Atomforskere indfanger antistof for første~
Fra : David A. D. Konrad

Dato : 21-02-02 18:15

Tænkte denne artikel ville interessere gruppen..

"Forskere ved Det Europæiske Laboratorium for Partikelfysik ved CERN nær
Geneve siger til New Scientist, at det for første gang er lykkedes at
indfange universets mest flygtige bestanddel, antistof"

http://www.cnn.dk/videnskab/artikel:aid=121170/

Fra : Jonas Haase

Dato : 22-02-02 22:26

"David A. D. Konrad" <konrad@dadk.dk> writes:

> [...]
> Geneve siger til New Scientist, at det for første gang er lykkedes at
> indfange universets mest flygtige bestanddel, antistof"

I guder - hvor svært kan det være at ansætte nogle
videnskabsjournalister der ved hvad de snakker om?

FYI Det er selvfølgeligt ikke første gang man har laver antistof - det
er en standardøvelse ved de store acceleratorer at lave ladede
antipartikler.
Det nye her er at man har lavet elektrisk neutralt anibrint i "store"
mængder og ved relativt lave hastigheder.

hilsen
Jonas
--
Polyphant (n):
The mythical beast - part bird, part snake, part jam stain - which

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 22-02-02 22:40

Jonas Haase wrote:

> I guder - hvor svært kan det være at ansætte nogle
> videnskabsjournalister der ved hvad de snakker om?

Jeg tror faktisk ikke det er det som er problemet, altså at ide ikke
ved hvad de snakker om. Problemet er snare at de tror de skal formidle
noget videnskabeligt stof til flok komplet ignoranter. Det betyder at
de tror at de skal forenkle historien så selv hr. og fru jensen også
kan forstå det. Derfor bliver historien helt forvredet...

Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-02-02 21:22

Jonas Haase wrote:

> [...]
> Det nye her er at man har lavet elektrisk neutralt anibrint i "store"
> mængder og ved relativt lave hastigheder.

Måske mener de at »antistof« ikke inkluderer antipartikler i
almindelighed (dem er der jo masser af i vores omgivelser, fx er der
da antineutrinoer), men kun skal bruges om neutralt, atomart stof der
er opbygget af kerner af antinukleoner (indeholdende antikvarker) som
omkredses af positroner?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jonas Haase

Dato : 25-02-02 14:21

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> [...]
> da antineutrinoer), men kun skal bruges om neutralt, atomart stof der
> er opbygget af kerner af antinukleoner (indeholdende antikvarker) som

Det er selvfølgeligt muligt, selvom jeg nok syntes at jeg tit nok har
hørt "almindelige" antipartikler omtalt som antistof.
En sjov konsekvens af dette sprogbrug ville så omvendt være at at ganske
almindelige atomer ville holde op med at være stof hvis de blev
ioniseret

hilsen
Jonas
--
When the speeding melon hits the wall -
there is christmas for the crows

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-02-02 18:57

Jonas Haase wrote:

> [...]
> En sjov konsekvens af dette sprogbrug ville så omvendt være at at ganske
> almindelige atomer ville holde op med at være stof hvis de blev

Du antager nok at mine definitioner af stof og antistof er symmetriske,
hva'?

(Faktisk ser det ud til at jeg definerer antistof som »stof« med visse
egenskaber...)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)