Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hjælp til fotohjemmeside
Fra : j o e y

Dato : 21-02-02 16:39

Hey G.

Jeg har snart samlet alle mine billeder, og har lånt Adobe GoLive 5 til at
lave en hjemmeside med dem - MEN da jeg ikke har tiden til at rode med det
alt for længe, ville jeg spørge om nogle sjæle derude kender en hjemmeside
hvor de mest basale teknikker eller guides ligger!? Bare en lille start op
guide til at komme igang med, da jeg har en kronisk foragt for tekniske
manualer

Håber I kan hjælpe - joey

Fra : Kristian Amby

Dato : 21-02-02 19:18

Jeg kan varmt anbetale pbase. Du oploader bare dit billede, gerne
flere af gangen, så laver "siden" selv resten: originalen i 3-4
størrelser, thumpnails, tæller til hver side (og billede) og gæstebog.

Du kan så selv lave mapper og tilføje tekst.

Det er gratis og der er ingen reklamer, det er næsten for godt til at
være sandt. Men der er også en slange i paradiset: De er begyndt at
true med, de ikke kan blive ved med at drive siden på frivillige
bidrag. .

Men prøv selv at kigge på min hjemmeside

www.pbase.com/amby

Mvh
Kristian Amby

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-02-02 19:55

Thu, 21 Feb 2002 16:39:29 +0100, "j o e y"
<blackjoey83@IHATESPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>alt for længe, ville jeg spørge om nogle sjæle derude kender en hjemmeside
>hvor de mest basale teknikker eller guides ligger!?

Masser af grafikprogrammer kan lave en html-side med thumbnails. Så
behøver du bare at lægge det hele op. Det gælder f.eks. det gratis
Irfan View og Adobe photoshop Elements. Andre kan endda også lave hele
dynen automatisk, med billederne pakket ind i html. Det gælder Ulead
Photo Imact, Thumbs Plus og Jasc Media Center.

Programmerne er kun eksempler, der er sikkert mange flere. Mon ikke
nyere udgaver af ACDSee kan noget lignende...

hilsen pelo

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 21-02-02 21:18

"Peter Loumann" <pelo@mailserver.dk> skrev i en meddelelse

> Programmerne er kun eksempler, der er sikkert mange flere. Mon ikke
> nyere udgaver af ACDSee kan noget lignende...

Jep.

Check evt. http://users.cybercity.dk/~ccc32484/trucker2002

Billederne er...eh...ja...altså....de bærer præg af at være fra en rustur,
menæææh... pointen er, at albummet er lavet i ACDSee 4.0

Jeg har så selv sat lidt tekst på "kontaktarkene", men der er til at klare
med venstre hånd - respektive højre hvis man er venstrehåndet

Mvh Mads

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-02-02 21:46

Peter Loumann wrote:

> [...]
>
> Programmerne er kun eksempler, der er sikkert mange flere. Mon ikke
> nyere udgaver af ACDSee kan noget lignende...

Jeps - og hvis man er Mac-bruger kan jeg anbefale QuickNailer, det laver
alt det besværlige arbejde, med thumbnalis og html-siderne, og det kan
indstilles ned til mindste detalje, og så er det lynhurtigt.

På et par timer i går aftes, lavede jeg 24 nye preview-ark (384
billeder), til http://www.photo-gallery.dk - det forudsætter
naturligvis, at de store JPEG'er klargjorte.

Fra : Carsten Schack-eriks~

Dato : 22-02-02 00:34

Hej

Og hvis det skal gøres rigtigt nemt så se på Styr på fotografierne
http://www.cse-it.dk som laver dine billeder klar til upload
på en webserver, med jpeg filer der er reduceret i størrelse, tekster
etc.

Med venlig hilsen
Carsten Schack-Eriksen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-02-02 10:24

Carsten Schack-eriksen wrote:

> [...]
> på http://www.cse-it.dk som laver dine billeder klar til upload
> på en webserver, med jpeg filer der er reduceret i størrelse, tekster

Jeg vil aldrig drømme om at overlade det til software, at lave en
automatiseret nedscalering af mine foto's, det er nemlig individuelt
hvor hårdt man bør JPEG-komprimere billeder.

Og billedgallerier som er bygget op som databaser, bliver kun i ringe
omfang indexeret af søgerobotter, tag f.eks. www.fotokritik.dk, de
billeder der er på det site, kan ikke søges i Google, AllTheWeb eller
AltaVista, og de bliver slet ikke indexeret i billedsøgemaskiner.

Den løsning jeg har lavet er 100% optimeret for søgemaskiner, prøv at gå
på Google og søg på "kastanjetræ", og se hvilket link der står først,
jeg har sat mig på mere end 20.000 søgeord, og det er noget der gir'
rigtig meget trafik.

Du kan også tage et kik på http://www.google.com/imghp?hl=da eller
http://www.picsearch.com - jeg kan kun sige, at det er meget interessant
at være godt indexeret i disse søgemaskiner.

Fra : Carsten Schack-eriks~

Dato : 23-02-02 00:19

> [...]
> http://www.picsearch.com - jeg kan kun sige, at det er meget interessant
> at være godt indexeret i disse søgemaskiner.

Det er nok et spørgsmål om hvad man vil med sine billeder, nogle har
fotos
som proffesionelt erhverv, og er derfor meget interesserede i det enkle
foto og bruger en masse tid på det. Andre har et mål om at man
har nogle ferie billeder eller andre billeder som man godt vil kunne
vise
frem til familie, venner og kollegaer og her er det måske 50-100
billeder
som man ikke vil bruge flere timer på at fintune.
Er der nogle gennerelle regler som man kan sætte for jpeg komprimering,
eller er det en manuel process?

Det billede galleri som produceres af Styr på fotografierne, danner
statiske HTML sider som fint indexeres af søgerobotter, men det er
heller ikke interessant for alle. Vores private foto album ligger
faktisk tilgængelig på nettet med mere end 2000 billeder og jeg er
egentlig ikke interesseret i at søgerobotterne finder dem. Iøvrigt
er det muligt at søge i vores fotoalbum på nettet. Vil du eks. vis se
alle
billeder optaget på en dato, et sted, af en fotograf eller EXIF tags
etc., ja så kan man bare søge og de billeder der findes vises som
thumbnails, ligesom på www.fotokritik.dk, man kan bare søge på flere
kriterier end på www.fotokritik.dk, hvilket er vigtigt når man har
mange billeder. Man kan se en demo på http://www.schack-eriksen.dk/asp,
hvor man kan prøve de forskellige søge mulighedder, også EXIF.
Søgning på IPTC tags bliver også snart en mulighed.

Med venlig hilsen
Carsten Schack-Eriksen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 23-02-02 23:54

Hvis det skal være RIGTIGT simpelt opretter du et gratis Opasia abonnement
og laver en side på deres sitecenter. Så KAN det ikke blive mere simpelt, og
der kan du også lave enkelte HTML kommandoer. Til gengæld er du temmeligt
låst i deres design, men der er jo ingen der siger at man skal have sin side
hos dem for evigt .
Jeg har lavet en lyn-side (2 timer), og du kan se den på
www.sitecenter.dk/tinaogsoeren

Mvh
/Søren