udvikler Netscape stadig ?
Fra : Morten Lykke Anderse~

Dato : 21-02-02 15:34

Jeg sidder og er kommet i tvivl om Netscapes aktivitet med hensyn
til udvikling af browsere.
Udvikler Netscape stadig browsere, eller er de stoppet ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-02-02 20:46

Thu, 21 Feb 2002 14:33:34 +0000 (UTC), skrev Morten Lykke
Andersen <mortenlykke@hotmail.com>:

>Udvikler Netscape stadig browsere

Ja
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-02-02 12:12

Det skulle måske kvalificeres lidt.
Ja, Netscape udvikler stadig på deres eksisterende Browsere, specielt
version 6, men der er ingen planer om at starte på en version 7
browser.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-02-02 18:47

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote in

> Ja, Netscape udvikler stadig på deres eksisterende Browsere,
> specielt version 6, men der er ingen planer om at starte på en
> version 7 browser.

med andre ord overvejer de at stoppe ? - fryd!

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Rune Glerup

Dato : 23-02-02 21:34

Henrik Stidsen skrev:

> Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote in

> med andre ord overvejer de at stoppe ? - fryd!

Jeg har da ikke hørt noget om, at man har nogen planer om at nedlægge
Mozilla-projektet. Når man har plottet tilstrækkeligt mange nye
teknologier på Mozilla, kommer Netscape vel og kalder den for version 7.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Vi troede, det var den personlige computer der havde magien."

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-02-02 23:30

Mozilla og Netscape er ikke helt det samme.
Men jeg kan da ikke afvise at man på et tidspunkt tager den nyeste
version af denne og så bygger en Netscape 7 omkring den.
Jeg tvivler dog.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 23-02-02 14:54

Hej Morten

Morten Lykke Andersen wrote:
> Jeg sidder og er kommet i tvivl om Netscapes aktivitet med hensyn
> til udvikling af browsere.
> Udvikler Netscape stadig browsere, eller er de stoppet ?

Det gør de bestemt, og Netscape 6.21 (dec.2001) er teknisk set nok den
bedste browser på markedet i dag (ja jeg ved godt der sikkert er nogen
der ikke er enige, men det er i hvert fald min mening). Specielt hvad
angår understøttelse af W3C (både HTML, CSS, DOM, mm) standarder er den
klart foran IE.

Ok, Netscape's 6.x serie bygger på Mozilla, så i virkeligheden er det
vel nyeste version af dén som er førende (Nyeste Mozilla er version
0.9.8. Netscape 6.2x bygger på Mozilla 0.9.4), men lad os nu holde os
til de rimelig kendte browsere for en nemheds skyld...

Næste version af Netscape forventes til forår/sommer, og kommer
formodentlig til at hedde Netscape 6.5 (og vil nok bygge på Mozilla
version 1.0).

Det der har har skabt forvirring omkring Netscapes fremtid er nok den
udmelding firmaet kom med for et halvt år siden, der sagde at firmaet
snart ikke mere ville være kendt som et "browser-firma". Det blev
misforstået mange steder som at Netscape stoppede udviklingen af deres
browser, selvom det de i virkeligheden bare mente var at de også ville
profilere sig på andre områder (ligesom Microsoft jo heller ikke er
kendt som et "browser-firma").

Hvis nu bare udviklere ville kode efter standarderne, så alle websider
virker i Netscape 6.x. Der er desværre mange sites der endnu ikke kører
i Netscape 6.x, f.eks. min netbank Det er typisk DHTML sites der er
problemer med, og det er vist primært fordi udviklerne ikke har fundet
ud af at bruge W3C funktionerne document.getElementById(),
document.getElementsByName() og document.getElementsByTagName() i stedet
for document.all[] og document.layers[]. Nævnte W3C funktioner er
understøttet af browsere som. Internet Explorer 5+, Netscape 6+, Opera
5+, Konqueror 2+, Mozilla, K-Meleon, Galeon og flere. Kun hvis bagud
kompatibilitet med Internet Explorer 4 og Netscape 4.x er påkrævet
behøver man at bruge de gamle document.all[] og document.layers[]
arrays. Desværre er der mange der stadig KUN koder til document.all[] og
document.layers[], og måske er de slet ikke klar over at Netscape 6.x
IKKE er bagud kompatibel med document.layers fra Netscape 4.x ?!

Nå, nok om det

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* Bedre (D)HTML ? --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-02-02 19:43

On Sat, 23 Feb 2002 23:30:20 +0100
> [...]
> Men jeg kan da ikke afvise at man på et tidspunkt tager den nyeste
> version af denne og så bygger en Netscape 7 omkring den.

hmmmm Netscape 6 bygger på en næsten tro kopi af kodetræet for Mozilla
0.93 eller noget i den stil .

MVH
Kim Schulz

--