29. januar 2037
Fra : Brian Axelgaard

Dato : 20-02-02 21:33

Jorden går under.... ihvert den del som ikke kører med 64bit ure....
Er der nogen som har en forklaring?

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-02-02 21:49

Scripsit "Brian Axelgaard" <axelgaard@mail1.stofanet.dk>

> Jorden går under.... ihvert den del som ikke kører med 64bit ure....
> Er der nogen som har en forklaring?

Dem der ikke kører med 64-bit-ure køre med 32-bit ure hvor øverste bit
er fortegnsbit, så de kun kan tælle til 2³¹-1. Nulpunktet er et par
måneder efter et menneske første gang satte en fod på Månen. Så kan du
selv regne efter.

--
Henning Makholm "I've been staying out of family
conversations. Do I get credit for that?"

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 20-02-02 21:51

Brian Axelgaard wrote:

> Jorden går under.... ihvert den del som ikke kører med 64bit ure....
> Er der nogen som har en forklaring?

Det er en intern unix joke.

Unix-maskiner tæller tiden i antal sekunder siden 1970-01-01 00:00:00
og tiden blev oprindeligt gemt i et 32-bits tal. Et 32-bits tal har plads
til omkring 70 års sekunder.

De fleste kommercielle unix versioner er nok skiftet til at bruge et
64-bits tal, og linux kommer også inden ikke alt for længe.

Det bliver også kaldt "år 2037 problemet"

-Claus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-02-02 15:05

Claus Rasmussen wrote:

> Det bliver også kaldt "år 2037 problemet"

Her står G for giga eller gibi der betyder 2^30.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-02-02 14:02

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> De fleste kommercielle unix versioner er nok skiftet til at bruge et
> 64-bits tal, og linux kommer også inden ikke alt for længe.

Jeg tror næppe Linux begynder at bruge et 64-bit ur på 32-bits
arkitekture lige foreløbigt og jeg har ikke hørt om andre unixer der
gør det.

Hvis du har nogle kilder til at jeg tager fejl, må du meget gerne
sende dem.

--
Emacs er det eneste modernede styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-02-02 18:05

Peter Makholm wrote:

> Jeg tror næppe Linux begynder at bruge et 64-bit ur på 32-bits
> arkitekture lige foreløbigt og jeg har ikke hørt om andre unixer der
> gør det.

Right. Der er en lang tråd her:
http://www.uwsg.iu.edu/hypermail/linux/kernel/0001.0/0056.html

-Claus