madvaner *sukk*
Fra : Nynne

Dato : 22-02-02 15:54

Hej gruppe!

Vi er forældre til søstrene Rikke og Ronja, på ti måneder,de er gråstribede
hus-indekatte - og vi har et stort problem i forhold til deres madvaner.

De har hele tiden fået enten Hills eller Iams tørfoder, først til Killinger,
og nu til voksne katte. I starten hvor de lignede hinanden meget og fyldte
lige meget i landskabet, stod der altid mad fremme - de bor i
køkken/spisestue om dagen når vi er på arbejde.
Det var vi så nødt til at lave om på, da Ronja var blevet noget overvægtig i
6 mdrs alderen. Nu får de mad tre mange om dagen, om morgenen, når vi kommer
hjem, og sent om aftenen, ved halvelleve-elleve tiden.

Ronja er en ædedolk - hun kunne spise sig ihjel, hvor Rikke er snack-katten,
som helst spiser lidt ad gangen, ind imellem spiser hun hele sin portion,
men ellers skal vi gerne sidde ved hende, så hun holder opmærksomheden på
maden og på at få spist.

Går vi derude fra, kan vi være sikre på at Ronja sidder med mulen i Rikkes
madskål og spiser rub og stub - uanset hvor meget Rikke har nået at spise.
og Lige omkring madskålen er det kun Ronja der knurrer, og det er hvis der
er noget specielt i madskålen - ellers er de ligeglade med at den anden går
i den enes madskål...

Hvad gør vi? Er det muligt at rette op på det her? Nogen gode erfaringer?

På forhånd tak og miauww

Nynne, Michael og Rikke & Ronja

Fra : Mette Jensen

Dato : 22-02-02 17:52

"Nynne" <nynne@nynnesen.dk> wrote

> [...]
> Hvad gør vi? Er det muligt at rette op på det her? Nogen gode erfaringer?

Hejsa!

Jeg kan desværre ikke hjælpe! Men jeg står med nøjagtig det samme problem om
kort tid. Da får jeg nemlig min nye lille killing. Men jeg har nu er kastrat
der er lidt overvægtig, så jeg ser problem med killinge/ligt foder!!

Håber der er noget der har et godt råd!

Mette

Fra : Jette

Dato : 22-02-02 16:31

"Nynne" skrev:
> Går vi derude fra, kan vi være sikre på at Ronja sidder med mulen i Rikkes
> madskål og spiser rub og stub - uanset hvor meget Rikke har nået at spise.

Jeg ved godt det ikke er sjovt med den slags problemer, men jeg kunne altså
ikke lade være med at grine... kan levende forestille mig Ronja kaste sig
grådigt over Rikke mad, så snart hun vender ryggen til.

Vi har selv to huskatte fra samme kuld, hvor der er meget forskel i
størrelsen. Batman er stor og kraftig, og Robin er lille og spinkel. Batman
er dog ikke så forslugen som Ronja, men jeg vil følge med i tråden, for det
kan jo være at Batman's vægt med tiden ændrer sig fra "buttet" til "fed".

Jeg har jo desværre ikke et godt råd, så dette var bare en "du er ikke alene
med problemet"-reply

Held og lykke med dem.

Mvh. Jette

Fra : Kate

Dato : 22-02-02 20:29

Hej Nynne

Desværre har jeg ikke de vises sten, men lidt af det samme problem med
mine tre. Johan (11½) fik konstateret lidt for højt nyretal i Aug 2001
og får derfor skånekost, i forvejen var han lidt tynd i det. Sofie,
hans søster fylder ganske pænt i landskabet og blev beordret på Hill's
R/D af dyrlægen. Lante, den lille nye somalidreng, er et madøre uden
lige. Johan er lige som Rikke en snack spiser, han spiser lidt og
kommer igen ca. 15 min efter for at få mere. Problemet er så at Lante
elle Sofie har støvsuget skålene hvis jeg ikke har fjernet dem inden.
Lante har opdaget hvordan han kan "jage" Johan og Sofie væk. Hvis han
vil ha' Johan væk går han bare ind under ham, så går Johan. Med Sofie
er det nok at Lante snuser til hendes hale, det gider hun ikke til og
derfor går hun.
Indrømmet jeg vælger bare at blive i køkkenet mens de spiser. Om
morgenen gi'r eg dem lidt inden jeg går på badeværelset og lidt igen
lige inden jeg går hjemmefra.

Kate

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-02-02 23:48

Jeg ville give Rikke et eller to ekstra måltider, hvor jeg ville lukke Ronja
ind i et andet rum.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nynne

Dato : 23-02-02 19:35

Hej Nina! - og alle jer andre - tak for de søde indlæg hehe

Ronja er grovæder, for at sige det på godt dansk - hvis hun er blevet mæt,
og kradser lidt ved siden af gulvet fordi hun har fået nok, går det højst 5
minutter, så er hun der igen....

Men du har ret i at det er løsningen at tage sig tid til at give Rikke noget
for sig selv... og nusse Ronja ektra meget imens, så hun ikke føler sig
snydt HEHE...

Så kan det med tiden være at det udligner sig - bare ldit

Knus & Miauwww

Nynne & misserne.

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 23-02-02 10:29

In <a55m1h$2stb$1@news.cybercity.dk>, Nynne wrote:

> [...]
> alderen. Nu får de mad tre mange om dagen, om morgenen, når vi kommer
> hjem, og sent om aftenen, ved halvelleve-elleve tiden.

   Hvor meget større end Rikke er Ronja-ædedolk? Hvis der er mærkbar
størrelsesforskel kunne man måske lave en kasse med et indgangshul der
liiiige passer til Rikkemissen - men hvor Ronja ikke kan komme ind? Så
kan Rikke snacke som det passer hende og Ronja må nøjes med sin afmålte
portion :)

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.