeg kender ikke
til nogle cdrom drev. Sidder de på et ata66/100 kabel
(80 pin)? Hvis de gør, sidder de på det samme kabel
og sidder de "rigtigt" på kablet ifht. master/slave. Og
rigtigt = master yderst på sort stik, slave i midten på
gråt stik og blåt stik på bundkortet.

Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-02-02 23:14

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> skrev....

> Og
> rigtigt = master yderst på sort stik, slave i midten på
> gråt stik og blåt stik på bundkortet.

Placeringen på IDE kablet har absolut ingen betydning i forhold til
master/slave.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Lars Krag

Dato : 24-02-02 16:40

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse news:Xns91BEEC3877FF4KENTOLDHOJ@212.54.64.134...
> "Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> skrev....

> Placeringen på IDE kablet har absolut ingen betydning i forhold til
> master/slave.

Det er bestemt ikke min erfaring. I princippet burde det kun
have betydning hvis man kører cable select, men jeg har rent
faktisk afhjulpet adskillige folks problemer ved blot at placere
deres enheder "korrekt". Spørg mig ikke om hvorfor, men
det virker altså.

Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-02-02 18:49

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> skrev....

> Det er bestemt ikke min erfaring. I princippet burde det kun
> have betydning hvis man kører cable select,

Når man kører cable select skal man slet ikke jumpe som master/slave
men netop som... cable select.

Når man jumper som master/slave, så er det fordi din controller
'bare' sender alle signaler ud på IDE kablet men med adresse til
enten masteren eller slaven. Den enhed der har den rette jumpning,
modtager signalet. Det er derfor fuldstændig ligegyldigt om master
sidder først eller sidst på kablet.

> men jeg har rent
> faktisk afhjulpet adskillige folks problemer ved blot at placere
> deres enheder "korrekt". Spørg mig ikke om hvorfor, men
> det virker altså.

Det er sikkert andre ting der har været galt. F.eks. kunne det tænkes
at IDE kablet har været løst, og bliver sat ordentligt fast når du
har ændret jumperne.

Fra : Esben

Dato : 25-02-02 10:28

> [...]
> enten masteren eller slaven. Den enhed der har den rette jumpning,
> modtager signalet. Det er derfor fuldstændig ligegyldigt om master

Min erfaring med ældre diske og cd-drev har været at rækkefølgen ikke var
ligegyldig, men de på nyere ting jeg har prøvet har rækkefølgen været
ligegyldig.

--
Esben

Fra : Lars Krag

Dato : 25-02-02 20:30

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:Jgoe8.138$vn2.136649876@news.orangenet.dk...

[snip]

> Min erfaring med ældre diske og cd-drev har været at rækkefølgen ikke var
> ligegyldig, men de på nyere ting jeg har prøvet har rækkefølgen været
> ligegyldig.

Også her. Især når ældre udma33 eller pio4 enheder skal sidde på
samme ata100 kabel som en ata100 disk kan der tit være problemer,
hvis ikke de sidder præcist som jeg angav.

Nogle bundkort/controllere kan fungere fint med de samme enheder,
hvor andre f.eks. kun vil køre ata33 med begge enheder, hvis der
sidder en ata33 enhed for enden af kablet og en ata100 på midten.
Og jeg ved altså godt hvordan man sætter kabler ordentligt på

Lars

Fra : Bachelor

Dato : 26-02-02 00:14

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse news:Xns91BFBF66F1707KENTOLDHOJ@212.54.64.134...
> [...]
> enten masteren eller slaven. Den enhed der har den rette jumpning,
> modtager signalet. Det er derfor fuldstændig ligegyldigt om master

Det er ikke hvad du får at vide hvis du købet en Plextor brænder.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-02-02 01:34

"Bachelor" <not.valid@nospam.net> skrev....

> Det er derfor fuldstændig ligegyldigt om master
> Det er ikke hvad du får at vide hvis du købet en Plextor brænder.

Jamen det ændrer altså ikke på at sådan er det. Jeg tillader mig at
citere lidt fra www.pcguide.com:

"Note that in terms of configuration, it makes no difference which
connector on the standard IDE cable is used in a standard IDE setup,
because it is the jumpers that control master and slave, not the
cable."

Citatet kan findes 5 afsnit nede på denne side:

http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Jumpering.htm

Eller et citat fra Enhanced IDE FAQ:

5.2. Does it matter how I connect the devices to the cable?

Not much. If you have only one drive on the cable, it is best to
put it at the very end, especially when you're using any of the
faster modes. For two devices, it doesn't matter where you put the
master and the slave, or which end of the cable you plug into the
controller.
Just take care that you plug them in the right way: the red wire is
supposed to correspond to pin 1.

Se hele FAQ'en her:

http://www.faqs.org/faqs/pc-hardware-faq/enhanced-IDE/part1/

FAQ'en anbefales iøvrigt af www.ata-atapi.com: