Plankton spiser...???
Fra : Brian Christensen

Dato : 25-01-01 21:55

Hej NG

Jeg har nogel Malawi ciklider, hvis primære føde er Plankton.. Det er jo
nogle små dyr der lever i vandet ikke??? Men mit spørgsmål er om der er
nogen der har nogel gode ideer til hvad man kan give dem af foder..

Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-01-01 23:15

Brian Christensen <bc@time4media.dk> skrev i en
> [...]
> nogle små dyr der lever i vandet ikke??? Men mit spørgsmål er om der er
> nogen der har nogel gode ideer til hvad man kan give dem af foder..

Du skal bare give dem det samme som alle de andre fisk du har.
Selv om de i naturen primært spiser plankton, så lever de lige så godt af
som de andre får.

Det lyder som nogle Cop. mloto typer.

Carsten

Fra : Brian Christensen

Dato : 26-01-01 18:54

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du skal bare give dem det samme som alle de andre fisk du har.
> Selv om de i naturen primært spiser plankton, så lever de lige så godt

Ja det er nogle VF Copadichromis Cyaneus... Hvor jeg godt nok er lidt
skuffet over hannens manglende farve... Men jeg har godt nok lige læst i det
her Aqualex på CD-rom at lige præcis cyaneusen har et problem med at den
ikke viser farve i akvarier... jeg ved ikke om du har noget erfaring med
denne type eller læst/hørt noget lignende..??

Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-01-01 22:33

> [...]
> ikke viser farve i akvarier... jeg ved ikke om du har noget erfaring med
> denne type eller læst/hørt noget lignende..??

Jeg har ingen erfaring med denne fisk, mange gange drejer det hele sig om
plads.
Fisken viser ikke sine farver hvis den ikke har plads nok, og måske især
en pelagisk
levende fisk, som i naturen har stort set uanede mængder af plads, det
kan derfor være et "traume"
den har fået.
Er det vildfangede fisk??

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-01-01 10:37

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Er det vildfangede fisk??

Hvad mon 'VF' står for ?

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-01-01 14:41

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvad mon 'VF' står for ?

Det var lige en detalje som jeg havde overset!

Carsten

Fra : Brian Christensen

Dato : 27-01-01 12:08

> [...]
især
> en pelagisk
> levende fisk, som i naturen har stort set uanede mængder af plads, det

Ja det er vildtfanget fisk...Ihverftfald ifølge forhandleren Carsetens
Dyrehandel, så det går jeg ud fra...

Jeg kan godt se fornuften i det du siger omkring plads, at hvis det er en
fisk der er vant til de frie vande i Malawisøen, så pludseligt at blive
pakket ned i 720l kan sikkert godt give et traume..

Brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-01-01 18:04

> [...]

især
> en pelagisk
> levende fisk, som i naturen har stort set uanede mængder af plads, det

Jeg ville dog tage det relativt roligt. Jeg har en Petromelas taeniolatus
(Red Empress) som jeg nærmest var ved at opgive.
Da jeg smed min Ps. Lombardoi (ja, jeg ved skam godt at man nok ikke burde
blande mbunaer med de andre), der var akvariets bisse nr. 1 ud skete der
ikke umiddelbart noget. Så fik jeg et læs nye fisk, bl. a. en Copadichromis
Borleyi, og så skete der ting og sager. Det så ud som om specielt
sidstnævnte han havde en provokerende virkning på taeniolatus'en, men det
pudsige var, at det ikke skete med det samme. Da jeg en 3-4 dage efter
ændrede en smule på stensætningen i akvariet, tændte min taeniolatushan
pludseligt for hele farveladen - og har beholdt den siden.
Nu ved jeg godt at der er tale om en helt anden fisk, men mit budskab er
såmænd blot dette, at der /kan/ gå ganske lang tid før en ny fisk farver ud.

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-01-01 00:49

> [...]

> Nu ved jeg godt at der er tale om en helt anden fisk, men mit budskab er
> såmænd blot dette, at der /kan/ gå ganske lang tid før en ny fisk farver

Der er ikke noget galt i at have både Mbunaer og frisvømmere i samme
akvarie,
mange af frisvømmerne, tager ture ind over klippepartiere hvor Mbunaerne
holder til,
der er også mange af dem der bruger klipperne til at lægge æg på, eller
laver en lille hule.
F.eks lever en del af Aulonocare arterne i og ved huler, deriblandt A.
stuartgranti og jacobfreibergi.

Jeg havde et par Cop. crysonotuus, hvor hannen aldrig farvede ud, selv om
den var født og opvokset i
akvarie. Senere har jeg så fået nogle andre unger fra samme forældre, de
er tilgæld fuldt udfarvet nu og
virkeligt flotte.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-01-01 20:06

> [...]
> laver en lille hule.
> F.eks lever en del af Aulonocare arterne i og ved huler, deriblandt A.

Jeg tænkte nu mere på temprementet. Det er min opfattelse at mbunaer er mere
bissede og ofte får akvariet til at ligne noget, der foregår i en
tørretumbler, når de høvler rundt med de noget mere rolige arter.

mvh
Jan

P.S. Min p.t. yndlingsmalawi Copadichromis mloto ser ud til at lægge op til
noget frækt med damen i dette øjeblik!

Fra : Brian Christensen

Dato : 28-01-01 22:44

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> mvh
> Jan
>
> P.S. Min p.t. yndlingsmalawi Copadichromis mloto ser ud til at lægge op

Jeg har Mbunaer og fritsvømmer sammen men det er kun i mit 720 og så er det
med et fåtal af mbunaer i forhold til fritsvømmer.. for der er klart noget
mere knald på Mbunaerne.. Og jeg tror ikke det er særligt hensigtsmæssigt i
mindre akvarier ..300 og nedad...

Håber der sker noget med dine mloto'er...

brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-01-01 23:46

> [...]
> bissede og ofte får akvariet til at ligne noget, der foregår i en
> tørretumbler, når de høvler rundt med de noget mere rolige arter.

Nogle arter er måske, men ikke alle, jeg har et 325 liters med en blandet
besætning.
Blandt andet går der nogle Pse. demasoni, Pse. kingseizei Lupingo gold,
M. cyanohabdus(maingano)
Pse. elongatus Mpanga og Cynotilipia afra Cobue. Og på frisvømmer siden
er der et par O. lithobates
Protomelas taeniolatus Red Impress, Aulonocare stuartgranti Chidunga Rock
samt Aulonocare sp. Neon Undo Reef.

Af den besætning er det så 100% sikkert at det er O. lithobates der
bestemmer alt!
Så meget at de bliver sat på porten.

> P.S. Min p.t. yndlingsmalawi Copadichromis mloto ser ud til at lægge op
til
> noget frækt med damen i dette øjeblik!

Når du får unger at dem, må du meget gerne kontakte mig, da jeg bestemt
er interesseret.
Jeg har selv nogle Cop. mloto Likoma, men jeg synes ikke de går så godt,
desværre.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-01-01 19:21

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

[klip div. mbunaarter]

> Af den besætning er det så 100% sikkert at det er O. lithobates der
> bestemmer alt!
> Så meget at de bliver sat på porten.

Det er meget skægt - min Lithobatheshan var den største i akvariet - og en
rædsom kryster. Malawier er individualister!

I øvrigt har jeg med stor fornøjelse et par Ps. elongatus 'linganjala' i
beholderen - fredelig og smuk.
Derimod er et pat Ps. tropheus 'Red Cheek' tæt på at ryge på panden!

> til
>
> Når du får unger at dem, må du meget gerne kontakte mig, da jeg bestemt
> er interesseret.

Desværre er der ikke sket noget, men de går meget smukt. Jeg skal nok give
lyd fra mig når (hvis) der sker noget spændende.

> Jeg har selv nogle Cop. mloto Likoma, men jeg synes ikke de går så
godt,
> desværre.

Mine kommer fra Chisumulu Island. Hannen er meget mørkeblå - forekommer
næsten sort med en hvidblå pande.

Jeg har lige forsøgt at tælle en flok Leleupi-unger. Imellem 175 og 200 stk
i et kuld - ikke dårligt, hvad?

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-01-01 00:50

> [...]
> beholderen - fredelig og smuk.
> Derimod er et pat Ps. tropheus 'Red Cheek' tæt på at ryge på panden!

Jeg har to typer elongatus "chewere" og "mpanga" selvfølgelig i hver sit
akvarie, de
er også meget fredelige. Selv mine Pse. demasoni er en ren engel iforhold
til de historier man
hører.
De Ps. tropheus Re Cheek jeg havde aldrig viste nogen form for aggresiv
adfærd, tværtimod
var det den der blev jaget af alt og alle.

> Mine kommer fra Chisumulu Island. Hannen er meget mørkeblå - forekommer
> næsten sort med en hvidblå pande.

Du har ikke et billed af dem, da jeg ikke khar kunnet finde den nogen
steder.

> Jeg har lige forsøgt at tælle en flok Leleupi-unger. Imellem 175 og 200
stk
> i et kuld - ikke dårligt, hvad?

Det var et impornerende antal, men selvfølgelig intet imod så mange andre
arter.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-01-01 09:46

> [...]
> adfærd, tværtimod
> var det den der blev jaget af alt og alle.

Ja, det bekræfter jo kun, at de har "personlighed" - og det er det, der gør
dem så interessante - udover det slående smukke udseende.

> Du har ikke et billed af dem, da jeg ikke khar kunnet finde den nogen
> steder.

Jo, men jeg er ikke helt tilfreds, så jeg vil ikke offentliggøre det. Jeg
har ikke helt fundet ud af mit nye kamera, men jeg kunne jo prøve at se om
ikke jeg skulle kunne få et ordentligt skud i aften. Så skal jeg nok enten
sende det til dig eller smide det på min hjemmeside.

> stk
>
> Det var et impornerende antal, men selvfølgelig intet imod så mange
andre
> arter.

Nej, selv blandt mundrugere kan der være flere (Jeg har engang haft et par
Tilapia mosambique -Wauw!). Men jeg mener faktisk at det er et ret stort
antal, arten taget i betragtning.
Nu er mit eneste problem (noget, der altid sker, når mine kuld bliver en 3-4
uger gamle) om jeg skal fodre dem op eller bruge dem som foder.
Jeg har endnu ikke fundet ud af, om de er afsættelige, og jeg gider ikke gå
og passe et kuld omhyggeligt i et halvårs tid for på det tidspunkt at skylle
dem ud i toilettet. I det hele taget er det et problem, at man synes at
opdrættet i sig selv er sjovt. Jeg har nogen gange tænkt på om man skulle
give sig til at forære fisk væk i stedet for at sælge dem til en forhandler
for en sølle ti'er og dagen efter se dem sat til salg for en halvtredser.
Jeg føler mig let til grin.
Hvad gør i andre?

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-01-01 10:54

> [...]

> ikke jeg skulle kunne få et ordentligt skud i aften. Så skal jeg nok enten
> sende det til dig eller smide det på min hjemmeside.

Eller hvad med at smide billedet op i dk. binaer, så andre også kan se
de?
> Nej, selv blandt mundrugere kan der være flere (Jeg har engang haft et par
> Tilapia mosambique -Wauw!).
Smagte Tilapiaerne godt da de blev slagtet?

> Men jeg mener faktisk at det er et ret stort antal, arten taget i
betragtning.
Det er det også, jeg har aldrig set eller hørt om så mange i et kuld.

> [...]

forhandler
> for en sølle ti'er og dagen efter se dem sat til salg for en halvtredser.

Du skrev at det var Neolamprologus leuipi som du havde fået unger af, nu
er sagen at de findes i en del
varianter, er det en med en kraftig gul/orange fave så burde det ikke være
umuligt at kommme af med dem.

Når jeg har haft unger af mine Leipiolamprologus boulingeri, har
problemmet delsvist løst sig selv, for
under opvæksten sker der et frafald blandt ungerne, så det måske kun er 50
% af ungerne der bliver til noget.
Her øst for Valbybakke har vi et par forretninger der sælger en del Malawi
og Tanganyika ciklider, så indtil
nu har det ikke været noget problem at komme af med ungerne.
Jeg vil give dig ret i at det er ærgeligt at se en fisk solgt for 3-4
gange så meget som man selv fik for kræet,
men forhandleren skal jo leve og staten tager jo minimum 25% i moms.
Har du overvejet at prøve at annoncere dem til salg her eller i den blå
avis?

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-01-01 19:53

> Eller hvad med at smide billedet op i dk. binaer, så andre også kan se
> de?

Når - og kun når - jeg mener at de er af en kvalitet, der egner sig til
offentliggørelse, så smider jeg dem på min hjemmeside.

> Smagte Tilapiaerne godt da de blev slagtet?

Næh - de blev byttet med et par tudegrimme og meget store "Jack Dempsey'er".
Mage til entrepenører skal man lede længe efter. De kunne flytte en 30-40 l.
grus på et døgn!

> [...]
> er sagen at de findes i en del
> varianter, er det en med en kraftig gul/orange fave så burde det ikke

Det lyder fornuftigt - jeg må hellere prøve at ringe til fiskepusheren - han
dyrker vist nok noget videresalg, så det ku' jo være.

> men forhandleren skal jo leve og staten tager jo minimum 25% i moms.

Det accepterer jeg. I gamle dage var nøglen ca 1/3 af udsalgsprisen.

> Har du overvejet at prøve at annoncere dem til salg her [klip resten af
sætningen]

Du er da vist en værre spøgefugl! At foreslå lige netop mig dette)))

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-01-01 01:20

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Det accepterer jeg. I gamle dage var nøglen ca 1/3 af udsalgsprisen.
Det er det da stadig her ovre, men vores pushere er måske bare ikke så
grådige.

> sætningen]
>
> Du er da vist en værre spøgefugl! At foreslå lige netop mig dette)))

Det kunne da have været sjovt at fange dig med bukserne nede

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-01-01 21:41

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Eller hvad med at smide billedet op i dk. binaer, så andre også kan se
> de?

OK. Jeg har smidt 2 - Otopharynks Lithobates - som jeg er tilfreds med rent
fotografisk - og Pseudotropheus elopngatus 'Linginjala' som jeg ikke er helt
tilfreds med. Normalt ser det bageste af bagkroppen og roden på halefinnen
mere gul ud.

mvh
Jan

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 31-01-01 00:59

Hej Jan! fine billeder
Vil du være sød at smide et billede af en hun i Binaer på fisken
Pseudotropheus elopngatus 'Linginjala'??
Jeg har nemlig nogle elongatus, men ved ikke hvad det er for en art Jeg
overtog dem fra en der var blevet træt af akvarier, måske er de begge
hunner.

MvH
-Morten

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-01-01 21:25

> [...]

> stk
>
> Det var et impornerende antal, men selvfølgelig intet imod så mange

Mer blær:

Jeg har faktisk talt dem (hvordan? - min griber kameraet og nupper et
billede af hele akvariet - så står de stille medens man tæller:
212 stks !

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-01-01 01:22

> [...]
>
> Jeg har faktisk talt dem (hvordan? - min griber kameraet og nupper et
> billede af hele akvariet - så står de stille medens man tæller:

Længe leve det digitale kamera!!

Carsten