sygt system
Fra : John Faurholt

Dato : 23-02-02 17:40

Hejsa Alle

Efter en del forskellige problemer har jeg lavet en helt frisk OS/2
installation, desværre har jeg så fået et nyt problem som består i at mine
internet programmer mister forbindelsen når maskinen har kørt et stykke tid,
umiddelbart efter boot kører alt fint men efter en halv time eller mere, går alt
med internet i stå.
Jeg håber på lidt hjælp til analysering af problemet, og lad det være sagt med
det samme, jeg skal have det ind med ske

Installationen:
Warp 4 DK
Fixpak 15
Netscape
Fisetup
Java 118
MTPS 5.5
TCP/IP 4.21
Jeg har en TDC ADSL 512/512 forbindelse og bruger Netscape4.61,Weasel
1.33,PMMail 2.20
Jeg kan ikke lige finde på mere at fortælle, men som sagt kører alt fint et
stykke tid efter boot

med venlig hilsen
John Faurholt

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 24-02-02 00:38

On Sat, 23 Feb 2002 16:40:00, john@jfmoulding.dk (John Faurholt)
wrote:

> TCP/IP 4.21

Er det 32-bit stacken?

> Jeg kan ikke lige finde på mere at fortælle, men som sagt kører alt fint et
> stykke tid efter boot

Jeg havde samme problem med Stofanet efter at have smidt 32-bit
TCP/IP-stacken på (kan ikke lige huske versionsnummer) og måtte derfor
nøjes med den default installerede TCP/IP.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 24-02-02 11:23

Torsten Balle Koefoed wrote:

> Er det 32-bit stacken?

> Jeg havde samme problem med Stofanet efter at have smidt 32-bit
> TCP/IP-stacken på (kan ikke lige huske versionsnummer) og måtte derfor
> nøjes med den default installerede TCP/IP.

Er det mon et generelt problem med 32-bit stakken (Lyder ikke godt hvis man
benytter en Wørp 4.5x, hvor en 16-bit stak er eneste mulighed) eller
skyldes det at der lidt uoverensstemmelser fordi Warp 4 er sat op til brug
af en 16-bit stak....konfigurationsproblemer med 32-bit dimsen eller sådan
noget ??

--

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Member of TeamOS/2 DK

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 24-02-02 11:28

On Sun, 24 Feb 2002 10:23:06, Peter Jespersen <flywheel@illogical.dk>
wrote:

> Er det mon et generelt problem med 32-bit stakken

Nej, jeg kører Warp Server pt. men har absolut ingen problemer nu.

>(Lyder ikke godt hvis man benytter en Wørp 4.5x, hvor
>en 16-bit stak er eneste mulighed) eller skyldes det at
>der lidt uoverensstemmelser fordi Warp 4 er sat op til brug
>af en 16-bit stak....

Det burde det ikke være - 32-bit stakken skulle virke med Warp 4.

>konfigurationsproblemer med 32-bit dimsen eller sådan noget ??

Sandsynligvis, men jeg fattede ikk' en ski' og måtte til sidst opgive.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 24-02-02 12:34

Torsten Balle Koefoed wrote:

> Nej, jeg kører Warp Server pt. men har absolut ingen problemer nu.

OK lyder godt - takker!

Fra : H. P. Holm

Dato : 24-02-02 00:50

John Faurholt skrev:

> [...]
> umiddelbart efter boot kører alt fint men efter en halv time eller mere, går alt

Hvis det er en TDC Bredbånds ADSL eller en Netexpres løsning, så må
der ikke køre en DHCP server på maskinen, og maskinen skal være sat
op til at hente IP-adresse via DHCP. Det er de første betingelser.
TDC kører med 1 times lease, så det passer med at forbindelsen vil
svigte, hvis klienten ikke fornyer sit lease efter 30 minutter.

Der var også noget snak om en defekt DHCP klient i comp.os.os2.bugs
for et lille års tid siden, men jeg kan ikke finde detaljerne om det.
Fixpaks til TCP/IP skal hentes for sig selv.

Jeg håber det kan lede dig på sporet?

--
Hans

Fra : John Faurholt

Dato : 24-02-02 13:56

Hejsa Alle

Tak for svarene, som dog giver anledning til flere spørgsmål.
TDC er ikke flinke til at medsende info med deres produkter, de kunne i det
mindste nævne hvor man kan finde dem, nå men idet jeg har fundet om min Pro@cces
oplyses at DHCP serveren sidder i den router der følger med, routerens adr. er
192.268.1.1 og den tildeler adr. fra 192.268.1.6 til 192.268.1.100 mail
serveren skal have adr. 192.268.1.2 betyder det så at jeg skal have to netkort
for at bruge min PC som mailserver ??

Med venlig hilsen
John Faurholt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-02-02 17:55

"John Faurholt" <john@jfmoulding.dk> wrote in message
> serveren skal have adr. 192.268.1.2 betyder det så at jeg skal have to
netkort
> for at bruge min PC som mailserver ??

Nej, det betyder blot at tcp/port 25 peger på 192.168.1.2.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Elmo Jensen

Dato : 25-02-02 23:57

I indlæg <QuOedG0c98FC-pn2-2DdEezN6GExS@localhost>, skrev
john@jfmoulding.dk følgende....

[....]
> serveren skal have adr. 192.268.1.2 betyder det så at jeg skal have to netkort
> for at bruge min PC som mailserver ??

Nej det betyder blot at din router fungerer som DHCP server for dit LAN
(lokalnet). Routeren går dog også ud på WAN (det ydre net) og kobler sig
op mod TDC's DHCP server og får der den IP adresse som du kan kendes på
ude på nettet (hvis det er fast IP).

Inde i routeren sættes disse ting så op, og hvis du har en server kørende
på 192.268.1.2 så er det routeren som leder forbindelsen videre til din
server applikation ude fra internettet af.

Et eksempel. Du har en server kørende på ovennævnte IP adresse. Du har
fået tildelt 80.100.100.180 som WAN IP fra TDC's DHCP server. Inde i
routeren vises nu at opkald til WAN IP 80.100.100.180 skal ledes videre
til 192.268.1.2 hvor der f.eks. kører en WWW server.

Når jeg så i f.eks. webexplore's URL-linie skriver:

http://80.100.100.180

og trykker enter, så skulle jeg gerne komme ind på din www-server.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[news3@ddibbsystem.dk][www/ftp/telnet.ddibbsystem.dk][ICQ 125572551]
[Fidonet 2:236/35][Virnet 9:451/35][Zyxnet 16:45/35][OS2net 81:445/35]

Fra : Allan

Dato : 24-02-02 21:35

On Sat, 23 Feb 2002 16:40:00 UTC, john@jfmoulding.dk (John Faurholt) wrote:

> [...]
> umiddelbart efter boot kører alt fint men efter en halv time eller mere, går alt

Det lyder som et af de 2 klassiske problemer med DHCP.
Enten har du fået installeret en TCP/IP version, hvor der default
er et forkert DHCP script installeret - eller osse glemte du at oplyse,
at du har installeret Injoy Firewall, som osse giver dig dette problem,
hvis du ikke konfigurerer den rigtigt.

Kører du med Injoy ?

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : John Faurholt

Dato : 01-03-02 07:43

Hejsa Alle

Instalering af ic27255.exe fixet, løste alle problemer.
Tak for hjæp

mvh John