Har jeg drømt ? Styrring af blæser-omdr vi~
Fra : DB

Dato : 21-02-02 23:13

Hej
Jeg mener engang (ca 4års tid siden) at en kammerat havde et MB, hvorpå han,
enten i bios eller via et prg, (husker ikke) kunne skrue op og ned for
blæserens omdr/spænding..

Hvad er grunden til at dette ikke benyttes idag..
Når man nu har en computer, der aligevel måler temp via prober på MB, og
hvor spænding til blæserne aligevel kommer fra MB, og gud hjælpe mig om ikke
RPM kan aflæses også..
Hvorfor kan de så ikke lave et simpelt prg evt til BIOS eller et der
overruler standard når man kommer ind i Windows/alt. OS, hvor man, for de
forskellige områder, kan sætte nogle grænser for hvilken temp der skal give
12v og nedefter..
Som rimelig grøn programmør, kan jeg overhovedet ikke se problemer i at lave
det både funktionelt og sikkert... og STØJSVAGT forresten.... hvilket jo
ville være fantastisk

Jeg har tilfældigvis idag lige hygget med at kigge på underlige ting til
putte, og faldt over "MacPower DigiDoc 5", der kan en hulens masse. Djævelsk
sej at se på.. men den kan heller ikke styre blæserne trinløst, selvom den
slukker og tænder 8 blæsere ved bestemte hastigheder.. Det er da en simpel
udvidelse, og når den nu aligevel koster 750kr... ???

Er det bare mig der er håbløst bagefter... Findes der noget som dette i
nogen MB'er ??
Hvad kan man egentlig få at sjove, mere eller mindre nyttige ting i MB's
idag ???

Mvh Dennis

Fra : ENN

Dato : 21-02-02 23:44

Du kan styre blæserhastigheden på mit MB som er et Soyo P4S - og det kan du
formentligt på en del nyere MB.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-02-02 00:04

"DB" <dennis@bitnisse.dk> wrote in message
> [...]
han,
> enten i bios eller via et prg, (husker ikke) kunne skrue op og ned for

Det skulle SpeedFan kunne. Jeg har ikke selv prøvet endnu.
http://www.almico.com/speedfan.php

- Lars

Fra : Jakob M

Dato : 22-02-02 00:54

> Det skulle SpeedFan kunne.

Det kan det desværre ikke her. Soltek 75KAV.

Mvh
Jakob

Fra : Alex Kristensen

Dato : 22-02-02 08:09

Jakob M wrote:

> Det kan det desværre ikke her. Soltek 75KAV.

Virker på Asus P3V4X med en Golden Orb.

Virker ikke på Asus TUSL2-C med Celeron box-køler.

--
Alex Kristensen
   awk@spamcop.net

A crowd counts many heads but few brains.

Fra : Leony

Dato : 22-02-02 09:08

"Alex Kristensen" <awk@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Virker ikke på Asus TUSL2-C med Celeron box-køler.

På Asus mobo's kan du bruge Asus Probe (gamle versioner, 2.14.08), der er en
funktion der hedder "Smart Fan Control". Den sænker hastigheden på
CPUblæseren, hos mig med 1000 rpm, det kan godt høres.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : DeBoss

Dato : 23-02-02 16:03