Dynamiske tekstboxe og deres bredde
Fra : Jens Christian Gam

Dato : 19-02-02 22:36

Harj folkens.

Når man importere tekst i en dynamisk tekstbox sker det tit og ofte at
teksten ikke er den samme fordi den er ændret (det er nu du går i chok). Så
er det desværre også tit sådan at tekstboxen har en fast bredde og derfor er
det derfor også tit at teksten ikke rigtig fitter ind (der kan fx mangle
noget tekst hvis teksten er lang). Hvordan justere jeg lige hvor bred
tekstboxen skal være og er det muligt at sætte tekstboxen på autodetektion
så den selv finder ud af hvor lang den skal være afhængig af tekstens
længde.

Eksempler tilsendt til dingemann@hotmail.com er meget velkommende,

Hilsen fra Peter I. Hansen

Fra : Michael Peo

Dato : 19-02-02 23:02

Det er desværre ikke muligt dynamiskt at sætte str. på en tekstbox.
Mit simple råd er: Lav tekstboxen rigeligt stor så der er plads til teksten!

Der er også andre metoder at løse dette og lignende problemer på, men denne er klart den letteste og mest
simple.

/peo
www.bandage.dk

Fra : www.FlashFAQ.dk

Dato : 20-02-02 08:34

> Hvordan justere jeg lige hvor bred
> tekstboxen skal være og er det muligt at sætte tekstboxen på autodetektion
> så den selv finder ud af hvor lang den skal være afhængig af tekstens
> længde.

Der findes en del metoder til at finde længden på en dynamisk string, men
fælles for dem alle er at de aldrig er 100% nøjagtige. Det skyldtes at
fonte er forskellige i spadsering, bredde osv.

Du kan se et eksempel på at finde længden af en dynamisk string her;
http://www.flashkit.com/movies/Scripting/String_Manipulation/Determin-Pavils
_J-3556/index.shtml

Mvh/M!chael

Fra : Michael Peo

Dato : 20-02-02 13:05

Der findes en 99.9% nøjagtigt metode at løse problemet med at beregne bredden på en dynamisk tekststreng..
Den er baseret en genereret as-fil indeholdende informationer om den givne fonts bredde for hvert tegn,
spatiering mm. i en given font-str. Kræver at man anvender swfx.org's flash string width calculator v2.5.2 til
at generere as-filen. flash string width calculator v2.5.2 er Java-baseret FreeWare.
Læs mere og download dette "fantastiske" værktøj på:
http://www.swfx.org/stringwidthcalculator/index.jsp?

I øvrigt løser hverken dette eller M!chael's forslag problemet med at skalere et tekstfelt dynamiskt - Det kan
man bare ikke uden samtidigt at forøge font-størrelsen.
Så igen.... Gøre tekstfeltet rigeligt stort så der er altid er plads til den givne tekststreng. Hvis
tekstfeltet indstilles til ikke at have nogen baggrund, og til ikke at være selectable så kan man ikke
"opdage" at tekstfeltet er "for stort".

/peo
www.bandage.dk

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 20-02-02 22:14

Hej Peo.

Kunne man ikke kombinere din metode til at beregne bredden på
tekststrengen med et "snydetekstfelt"-movieclip som skaleres i forhold
til tekst-strengen størrelse?

Henrik

Fra : Michael Peo

Dato : 21-02-02 21:52

Nix - desværre ikke.
Når tekstfeltet skaleres følger fontstr. bare med. Man kan altså ikke skallere "rammen" uden at indholdet
følger med.

Når dette er sagt, så skal det måske nævnes at der er folk (skal nok vende tilbage med et link når jeg
genfinder det) der har lavet en løsning. En slags tekst-vindue som kan skalleres hvori teksten er omløbende
osv. Så vidt jeg husker var det dog en meget kompliceret løsning med metervis af kode og masser af kompromier.
Efter min mening - simpelthen for meget ballade for et mindre problem som man faktisk godt kan "planlægge" sig
ud af.

/peo
www.bandage.dk

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 21-02-02 23:42

OK!
Jeg tror, at jeg enten ikke fik formuleret mig præcist, eller også har
jeg ikke forstået problematikken.

Det jeg tænker på er et dynamisk tekstfelt, uden farve/ramme og ej
selectable, men rigelig stor - som Peo anbefaler.
Længden af den aktuelle tekst beregnes ved brug af det "fantastiske"
værktøj, som Peo linker til.
Resultatet for denne beregning, danner grundlag for størrelsen på en
kasse (det jeg kaldte "snydetekstboxen", og som altså intet har med
text-tool at gøre) i et movieclip.
Denne kasse skal så agere ramme udenom teksten.

Er det til at forstå?

venlig hilsen

Fra : Michael Peo

Dato : 22-02-02 00:29

Nåå.. ok!
Jo, jo - lige præcist det man kan bruge det der værtøj til, en "fake" baggrunds-boks.

/peo
www.bandage.dk