Sammenbrud.
Fra : Fischer

Dato : 21-02-02 18:04

Under den seneste snestorm blev mobilnettet overbelastet så en del
telefonsamtaler ikke kunne gennemføres. Jeg er faktisk lidt rystet over at
der ikke skal mere til.
Hvad er der ved at have en mobiltelefon hvis nettet bryder ned når der er
mest brug for det?

Jeg kan godt forstå at en enkeltstående lokal begivenhed (Roskilde festival,
nytårsaften på Rådhuspladsen osv.) kan give problemer fordi den rammer en
enkelt eller få sendemaster.

Men aftenens snestorm har ramt næsten hele landet, så derfor har den
forøgede mobiltrafik været bredt ud over et stort område (mange
sendemaster).
Er det ikke for ringe?

Anyway - i nat går det løs igen ....... !

*Fischer

Fra : Brian Pedersen

Dato : 21-02-02 21:23

Jeg havde mange problemer tirsdag aften, og et enkelt tilfelde onsdag aften,
men jeg syntes også det er for dårligt... og den nye snestorn?? som skulle
komme over vestjylland klokken 20:00,, jaaa, hvor mon den er blevet af? jeg
sidder her i vestjylland, klokken er næsten halv ti og der er total
vindstille!!!

Mvh Brian

Håber Sonofon får styr på nettet igen!!

Fra : Michael Jensen

Dato : 21-02-02 21:35

"Brian Pedersen" <zyberzone@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> sidder her i vestjylland, klokken er næsten halv ti og der er total

Den er blevet lidt forsinket, men kan se på radaren at skysystemet ligger
lige ud for vestkysten nu og kommer ind over her i løbet af den næste halve
time.

Fra : lars b. nielsen

Dato : 21-02-02 22:20

Hvilket net brød sammen/ hvem er du kunde hos ????

mvh lars

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-02-02 23:47

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote in

> Men aftenens snestorm har ramt næsten hele landet, så derfor har
> den forøgede mobiltrafik været bredt ud over et stort område
> (mange sendemaster).
> Er det ikke for ringe?

kan det ikke have noget at gøre med at den megen sne i luften
generede signalerne ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Fischer

Dato : 22-02-02 07:59

> kan det ikke have noget at gøre med at den megen sne i luften
> generede signalerne ?

Det tror jeg ikke.
Jeg læste i en eller anden avis (kan ikke huske hvor), at der i en periode
onsdag havde været 50% mere mobiltrafik end normalt. Det kunne nettet
åbenbart ikke klare.

*Fischer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-02-02 11:31

> Jeg læste i en eller anden avis (kan ikke huske hvor), at der i
> en periode onsdag havde været 50% mere mobiltrafik end normalt.
> Det kunne nettet åbenbart ikke klare.

det er måske heller ikke så underligt...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Steen Pedersen

Dato : 22-02-02 19:02

> kan det ikke have noget at gøre med at den megen sne i luften
> generede signalerne ?

Tro mig, at det kan have noget med vejret at gøre. Det danske vejr
og mobilnet er ofte en dårlig sammenblanding.

Is på antenner er ikke så heldigt, og vand i kabler, som jo er hule, er
heller ikke så godt, - og nedbør generelt kan drille rigtigt meget
når man bruger radiolinks i stedet for kobber ud til mobil sites.

Alle selskaberne bruger radiolinks, og med en snebyge i mellem, kan de
to ender have svært ved at "se" hinanden, og så kan der godt ryge et
stort område hist og her

Og så selvfølgelig lyn Selvom alt er sikret i hoved og r** så har
jeg set et mobil site fuldstændig smadret af et lyn.

Mvh

Steen P

Fra : lars b. nielsen

Dato : 22-02-02 22:37

> Alle selskaberne bruger radiolinks,

Det tror jeg ikke er helt rigtig.

/lars

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-02-02 13:02

"lars b. nielsen" <xxoz1iaj@mail.tele.dk> wrote in

> Det tror jeg ikke er helt rigtig.

det gør de da mellem masterne...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Steen Pedersen

Dato : 27-02-02 11:10

"lars b. nielsen" <xxoz1iaj@mail.tele.dk> wrote in message

> Det tror jeg ikke er helt rigtig.
>
> /lars

Okay, men det gør de altså )

Da det stadig er TDC der har kobberet i jorden, prøver man at undgå
at leje linier hos dem, og derfor bruger man radiolinks.

TDC selv bruger også radiolinks.

Det er egentlig også en lækker ting, - bare ikke når der kommer en
kraftig regn/sne byge i mellem - selvfølgelig afhængig af en masse
faktorer, som f.eks. afstanden i mellem dem.

Steen P.