Avlssikkerhed
Fra : DK True Trust

Dato : 25-01-01 23:10

Hvordan kan vi sikre, at en solgt avlshun ikke bliver misbrugt til for mange
kuld. Vi solgte vinteren 1999 en viksen hunkat til avl, hun har på nuværende
tidspunkt fået 2 kuld, hvoraf det sidste er født i starten af december 2000.
Hunkatten mistænkes allerede nu at være drægtig igen, altså for 3 gang.
Gode råd imødekommes med sød forståelse, da vi meget nødigt ønsker at begå
samme fejl en' gang til.

Hilsen Birgitte og Sten

--
Sten & Birgitte Stenskjær
sten@truetrust.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-01-01 23:48

Hej Birgitte & Sten

Nu sætter FD jo grænser for, hvor mange kuld man kan trække om året -
selvfølgelig kan man bare, ihvertfald første gang... - betale det mere for
sine stamtavler, men alligevel.
Så mine råd er vel:
1. Man kan lade være med at sælge avlskatte...
2. Man kan sørge for, at lave en kontrakt, der præcis beskriver hvor mange
kuld en kat må få om året (følg FD's regler, dem kender vi alle
(opdrætterne)), og i hvor mange år katten må holdes fertil. Jeg har selv
købt en hunkat, som ifølge kontrakten skal steriliseres når hun bliver 5 år
gammel. Så har man garanteret også fået de kuld man gerne vil, og har haft
god mulighed for, at udstille katten i mellemtiden. Hvis det skulle vise
sig, at jeg mangler x-antal certifikater til en bestemt titel, så kan det
sikkert godt lade sig gøre at holde hende fertil til de er i hus (det bliver
nu aldrig aktuelt, da hun ikke er udstillingskat - men avlskat!).
3. Man kan nøjes med at sælge avlskatte til opdrættere/folk man stoler på!
Alligevel er en kontrakt en rigtig god ting - så har begge skrevet under på
en række klausuler, og hvis man senere ønsker at ændre disse, så skal begge
igen være enige.

Og tro mig - jeg kender problemet - jeg har også solgt en kælekat (uden
stempel med avlsforbud, det gjorde jeg ikke dengang...), som nu er EC. og
"big time stud" - heldigvis er han da blevet kønnere med alderen... Men det
har altså gjort, at jeg ikke sælger katte til avl, med mindre det er nogen
jeg kender - eller som jeg har en klar aftale med, og de på forhånd har
meldt ud, at de gerne vil bruge katten til avl, for så kan man nemlig få
føjet alle de relevante ting ind i kontrakten.

Må jeg i øvrigt henvise jer til mailinglisten: FD-opdraetter, som I kan
finde på: http://www.egroups.com/community/FD-Opdraetter, og er en
mailingliste for udstillere og opdrættere i FD-regi.

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere - www.burmese.dk

DK True Trust <nospamtruetrust@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:94q89v$985$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Helle Andersen

Dato : 25-01-01 23:52

"DK True Trust" <nospamtruetrust@mail.dk> skrev i en meddelelse news:94q89v$985$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> Gode råd imødekommes med sød forståelse, da vi meget nødigt ønsker at begå

Hej Birgitte & Sten

Det kan jeg da godt forstå, at I gerne vil undgå i
fremtiden. Kan I simpelthen ikke få indføjet i
kontrakten, at hun katten højst må få f.eks. 2 kuld
om året og skal tages ud af avl i en alder af x-antal
år, med mindre andet aftales med jer ? Yderligere
kunne I måske interviewe køber om hans/hendes
holdning til den slags og spørge, hvad de hidtil har
gjort og måske tjekke dem lidt hos nogen i
kattekredse, der kender det pågældende
opdræt ? Kontrakter kan selvfølgelig overtrædes,
men man kan jo desværre ikke give katten en
udløbsdato.......

--
Hilsen Helle
Anything on the ground is a cat toy. Anything not there yet, will be.

Fra : DK True Trust

Dato : 26-01-01 21:19

Tusind tak for gode råd.
Vi vil fremover sikre vores solgte avlshunkatte, og sætte en avlsperiode i
vores salgskontrakt.
Vi er dog lidt imod for mange klausuler i salgskontrakter, men hvis det er
den eneste løsning for at beskytte, ja så må det være vejen frem.
Den omtalte hunkat blev solgt til avl i slutningen af 1999 og i marts mdr.
2001 fødte hun sit første kuld hos de nye ejer, det andet kuld bliver født i
december 2000, og allerede nu januar 2001, er der meget store chancher for,
at hun atter er drægtig. Vi syntes, at det er at udnytte hunkatten, og ikke
særlig dyrvenligt, især da hunkatten føder meget store kuld. Første kuld var
på 7 andet 6, treide kuld på 8 og igen fjerde kuld på 8, så det er jo en
stor belastning for hunkatten.
Er der slet ikke noget vi kan gøre på nuværende tidspunkt ?
MVH Birgitte og Sten

Fra : Nina

Dato : 26-01-01 21:31

Hej alle sammen.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om der ikke er nogle der kan hjælpe
i sådanne nogle sager.
Jeg hører utrolig mange der har været ude for sådanne hændelser og ikke ved
hvordan man skal gribe det an.

Skal man bede folk om et kontoudtog for at se om de økonomisk er på spanden
og derfor vil avle killinger i massevis?
Skal man have en database over "dårlige killingekøbere" som RKI?
De kontrakter vi skriver med killingekøberne er jo ofte ikke bindende (iflg
artikel i kattemagasinet forrige år)

Hva' med avlsrådet? Andre organisationer? Er der ingen der kan hjælpe? eller
er der ikke andet at gøre end at sige "surt show", og lade katten "sejle i
sin egen sø"

Ja, jeg ved godt at det måske virker lidt provokerende... men det kan da
sikkert sætte nogle tanker og ideer igang.

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : marianne hellemose

Dato : 26-01-01 22:13

Det ville være fantastisk svært at håndhæve, Felis Danica
siger max. to kuld pr. hunkat om året, 3'de kuld så er det
dyrere stamtavler, men det "vildeste" de kan gøre er at
ekskludere opdrættere der gentagne gange overtræder
reglerne og de opdrættere der "udnytter" deres hunkatte
på den måde, er højst sansynlige meget " kolde et vidst sted"
over en ekskludering.Min (lille) erfaring er at hvis man fra
start gør klart for eventuele købere, at ens katte/killinger
er MEGET vigtige for en og at man har stramme klausuler i
salgskontrakten kan man hurtigt sortere dem fra som bare
tror at "nu skal vi være rige" på en masse killinger

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

Some people have lives -
others have cats.

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 26-01-01 23:55

Hmmm ja.... Det ER hårdt for hunkatten, MEN såvidt jeg forstår har de nye
ejere IKKE brudt nogle love. FD regler er jo.... 2 kuld på ét kalender år,
og hvis kuld 1 blev født i marts, kuld 2 blev født i December og så nr. 3 er
påvej i januar så ER de jo i et nyt kalenderår.
Men ja, når det er store kuld er det nok ikke så smart.

Jeg kender opdrættere der parer deres hunkat lige efter hinanden, på den
måde får de næsten et helt år før de skal på den igen Altså 2 kuld "i
rap".... Hvis hunkatten er stærk nok til det, så syntes jeg det er i
orden.... men så skal man også bare gøre det på samme tid hvert år...fx.
hvert forår, så man altid har killinger med den hunkat om sommeren....

Det var så mit input

Mvh

Mette

--