hvor mange af jer har en virus scanner
Fra : tommy & laila

Dato : 22-02-02 23:25

Da der altid er virus i omløb var det da meget nærliggende at være sikker på
at når man er herinde er man sikker eller hvad ???

Når jeg besvarre jeres mails er de altid virus chekket og bliver det når
jeg henter fra jer
jeg er ikke stødt på virus indnu herinde men!!!

Det jeg får fra jer kommer gennem en firevall og en virus csanner og så er
man sikret så godt som kan
i bunden er der altid et udgående csann kig lige.

har i ikke nogen csanner kan i frit bruge linket det er gratis
og mangler i en firevall er zone alarm også til fri afbenyttelse

Og så sidder han bare der og skore kassen hver gang der er en af os der
klikker på linget

NEJ det gør jeg ikke jeg får ikke en rød reje.

det var en lille afstikket og jeg håber at vi får os nogle gode diskutioner
om det der virklig optager os
i det daglige nemmelig AKVARIER.

MVH. TOMMY

---

Fra : Brian Søgaard

Dato : 23-02-02 13:05

Nu er det jo bare det at zonealarm som firewall er lige så godt som
ingenting. for når det er freeware er alle de "løse ender" også fundet og
udnyttet i det. Virus scanneren i det skal jeg ikke kunne sige noget om da
jeg ikke kender den.
Brian

Fra : tommy & laila

Dato : 24-02-02 03:22

tak Brian for rådet
"Brian Søgaard" <brian@gronaerten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udnyttet i det. Virus scanneren i det skal jeg ikke kunne sige noget om da

---

Fra : Simon...

Dato : 23-02-02 15:04

> Da der altid er virus i omløb var det da meget nærliggende at være sikker

> at når man er herinde er man sikker eller hvad ???

absolut ikke...

> Når jeg besvarre jeres mails er de altid virus chekket og bliver det når
> jeg henter fra jer
> jeg er ikke stødt på virus indnu herinde men!!!

den kan vedhæftes og hvis man så åbner posten ... ellers hver gang du poster
lægges din email i gruppen,
og der bliver scannet efter den til reklame mv.... så risikoen er der...

> har i ikke nogen csanner kan i frit bruge linket det er gratis
> og mangler i en firevall er zone alarm også til fri afbenyttelse
Zone Alarm er fuldstændig defekt - så kan mn ligeså godt lade være...
Jeg bruger Nortons, ved ikke om den er den bedste, men den er god, og som
Virus Scanner
bruger jeg AVP, som efter sigende skulle være verdens bedste...

Mvh.Simon

Fra : Asle Bjerva

Dato : 23-02-02 20:29

"Simon..." <simons@pc-dot-.dk> skrev i melding
> [...]
> Virus Scanner
> bruger jeg AVP, som efter sigende skulle være verdens bedste...

Siden dere bruker Microsofts produkter (X-Newsreader: Microsoft Outlook
Express 5.50.4807.1700) er dere mer utsatt for virusangrep enn om man
benytter andre programmer. Dette fordi de fleste virus som har vært i omløp
i det siste år, har benyttet seg av funksjoner i Microsofts programmer, og
har altså ikke virket som virus på andre. Typisk er virus som aktiveres selv
om vedlegg ikke åpnes, fordi de bruker funksjoner direkte i Outlook. En
OPPDATERT virusscanner er etter min oppfatning nødvendig skal man unngå
svineriet over tid. Oppdateringen er meget viktig, virusdefinisjonsfiler
kommer ukentlig fra de største leverandørene, for eksempel Symantec.
Oppdatering av sikkerhetsfixer fra Microsoft er også et 'must'.
--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern spamfilter '9' for Epost)

Fra : Simon...

Dato : 23-02-02 22:32

> Siden dere bruker Microsofts produkter (X-Newsreader: Microsoft Outlook
> Express 5.50.4807.1700) er dere mer utsatt for virusangrep enn om man
> benytter andre programmer.

Ved jeg men den er nemmest at håndtere...

> [...]
> svineriet over tid. Oppdateringen er meget viktig, virusdefinisjonsfiler
> kommer ukentlig fra de største leverandørene, for eksempel Symantec.

og jeg sagde jo lige jeg havde norton AKA symantec firewall....

> Oppdatering av sikkerhetsfixer fra Microsoft er også et 'must'.

Nej - det er de nemlig ikke, det kommer helt an på hvad man har af virus
scannere,
min opdaterer sig selv hver nat kl. 3 - og AVP har vist sig at være de
hurtigste med
fixes til nye viruser, så jeg kan tillade mig at bruge hvad jeg vil, jeg har
da for sjov
skyld inficeret flere af mine maskiner med de der OE viruser men AVP har
altid
fjernet dem.... desuden er det der kommer med OE for det meste bare nogen
der sender
sig selv videre..
-Simon

Fra : Brian Søgaard

Dato : 24-02-02 01:17

Tja jeg bruger PC-cillin som virker rigtig godt på min maskine. Har prøvet
norton og AVP som jeg synes begge fik maskinen til at køre mindre godt.
Virus scannere er ligesom religion. Det er sq meget forskelligt hvad folk
har succes med. Hvis man selv føler sig tilfreds og ikke har haft problemer
er det vel godt nok.
Brian

Som har været virus fri i snart 1 år med PC-cillin

Fra : tommy & laila

Dato : 24-02-02 03:34

ja Brian men pc-celin er ikke tilgængelig mere så vidt jeg er orinteret
tak for indlæget
Tommy
> [...]
> er det vel godt nok.
> Brian
>
> Som har været virus fri i snart 1 år med PC-cillin

---

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-02-02 13:06

"Simon..." <simons@pc-dot-.dk> wrote in message

> Nej - det er de nemlig ikke, det kommer helt an på hvad man har af virus
> scannere,

Jo det er så. Det er tåbeligt ikke at opdatere kendte sikkerhedshuller og
stole blindt på virussoftwaren.

FUT dk.edb.sikkerhed

mvh
Jan

Fra : Steen Suder

Dato : 24-02-02 01:34

"Simon..." wrote:

> [...]
> Virus Scanner
> bruger jeg AVP, som efter sigende skulle være verdens bedste...

Jeg bruger Linux, der har indbygget firewall. Jeg har ingen vira eller
orm og har ikke været angrebet nogensinde.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : tommy & laila

Dato : 24-02-02 03:36

det er også sjældent at der er virus til linux udenærket prog elders
tommy

---

Fra : tommy & laila

Dato : 24-02-02 03:28

ja Simon det er den AGV
zonealarm har redet min røv 3 gange
Nortron er da også god men for prisen kan jeg jeg jo købe en
Eheim 2222 men tak for svaret
Mvh Tommy

> [...]
> Virus Scanner
> bruger jeg AVP, som efter sigende skulle være verdens bedste...

---

Fra : Simon...

Dato : 24-02-02 08:09

> ja Simon det er den AGV
> zonealarm har redet min røv 3 gange
hehe ja, nu kører jeg servere, og det er overraskende så mange der tror de
kan hacke en,
og ZoneAlarm er trods alt en FW der fanger de mindre mere uerfarne hackere,
men til
de rutinerede skal man have fat i noget større... jeg har haft zonealarm på
en maskine for at teste
og fik en af mine venner til at hacke den... den var hullet som en ost siger
han ... :/

> Nortron er da også god men for prisen kan jeg jeg jo købe en
> Eheim 2222 men tak for svaret
ja det er rigtigt nok, men sådan er det med det meste, man må betale for
kvalitet...
mvh.Simon

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-02-02 09:47

Hej

tommy & laila wrote:

> Da der altid er virus i omløb var det da meget nærliggende at være sikker på
> at når man er herinde er man sikker eller hvad ???

Sikker kan du aldrig være. Der findes ingen software som kan sikre
brugeren mod sin egen dumhed. Og den software som gør, vil være
uanvendelig og findes helidgvis ikke.

Først skal jeg lige slå fast, at jeg IKKE har antivirus og, at jeg IKKE
har haft det i over 7 år. Jeg har haft firewall for at se trafikken for
sjovs skyld og den er for længst fjernet igen.

Hvordan spredes vira? I 'gamle' dage var det igennem velprogrammerede
små programmer som spredte sig når deres vært blev aktiveret til andre
programmer. Du kunne ikke se disse vira - de skjulte sig i eksisterende
programmer. I dag er det typisk dårligt programmerede email vira som
almindelig fornuft kan rydde af vejen - dem behøver man ikke nogen
antivirus software til.

Det samme gælder firewall spørgsmålet. Norton lavede en undersøgelse med
almindelige brugere hvor de monitorerede brugerens aktivitet på
internettet. De havde installeret både Norton Antivirus og Norton
Personal Firewall. Resultatet var at eventuelle kendte vira blev pillet
fra, men firewall'n var faktisk sat ud af drift - til trods for højeste
sikkerhedsniveau - fordi hver gang et uautoriseret program ønskede
adgang, så gav brugeren det lov fordi brugeren var nysgerrig og i mine
øjne dum. En firewall er kun interessant hvis du har nogle services
kørende på din maskine som tilbyder data fra din maskine - det vil sige
web-access, ftp eller fjernbetjening. Hvis der på din maskine ikke er
noget som lytter efter ekstern trafik, så er der ingen der kan gøre din
maskine noget. En hacker kan ikke gøre noget mod din maskine hvis han
'taler for døve øren'.

Tilbage til brugerens opførsel. Jeg får jævnligt vira ind i min
mailboks, men der sker ingenting. Grunden er at alle email vira kun
angriber Microsofts produkter - så jeg bruger Netscape til mail og
nyhedsgrupper, men det kunne være et hvilket som helst andet
ikke-Microsoft mailprogram. Så findes der vira som aktiveres ved blot at
besøge en hjemmeside - det sker også kun for Microsoft - så brug Opera
eller Netscape som din primære browser og brug kun Internet Explorer
hvis det er en kendt side som ikke fungerer i de andre (mange offentlige
har det på den måde). Med det setup vil du allerede være 98% sikret.
Dernest undlader man at åbne vedhæftede filer uanset hvor de kommer fra
medmindre man er sikker på at man kender indholdet. Nu kan eneste kilde
til vira være inficerede filer med den 'gamle' type vira, men de er
meget sjælde fordi de kræver et dos-miljø eller er så simple at de
lægger sig ind i opstarten af windows. Dos-vira har svært ved at fungere
i fx XP og opstartsvira skal blot deaktiveres fra opstarten. Desuden
sikrer man sig rimelig godt mod disse vira ved blot at hente filer
direkte fra hovedkilden - drivere, patches, demospil mm hentes direkte
fra producentens hjemmeside - det er med til at sikre kvaliteten. Der
var også et indlæg som nævnte Linux som sikkert - det sagde man også
engang om Mac engang - lige indtil én fik hul på bylden. Så for Linux's
vedkommende er det kun et spørgsmål om tid.

Så eneste grund til at en maskine skulle have installeret antivirus er
hvis der er mange forskellige brugere eller stor gennemstrømning af
potentielt farligt materiale - fx PC'en i en virksomheds reception. Om
antivirus skal bruges eller ej er en vurderingssag - har man fornuft nok
eller åbner man sanseløst alt der kommer ind? Med hensyn til firewall er
det ganske simpelt - har du brug for fx fjernbetjening så du kan gå på
maskinen fra dit arbejde, det vil sige at din PC står aktivt med en
service som udefrakommende kan gøre brug af - JA, så skal du have en
firewall. Hvis den type service ikke kører på maskinen så gør en
firewall lige så meget gavn som hvis 10 kvinder på en fuldstændig øde ø
indtog P-piller for at undgå graviditet.

Som afslutning må jeg hellere nævne sidste type farlig software,
fjernbetjeningssoftware med slette hensigter - fx Brown Orifice. Det er
et fjernbetjeningsprogram som sendes på samme måde som mail vira,
installerer sig som opstarts-vira og som fungerer som fx Norton
PCAnywhere. Det er IKKE en virus, men mange antivirus programmer
beskytter mod dem. En firewall vil også her kunne gøre gavn idet Brown
Orifice tilbyder services fra omverdenen. MEN - det er en vedhæftet fil
i en email og åbner man ikke vedhæftede ting er det jo ikke noget problem.

Og lige en tanke - antivirus bruger rigtig mange ressourcer på din
maskine, både hukommelse og cpu-kraft. Hvis den tid blev brugt på
forskning (http://www.intel.com/cure) i stedet - hvornår har vi så
medicin til udryddelse eller effektiv helbredelse af mange rigtig grimme
sygdomme.

Beklager OT, men et eller andet sted er det jo relevant for alle
internetbrugere - også akvariefolket som jo ofte surfer sanseløst rundt
efter flere informationer.
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-02-02 13:10

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message

[klip en fin oversigt]

> Beklager OT, men et eller andet sted er det jo relevant for alle
> internetbrugere - også akvariefolket som jo ofte surfer sanseløst rundt
> efter flere informationer.

Det eneste du så lige mangler er et FUT til relevant gruppe.

mvh
Jan

Fra : tommy & laila

Dato : 24-02-02 16:08

JA det var mig der startede det hele her på strengen
Og jeg er utrolig glad for den gode diskution vi har fået de sidste par dage
Men jeg ved også at der er nogen i krogene der siger...... hvad har den
klaphat nu gang i.
Hvis han vil snakke virus så er der en gruppe for pcér et eller andet sted.
Og så må han gå derhen for det er om akvarier og ikke andet!!!
Og det har de da også ret i.
Men lad os nu antage at jeg har været inde på en eller anden japansk site om
koi karper og jeg så får
noget med derfra!! Og jeg så heller ikke var sikret
Og i ikke lige er sikret på den ene eller anden måde så bliver det sku jer
der sidder med sorte per
hypotetisk set.
Og det vil jeg ikke så gerne være ophavsmand til
Så derfor var det nærliggende at spørge
og så er det jo op til den enkelte person hvor meget eller hvor lidt det her
er brugbart

Lad os stoppe strengen her inden der bliver balade. og konsenterer os om
vores virklige hobby

---