Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål om billedbehandling og Olympus
Fra : woody

Dato : 23-02-02 18:15

På grund af snevejret???? har jeg ikke ku' få forbindelse med sunsite,
så jeg ved ikke om dette er kommet ud første gang jeg sendte det.

Jeg har et Olympus C-2000Z Camedia, og er ved at lære at bruge det og
Paint Shop Pro 7.

Når jeg har sat cameraet til ALL RESET: går jeg ud fra at det må være
indstillinger deer passer til de fleste amatørfotografer???? Ikke
sandt???

Jeg er så på følgende indstillinger: JPEG SQ setup 1024x768,
Brigthness.: Et par punkter under midte af Minus og Plus
Her må jeg forklare at billederne på LCD skærmen ser helt normale ud,
men da jeg lagde billederne fra cameraet til Stifinder og lukkede dem
op i PSP, var de alle meget mørke!!! Hvad er der galt? Det plejer
da ikke at være sådan, mystik mystik.

Når jeg kalder et billede frem og klikker for Image informations,
siger den at Billedet er 1200x1600 pixels, men det passer da ikke med
de 1024x768 ovenover?????
Brigthness control virker da kun for skærmen, ikke for fotografierne
????

I PSP kan jeg jo regulere Colours Adjust med brightness og contrast,
jeg er ikke for spids til dette. Men jeg har set et program engang
hvor der var en knap for automatisk forbedring af billederne, findes
der sådan en i PSP??????

Ligger fejlen i cameraets indstilling i Auto Mode, med knappen i
position P (Program) Auto Setting??????

Jeg har tre smart cards på 3, 36 og 63 MB, jeg skal blot tage
"feriebilleder" og faotos af børnebørnene, skal jeg så stille ind på
HQ eller SHQ i stedet.? Jeg har en almindelig billig scanner.
De fotos jeg har taget fylder 16x22 tommer, det får jeg da aldrig brug
for de fylder 5,5MB i harddisken hvordan får jeg dem mindre fra camera
til Harddisk. Jeg ved godt at de kan formindskes når jeg cropper dem
eller hvis jeg "resicer" dem ved at lave dem om fra de 72 pixels pr.
inch til 300 ppi, men hvordan går det til at de fylder mindre når der
kommer mange flere pixels i billedet??????

Jeg er bange for at jeg nok kommer med flere dumme spørgsmål.

Med venlig hilsen Woody

Fra : emj

Dato : 23-02-02 18:40

woody skrev i <pgjf7ugsft1fdpum2pme1db74807tk4ahf@4ax.com>:

>På grund af snevejret???? har jeg ikke ku' få forbindelse med sunsite,
>så jeg ved ikke om dette er kommet ud første gang jeg sendte det.

Jo, det har skam været forbi her, men det er et ret rodet indlæg, du
sender, så man aner ikke, hvor man skal begynde eller ende, hvis man
skal forsøge at svare dig.
Mit bedste råd er at kikke i dine manualer eller finder en bog om
digitalfotografering og billedebehandling, så du kan få styr på det
mest basale.
Hilsen emj

--
www.enterpol.dk/foto/