Dedikeret kobber og linjekapacitet + TDC '~
Fra : TBC

Dato : 22-02-02 14:50

Min lillebror er noget så grundigt fucked mht "bredbåndsløsninger". Han er
flyttet til et uheldigt sted hvad det angår. Først prøvede han FWA eftersom
det pludseligt var blevet attraktivt uden trafikgrænse, men der var ikke
udsigt til lokal etablering af FWA før om +6 mdr.
Idet han via naboer godt vidste at han bor FOR langt fra den lokale central
til at få en større DSL løsning, konverterede han dernæst ISDN linjen til
PSTN mhp bedre ADSL fremføring og krydsede fingre for at han lige kunne
knibe en BoomTown ADSL igennem (TDC's klart bedste produkt iflg hans og min
mening iøvrigt).

Men fra målingerne af linjen fik han besked på at han maks ville kunne få
1024 down og 128 up. Altså ville den størte konfig han ville kunne få være
"Bredbånd ADSL" 512/128 med de, for en gamer of filesharer, AFSKYELIGE og
latterlige 128 kbps i upload.

Det var baggrunden, nu spørgsmålene:

1. Quinden der informerede os om de dårlige nyheder, kunne til vore grædende
hjerter til gængæld forkynde at TDC pønsede på "frie" konfigurations
sammensætninger i stil med Tiscali, og at det måske kunne redde ham mere
upload igennem, ved at han når det kom blot selv online kunne prøve at
opgradere hans forbindelse til f.eks noget bedre som f.eks 384/256 eller
hvad der nu kunne trækkes. - Hvordan hænger det sammen med beskeden om maks
1024 down og 128 up ?

2. TDC bruger samme kobberpar til både Telefoni OG ADSL. Hvis nu der også
havde været en anden DSL udbyder på centralen og der derfor blev brugt et
DSL DEDIKERET kobberpar, ville det så bedre den mængde trafik der kunne
slippe igennem ? Ville TDC evt kunne overtales til at bruge et dedikeret
kobberpar eftersom de er de eneste der er repræsenteret på centralen, og
hvordan ?

TBC

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-02-02 14:57

On Fri, 22 Feb 2002 14:49:30 +0100, TBC wrote:

> [...]
> også havde været en anden DSL udbyder på centralen og der derfor blev
> brugt et DSL DEDIKERET kobberpar, ville det så bedre den mængde trafik

Nej, ADSL bruger under alle omstændigheder ikke det frekvens område, så
for ADSL'en er det ligegyldigt om telefonen er der eller ej.

> Ville TDC evt kunne overtales til at bruge et dedikeret kobberpar
> eftersom de er de eneste der er repræsenteret på centralen, og hvordan
> ?

Nej.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : TBC

Dato : 22-02-02 16:25

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, ADSL bruger under alle omstændigheder ikke det frekvens område, så
> for ADSL'en er det ligegyldigt om telefonen er der eller ej.

Vil det sige at ISDN bruger noget af det samme frekvens område som ADSL
eftersom der er bedre fremføring af ADSL på en PSTN linje end der er på en
ISDN linje ?

TBC

Fra : Simon Skals

Dato : 22-02-02 16:32

It seems TBC wrote:
>Vil det sige at ISDN bruger noget af det samme frekvens område som ADSL
>eftersom der er bedre fremføring af ADSL på en PSTN linje end der er på en
>ISDN linje ?

Man bruger en helt anden type hardware til ADSL produceret ved
siden af ISDN. Men ja, der bruges et større frekvensområde ved
ISDN end ved PSTN.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>