Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Øjets reaktionstid ved brug af blitz
Fra : Allan Olesen

Dato : 25-01-01 18:19

Jeg har en bror, der altid har lukkede øjne på billeder, der er taget
med blitz. I samme øjeblik, han ser lyset fra blitzen, lukker han
ubevidst øjnene. (Nej, der er ikke tale om anti-rødøje-blitz).

Det fatter jeg ikke et klap af, for jeg mener at have læst, at en
blitz lukker alt lyset ud på 1/10000 sekund, og så hurtigt kan øjet
vel ikke reagere?

Vi har haft en teori om, at han reagerede på en lyd fra kameraet -
lukkeren skal vel have lidt tid til at åbne, før blitzen fyres af -
men det sker også ved fester med høj musik.

Nogen, der kender fænomenet og kan forklare det?

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Lotte-m

Dato : 25-01-01 20:22

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

> Nogen, der kender fænomenet og kan forklare det?

Jeg kender desværre fænomenet alt for godt, for
jeg lukker nemlig selv øjnene ved blitzlys. Ud af 10
optagelser er det rent held, hvis jeg har åbne øjne
på en enkelt......

Jeg har ikke nogen forklaring på hvad der sker,
men jeg bilder mig ind, at mine øjne er særligt
følsomme for kraftigt lys.

Lotte
--
http://www.lotte-m.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-01-01 20:30

Lotte-m wrote:

> Jeg har ikke nogen forklaring på hvad der sker,
> men jeg bilder mig ind, at mine øjne er særligt
> følsomme for kraftigt lys.

Det lyder ikke sansynligt, et blits glimt varer nogle få hundrededele af
et sekundt, så du holder nok øje med fotografen og forudser at han
trykker af.

Hvis man specifikt arbejder med portrætfotografi, så bør man købe et
specielt højvolt blitzanlæg, de kører med udladningstider på mellem
1:10.000 og 1:20.000 del af et sekundt. Blitzen er simpelt hen så
hurtig, at man knap nok registrerer glimtet.

Alle de gamle Stella Nova studier kørte med Elinchrome højvolts blitzanlæg.

Man skal dog vide hvad man leger med, for højvolts blitzanlæg er farligt
legetøj p.g.a. af de høje spændiger, så man må kun flytte generator og
montere fakler, når anlæget er afladt og slukket, man skal også være
opmærksom på, at det ikke er alle film typer, der er egnet til så korte belysningstider.

Jeg har ejet et ældre Elinchrome højvolt blitzanlæg, jeg købte det fra
en kendt fotografs dødsbo, jeg har tit ærget mig over, at jeg solgte det igen.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : P.C.

Dato : 25-01-01 22:50

Hi.

Allan Olesen skrev i meddelelsen <94pn12$iqe$3@news.inet.tele.dk>...
>Jeg har en bror, der altid har lukkede øjne på billeder, der er taget
>med blitz. I samme øjeblik, han ser lyset fra blitzen, lukker han
>ubevidst øjnene. (Nej, der er ikke tale om anti-rødøje-blitz).

Spooky ; -------- hvis man regner sammen den samlede gennemsnitlige tid øjet er
åbent, og den korte tid herudaf at det er lukket, skulle der jo ikke være
videnskalelig berlæg for at han altid har lukket øjnene ; ----- det er med andre
ord ikke _tilfældigt_ at de er lukket :))

>Det fatter jeg ikke et klap af, for jeg mener at have læst, at en
>blitz lukker alt lyset ud på 1/10000 sekund, og så hurtigt kan øjet
>vel ikke reagere?

Klap er det rette ord :)).

>Vi har haft en teori om, at han reagerede på en lyd fra kameraet -
>lukkeren skal vel have lidt tid til at åbne, før blitzen fyres af -
>men det sker også ved fester med høj musik.

ja-så.

>Nogen, der kender fænomenet og kan forklare det?

jeg skal spørge min psykolog :))

>--
>Allan Olesen, Lunderskov
>Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?
?
ja hvorfor må de det hvis vi andre ikke må :))

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 26-01-01 00:14

Hvis man er interesseret, mener jeg at kunne huske at der på
http://www.photo.net under Forums inden for de sidste 14 dage blev
diskuteret hvad man kan gøre for at undgå at folk lukkede øjnene på
billeder.

Hilsen
Kenneth

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 26-01-01 08:45

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
>

> --
> Allan Olesen, Lunderskov
> Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Jeg tror mest det har med en form generthed/overopmærksomhed at gøre, da:

1) De færreste folk har lukkede øjne, hvis man overrasker dem med kameraet
bagfra (f.eks. ved at råbe deres navn).

2) De færreste har lukkede øjne på billeder med selvudløser

3) Folk der ved at de "altid" har lukkede øjne på billeder venter tit *uden
at blinke* på at fotografen tager billedet. Hvis fotografen så er "lang" tid
om det, blinker de naturligvis mens lukkeren er åben.

4) Jeg har fået vænnet de fleste jeg kender af med det ved tit at have
kamera med og tit se gennem søgeren (det kunne jo være der var et godt
billede lige der) uden at tage billeder. Når billedet så endelig tages har
de ikke lukkede øjne.

Metoden under 1) giver iøvrigt sjældent gode, men ofte sjove billeder

Problemet skyldes nok at folk ofte tager billederne meget højtideligt: nu
har vi sjovt/rart/hyggeligt, det skal vi have et billede af og så <blitz>
Det er lidt af et portrætfotografsyndrom

Det kunne være man skulle lave en hjemmeside for tips om hvordan man undgår
lukkede øjne (Finn?)

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
http://hjem.get2net.dk/footech
-
Vidste du at Post Danmark har som kvalitetsmål at smide 3% af alle breve
væk?

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-01-01 07:36

"Mikkel Rasmussen" <footech@get2net.dk> wrote:

>Jeg tror mest det har med en form generthed/overopmærksomhed at gøre, da:

Jeg må hellere præcisere:
Mit spørgsmål handlede ikke om, hvorfor de lukker øjnene, men hvordan.

Det burde efter min mening være umuligt for øjet at nå at lukke sig,
inden lyset fra blitzen er væk igen.

Er der ikke nogen, der har nogle data på øjets reaktionstid og
udladningstiden for en kamerablitz?

>1) De færreste folk har lukkede øjne, hvis man overrasker dem med kameraet
>bagfra (f.eks. ved at råbe deres navn).

Min bror har. Vi har efterhånden prøvet det i så mange situationer -
også hvor han bliver fotograferet forfra uden at opdage det - at vi
mener, der er tale om en ubevidst reaktion på blitzlyset.

>2) De færreste har lukkede øjne på billeder med selvudløser

Aldrig prøvet.

>3) Folk der ved at de "altid" har lukkede øjne på billeder venter tit *uden
>at blinke* på at fotografen tager billedet. Hvis fotografen så er "lang" tid
>om det, blinker de naturligvis mens lukkeren er åben.

Det er ikke nok, at lukkeren er åben. I praksis eksponeres filmen kun,
mens blitzen lyser, og det er et meget kortere tidsrum.

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 27-01-01 17:41

> [...]
> med blitz. I samme øjeblik, han ser lyset fra blitzen, lukker han
> ubevidst øjnene. (Nej, der er ikke tale om anti-rødøje-blitz).

Kender godt typen! Meeeget belastende

> [...]
> lukkeren skal vel have lidt tid til at åbne, før blitzen fyres af -
> men det sker også ved fester med høj musik.

Det er også den konklusion jeg er kommet til... Men det kniber så med at
forklare den med festerne... I har bare ikke spillet højt nok

/Anders