Elektronisk kompas
Fra : Thomas Larsen

Dato : 19-02-02 22:43

Hvorledes virker et elektronisk kompas, er der det et magnetisk input,
satellitter eller noget helt tredje? Er det påvirkeligt af omkringværende
magnetiske felter?

/Th.

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 19-02-02 22:54

"Thomas Larsen" <thomasara@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hvorledes virker et elektronisk kompas, er der det et magnetisk input,
> satellitter eller noget helt tredje? Er det påvirkeligt af omkringværende
> magnetiske felter?

Et elektronisk kompas anvender som regel en flux-gate, som anvedes til at
måle den horisontale retning af jordens magnetfelt. Defor er et sådan kompas
ligeså udsatte for omkringliggende forstyrrende felter, som et alm. kompas.

Mvh.
Nicolai Hanssing

Fra : Thomas Larsen

Dato : 20-02-02 00:04

Vil det sige, at de GPS der er i stand til at give en retning uden de
bevæger sig er følsomme på niveau med et alm. kompas?

/Th.

Fra : @ndersson

Dato : 20-02-02 01:13

Hej Nicolai

Kompasser er jeg ikke klog på og forstod ikke "Flux" men en GPS viser den
retning du bevæger dig. hvis du står/holder stille så viser den ingen
retning..
Der er ikke kompas i en GPS den regner retningen ud på din bevægelse..

Hilsen

Andy

Fra : Brian Slots

Dato : 20-02-02 06:44

Hej det var ikke så godt det du skrev, for der er masser af GPSér med
indbygget flux-gate "kompas" det findes primert
i håndholte GPSér og ja det er lige som et almindeligt kompas og bliver
forstyret af omgivelserne.
Eneste løsning på det er en gyro og det er rimeligt dyrt.

Hilsen BS

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-02-02 22:36

Og et gyro kompas "driver" p.g.a. af jord rotatioenen.

Brian Slots <brian.nofuckingspamm@evil-honda.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C733786.516F998F@evil-honda.dk...

Fra : Ivar Holm

Dato : 20-02-02 13:30

Et fluxgatekompas kan beskrives som en magnetisk føler, der anbringes det
sted i skibet, hvor der er mindst magnetisk påvirkning. Derfra foregår en
elektrisk overføring til de steder, hvor man har brug for kompaskursen.

En satellitnavigator, der er stationær, vil typisk vise forskellige kurser
hele kompasset rundt. Dette skyldes, at blot få meters variation i
positionsberegningen vil blive omregnet til kurs og fart af navigatoren. Dog
kan visse navigatorer "sløves" ned, så disse værdier er nul eller tæt derpå.

En ting, der vinder frem for tiden, er satellitkompasser. Disse består kort
sagt af to navigatorer ( tre i luksusudgaven ), som har antennerne anbragt i
cirka en halv meters indbyrdes afstand. Dette er nok til, at kursen kan
beregnes. Der rettes automatisk for skibets bevægelser i søen. Prisen på de
billigste er i dag måske 35.000 kr. + moms, så der går nok nogle år inden de
bliver almindelige inden for fritidssejlads, men fiskerne er glade for dem.

Der er ingen bevægelige dele eller væske, der skal vedligeholdes, og så er
prisen mindre end det halve af prisen på en traditionel gyrokompas.

Ivar Holm