Omvendt ADSL
Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 21-02-02 23:29

Kan man ikke få en ADSL som er omvendt af det normale altså i stedet for
2Mbit download og 512 upload så få en 512 download og 2Mbit upload?

Er det i det hele taget teknisk muligt?

Og jeg søger ikke om der er nogen der tilbyder det, men, hvis der er vil jeg
godt vide det, hvis ikke så lad vær at skrive det, for jeg regner ikke med
det.

Linien er jo stadig asynkron, men bare modsat.

Med venlig hilsen / Best Regards
René Madsen
Schultz Consult
Din IT Leverandør

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-02-02 23:40

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:3c7574ba$0$89066$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kan man ikke få en ADSL som er omvendt af det normale altså i stedet
for
> 2Mbit download og 512 upload så få en 512 download og 2Mbit upload?

Der findes ikke et sådant produkt på det danske marked

> Er det i det hele taget teknisk muligt?

Man kan godt teoretisk lave det ved at bytte rundt på de to ender. Men
det er ikke muligt af flere grunde, bl.a. at støjspektret ville "vende
forkert"

> [...]
vil jeg
> godt vide det, hvis ikke så lad vær at skrive det, for jeg regner ikke

Ikke forstået. Vil du have svar eller ej?

> Linien er jo stadig asynkron, men bare modsat.

Du bør lære forskellen på asynkron og asymmetrisk at kende...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Steen

Dato : 21-02-02 23:57

Jo der er teknologi der er omvendt ADSL -RDSL - Nej det bruges ikke i DK...
(i hvertilfælde ikke på privatmarkedet, tror vist nok at der er lavet nogle
få erhvervsløsninger i slutningen af forrige århundrede uden den helt store
succes.

PS. hvorfor spørger du når du ikke vil have svar.

Steen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-02-02 00:03

"Steen" <Stone@Steinerworld.dk> skrev i en meddelelse
> Jo der er teknologi der er omvendt ADSL -RDSL -

Er du sikker på at den kan vendes?
Jeg troede blot at den var bedre til at håndtere dårlige linjer

> PS. hvorfor spørger du når du ikke vil have svar.

Jeg spørger ikke.
Det er altså på tide at du får læst:

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-02-02 08:35

In article <3c757c27$0$17212$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Er du sikker på at den kan vendes?
> Jeg troede blot at den var bedre til at håndtere dårlige linjer

Jo, RADSL (Rateadaptive ADSL) er det man bruger forkortelsen til nu, men
i tidernes ADSL-morgen brugte man også forkortelsen om Reverse ADSL.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Oh wearisome condition of humanity!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-02-02 08:45

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Jo, RADSL (Rateadaptive ADSL) er det man bruger forkortelsen til nu,
men
> i tidernes ADSL-morgen brugte man også forkortelsen om Reverse ADSL.

Ahh, my mistake

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 22-02-02 00:07

> [...]
>
> Man kan godt teoretisk lave det ved at bytte rundt på de to ender. Men
> det er ikke muligt af flere grunde, bl.a. at støjspektret ville "vende
hvodan det, signalet er det samme, uanset om du sende det den ene vej eller
den anden vej...
Jeg kan ikke se hvor problemet skulle være... skær det venligst ud i pap...
Jeg kan godt se det økonomiske problem... men teknisk...

> Du bør lære forskellen på asynkron og asymmetrisk at kende...

Ved det faktisk godt, men glemte det lige, det er ikke noget jeg beskæftiger
mig så meget med, på den måde.. doh... kunne være man skulle starte til
synkron svømning så kan man i hvert fald huske det på den måde... lol

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-02 00:12

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> wrote in message
¨
> Schultz Consult
> Din IT Leverandør

Løsningen er måske G.SHDSL fra cybercity 2/2 Mbit

men nu er i jo så uheldige at have central i Hårby

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-02-02 00:14

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:3c757d6c$0$89079$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
eller
> den anden vej...
> Jeg kan ikke se hvor problemet skulle være... skær det venligst ud i

Vanskeligt. Grundlæggende har det noget at gøre med at optimere senderne
til FEXT (Far End Cross Talk) istedet for NEXT (Near End Cross Talk)
Jeg har ikke selv 100% styr på teorien bag.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 22-02-02 00:47

> [...]
> til FEXT (Far End Cross Talk) istedet for NEXT (Near End Cross Talk)
> Jeg har ikke selv 100% styr på teorien bag.

For mig at se rent teknisk uden hensyentagen til hvad det vil koste
økonomisk, så vil det vare noget i stil med dette:

Man tager den hardware der normalt står på centralen og placere den ude hos
kunden, og vise versa med kundens hardware...

i vores tilfælde tager man vores cisco 1401 router og placere den på
centralen
og tager centralens Siemens Attan XpressPass f.eks. ved ikke hvad TDC køre
af hadware på centralerne, men kunne godt være sådan en... denne flyttes så
ud til os... linien er jo den samme, men hardwaren har byttet ende...

Men det rent økonomiske vil det ikke kunne betale sig...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-02-02 00:52

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:3c7586f0$0$89084$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Man tager den hardware der normalt står på centralen og placere den
ude hos
> kunden, og vise versa med kundens hardware...

Nej, for det vil forstyrre de andre signaler i kablerne, samtidig med at
de andre signaler i kablerne vil forstyrre ADSL-signalet

> i vores tilfælde tager man vores cisco 1401 router og placere den på
> centralen

Der er intet ADSL-hardware i en 1401'er

> [...]
flyttes så
> ud til os... linien er jo den samme, men hardwaren har byttet ende...

Et sekundært problem er så at den hardware TDC har på centralen ikke
just er egnet til CPE (der er tale om racks)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 22-02-02 10:33

> [...]
> Nej, for det vil forstyrre de andre signaler i kablerne, samtidig med at
> de andre signaler i kablerne vil forstyrre ADSL-signalet

Okay, jeg ved det her lyder som om jeg ved en masse, men ikke lige på det
her område, men jeg kan bare ikke bruge det argument at det skaber støj,
anden eller de bliver sendt fra den anden til den ene...

For at skære det ud i pap.

vi har en linie her:
Mig<-----------------------------ATM linie--------->central
skillefilter, modem, router DSLAM

Som du siger det så skulle der være mere støj hvis man laver følgende
istallation
Mig<-----------------------------ATM linie--------->central
DSLAM
skillefilter, modem, router

Det kan jeg ikke få til at hænge samme med mere støj, hvordan kan der komme
mere støj???
Medmindre kablet bliver bedre jo tætter man kommer på centralen.

> Der er intet ADSL-hardware i en 1401'er
Nej, men en ADSL, køre mange steder over ATM, eller PPPoE
Jeg kunne godt havde sagt at vi så også skulle havde flyttet skillefilter,
et siemens XpressLink modem, som er tilsluttet et RJ11 stik i vægen med
også....

> Et sekundært problem er så at den hardware TDC har på centralen ikke
> just er egnet til CPE (der er tale om racks)

Ja, det er så noget den engelte kunde kan tage stilling til om de har lyst
til at have et rack produkt stående, nu har vi jo i forvejen bla. denne
cisco 1401 og en 2600 stående, så for vores vedkommende betyder det ikke
noget... men jeg kan godt se at det kan være et problem for dem som vil have
det i privaten, men gennem tiden har der jo ikke lige just været jordens
skønneste produkter på tele/data markedet... Jeg husker en gang vi
installerede SDSL over analog 2 og 4 tråds kredsløb... det var virkelig
nogle grimme nokia modems... det var jo inden TDC satte filter på de
kredsløb...

Men ideén med denne tråd var ikke at diskutere de økonomiske såvel som de
visuelle aspekter... men de tekniske aspekte...

Med venlig hilsen
René Madsen
Schultz Consult
Din IT Leverandør

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-02-02 13:39

On Fri, 22 Feb 2002 10:32:44 +0100, Schultz Consult - [René Madsen] wrote:

> [...]
> her område, men jeg kan bare ikke bruge det argument at det skaber støj,
> anden eller de bliver sendt fra den anden til den ene...

Nej - det er de ikke, hvis man har modsat rettede ADSL signaler i samme
kabel, så vil de genere hinanden meget mere end hvis de er kører samme
retning.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-02 13:46

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Nej - det er de ikke, hvis man har modsat rettede ADSL signaler i samme
> kabel, så vil de genere hinanden meget mere end hvis de er kører samme
> retning.

Det kan godt være det er rigtigt. Men det lyder da lidt mærkeligt? Hvis der
er et 500 parts kabel.. Hvor der måske er 50 ADSL kunder i kablet... Så
ville jeg da tro at de forstyrrede mere, ned hvis der var forskel i retning
og parsnoring. Således at der ikke vil være så stor crosstalk?

Men for lige at spørge om noget...

Hvis du man kunne forestille sig 2 afdellinger af en virksomhed... Hvor de
køber en punkt til punkt forbindelse af centralen.... Og smider noget udstyr
op i begge ender.. Som fx noget dsl udstyr... Hvilke regler er der for sådan
noget? Så kunne de vil køre 8 Mbit, hvis de havde lyst?

Fra : Simon Skals

Dato : 22-02-02 13:51

It seems Bjarke Hansen wrote:
> [...]
>op i begge ender.. Som fx noget dsl udstyr... Hvilke regler er der for sådan
>noget? Så kunne de vil køre 8 Mbit, hvis de havde lyst?

TDC forbeholder sig retten til at sætte filtre på alle nye
forbindelser af denne type.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-02 14:29

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message

> TDC forbeholder sig retten til at sætte filtre på alle nye
> forbindelser af denne type.

Det er rigtigt, havde jeg glemt.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-02 13:40

> Som du siger det så skulle der være mere støj hvis man laver følgende
> istallation
> Mig<-----------------------------ATM linie--------->central
> DSLAM
> skillefilter, modem, router

Hvordan vil du komme ud på nettet, hvis dslam´en er hjemme hos dig?

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 23-02-02 10:57

> [...]
> skillefilter, modem, router
>
> Det kan jeg ikke få til at hænge samme med mere støj, hvordan kan der komme

Der skal lige tages i betragtning at der en betydelig dæmpning i kablet.

Mig < ------------------- ADSL -------------------<central
svagt signal Kraftigt signal
^
|overhøring

Mig >--------------- reverse ADSL --------------->central
Stærkt signal Svagt signal

Så hvis man ændrer senderetningen vil man få en kraftig sender
ved siden af en modtager ,der skal lytte efter et svagt signal.
Det vil ødelægge forbindelsen for begge parter.

Ved normal ADSL med flere parallelle linier sker overhøringen mellem

Ovenfor er kun vist signal i en retning på hver ADSL forbindelse.
Der er selvfølgelig signal i den modsatte retning i et andet
frekvensbånd.

> Medmindre kablet bliver bedre jo tætter man kommer på centralen.

Der er ingen bevist forskel i kablerne. Men mulighedden for generende
Der har gennem tiden også været brugt forskellig tykkelse tråd i kablerne.
Jo tykkere tråd jo bedre.
På det seneste er der kommet kabel med mere snoning så der er mindre
overhøring.
/hjj

Fra : Schultz Consult [Ren~

Dato : 24-02-02 19:21

Vil bare sige tak til Hans Jørhen Jakobsen, som tilsyneladende var den
eneste som gad at skrive noget fornuftigt, da han forklarede sig og svarede
på mine spørgsmål. Og ikke alt muligt andet...

Ikke for at genere nogen, men det hjælper mange gange at man læser det hele,
flere har svaret på alt muligt som der ikke blev spurt om... måske en
eftertanke for fremtiden.

Så som at man ikke bare kan tage et enkelt modem ud... og at en DSLAM koster
mange tusinde kr, blev der spurt om det - desværre nej...

Jeg skrev jo netop at det kun var den tekniske side af sagen, jeg ville vide
mere om. Dette har Hans svaret på.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-02-02 21:40

On Sun, 24 Feb 2002 19:21:19 +0100, Schultz Consult [René Madsen] wrote:
> Vil bare sige tak til Hans Jørhen Jakobsen, som tilsyneladende var den
> eneste som gad at skrive noget fornuftigt, da han forklarede sig og svarede
> på mine spørgsmål. Og ikke alt muligt andet...

Hvis du læste hvad andre skrev, så var der flere der sagde det
samme, jeg incl.

Men nej, hvorfor læse hvad folk skriver når man kan brokke sig.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-02-02 21:39

In article <3c794ccc$0$10839$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Schultz Consult [René Madsen] wrote:
> Vil bare sige tak til Hans Jørhen Jakobsen, som tilsyneladende var den
> eneste som gad at skrive noget fornuftigt, da han forklarede sig og svarede
> på mine spørgsmål. Og ikke alt muligt andet...

Og du føler at du har krav på at få besvaret dine spørgsmål, og kun dine
spørgsmål i et debatforum?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Life is a series of rude awakenings.

Fra : Simon Skals

Dato : 24-02-02 22:07

It seems Schultz Consult [René Madsen] wrote:
> [...]
>
>Så som at man ikke bare kan tage et enkelt modem ud... og at en DSLAM koster
>mange tusinde kr, blev der spurt om det - desværre nej...

Du har intet krav på at få svar på noget som helst. Mig bekendt
er der ingen af skribenterne i denne tråd, der lønnes for at
skrive på Usenet.

Hvis du vil have konkrete svar og ingen udenomssnak, kan du jo
bare kontakte en netværkskonsulent og betale x tusinde kroner i
timen for koncis vejledning.

>Jeg skrev jo netop at det kun var den tekniske side af sagen, jeg ville vide
>mere om. Dette har Hans svaret på.

Andre har skrevet adskillige tekniske oplysninger, som du med
garanti ikke kendte i forvejen, da du ellers ikke ville have
stillet spørgsmålet.

Fx den med støjen i kablerne på modsat rettede ADSL-linjer, ikke?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Schultz Consult [Ren~

Dato : 25-02-02 17:45

> Du har intet krav på at få svar på noget som helst. Mig bekendt
> er der ingen af skribenterne i denne tråd, der lønnes for at
> skrive på Usenet.

Nej det har jeg ikke, og det var heller ikke ment som sådan, men bare en
positiv kritik...

> Hvis du vil have konkrete svar og ingen udenomssnak, kan du jo
> bare kontakte en netværkskonsulent og betale x tusinde kroner i
> timen for koncis vejledning.

Ja, det kunne jeg, men det gjorde jeg ikke.

> Andre har skrevet adskillige tekniske oplysninger, som du med
> garanti ikke kendte i forvejen, da du ellers ikke ville have
> stillet spørgsmålet.
Det vil jeg nu ikke sige, da jeg arbejder med netværks installationer, men
dog ikke med ADSL, det har vi jo TDC, Orange, CC og WOL til at ordne.

> Fx den med støjen i kablerne på modsat rettede ADSL-linjer, ikke?

Støjen vist jeg godt noget om, men dog ikke hvad den kom af, det var det
Hans foklarede, det er så en fejl fra min side at jeg ikke sagde at jeg
ønskede at vide hvorfor der var støj. Der er jo støj i al elektronik, i
større eller mindre grad.

Der er intet af det jeg har skrevet som var ment som negativ kritik, men som
positiv kritik, som så kunne bruges til noget, men det er desværre blevet
misforstået, det jeg egentligt mente.

Suma summarium, vi får ikke noget ud af at kaste med mudder på hinanden, så
jeg syntes vi skal stoppe inden det kommet til at gå op i at min far er
stærkere ende din osv. osv....

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-02-02 15:55

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:3c76102c$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> men jeg kan bare ikke bruge det argument at det skaber støj,
den
> anden eller de bliver sendt fra den anden til den ene...

Du tager fejl. Andre har vist redegjort for dette

> Ja, det er så noget den engelte kunde kan tage stilling til om de har
lyst
> til at have et rack produkt stående

Ikke bare et rack produkt, men et helt rack til flere hundrede kunder.
Der kan ikke pilles et enkelt modem ud

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Rune Klausen

Dato : 22-02-02 02:20

> [...]

hos
> kunden, og vise versa med kundens hardware...

Det er ikke det samme som er i begge ender, der en computer i din ende, og
der er nogel router i TDC's ende...
og prisforskellen er sikker enorm

> [...]
> af hadware på centralerne, men kunne godt være sådan en... denne flyttes

> ud til os... linien er jo den samme, men hardwaren har byttet ende...

Det duer jo ikke rigtigt, så skulle du have en DSLAM stående hjemme hos dig,
hvor der kan være en masse brugere på, og sådan en satan koster kassen.
Så skulle der står en computer på centralen, som du uploadede til, som så
sad på TDC's netværk, som så kunne sende videre....
Du kan godt se at den ikke helt holder...
Den nemmeste måde at forklare det på, var nok ved at lave en tegning, men
det gider jeg ikke rigtig.
Men du kan læse lidt om hvad DSL egentlig er, og hvorfor det fungere som det
gør på www.faqs.org og søg på "Digital Subscriber Line (xDSL) FAQ v20010108"

Der står godt nok at upstrem ka komme op på 1.5Mbps, men det er vist en
fejl, 800 et eller andet er det for analog i optimale forhold.

www.whatis.com er også et godt sted at søge information. søg efter DSLAM så
ved du nogenlunde hvad der står på tdc's centraler...

-Rune

Fra : Schultz Consult - [R~

Dato : 22-02-02 00:29

> [...]
> vil jeg
> med
>
> Ikke forstået. Vil du have svar eller ej?
Du har svaret...
Pointen med den tekst vare at jeg ikke ville have svar fra alle mulige som
ikke vidst hvad de snakkede om, eller dem som bare har læste hvad man kan få
på nettet... lidt overdrevet, men skåret ud så det er til at forstå. Lidt i
stil med at script kiddies ikke er en rigtig cracker... hvir du forstår hvad
jeg mener...

Med venlig hilsen / Best Regards
René Madsen
Schultz Consult
Din IT Levrandør

Fra : Simon Skals

Dato : 22-02-02 00:46

It seems Schultz Consult - [René Madsen] wrote:
>Pointen med den tekst vare at jeg ikke ville have svar fra alle mulige som
>ikke vidst hvad de snakkede om,

Altså sådan nogen som dig selv? Ellers ville du vel ikke spørge?

>eller dem som bare har læste hvad man kan få
>på nettet... lidt overdrevet, men skåret ud så det er til at forstå.

Ja, arrogancen er ikke til at tage fejl af.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 22-02-02 00:50

In article <3c7574ba$0$89066$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Schultz Consult - [René Madsen] claimed the following:
> Kan man ikke få en ADSL som er omvendt af det normale altså i stedet for
> 2Mbit download og 512 upload så få en 512 download og 2Mbit upload?

I ADSL-specifikationen er det svjv mere eller mindre fastlagt, at upload vil
begrænse sig til 800Kb, og download kan komme op på 8mbit.

> Er det i det hele taget teknisk muligt?

Du kan få faste kredsløb med nøjagtigt de hastigheder du ønsker ved de fleste
seriøse udbydere.

--
Anders Vind Ebbesen
Farum Nærradio Hits: 1. Peter Belli: Ingen regning 2. Trax: Du er fuld af løgn