Krigen i sønderjylland 1849-50
Fra : Carl Guldbjerg Jense~

Dato : 19-02-02 20:12

Til brug for min forskning søger jeg bøger eller andet materiale der
fortæller om Henning Binau der faldt i Sønderjylland i 1849 . Han blev
hædret med Dannebrogsorden men i Ordenskapitlet oplyser man at alle
levnedsbeskrivelserne brændte ved branden på Christiansborg. Bøgerne skal
ikke nødvendigvis handle om ham men gerne om tiden og slagene ved Flensborg.
Han blev begravet på Marie Kirkegård.

Med venlig hilsen
Carl Guldbjerg

Fra : Jean Seeberg

Dato : 20-02-02 21:00

Hej Carl.

Først vil jeg da lige spørge eller rettere, jeg går ud fra du har stiftet
bekendtskab med vores bog Slægtshistorisk Forening Samsø Årbog 2002, hvor du
jo også har et indlæg.

Vi må nok sige at efterspørgslen på den har været over al forventning, den
er jo nu tryk i 500 stk. og det ender vel med at vi skal have flere trykt
til sommergæsterne.

Vi er iøvrigt igang med Årbog 2003.

Så til dit spørgsmål:

Det må jo være ham her, men det ser ud til at det er i 1850 han er død og
ikke i 1849.

Her kan du også se hvilket corps han tilhører og så kan du nemmere finde og
følge hans gang under krigen.

"Binau, Henning Julius Ludvig, 1ste Reserve-Jægercorps, 4de Compagni,
Frivillig sergeant nr. 4, død 26 Juli, bog 1850, side 81"

Der findes en del bøger f.eks Krigs Erindringer fra 1848-50 af Oberst Jacob
Thode Ræder.

Kampen om Sønderjylland af N.P. Jensen

Jeg har også fra Stats Bib. haft til fjernlån på Randers bib de originale
arkivalier: Krigsarkiverne 1848-

Det er de originale dokumenter man får lov til at sidde og bladre i, men dog
kun på Bib.

Jeg har selv en ane Poul Seeberg som faldt ved slaget ved Mysunde eller
fægtningen ved Kockendorf

"Seeberg, Poul, 10de lette Infanteri-Bataillon, 1ste Compagni, Menig nr.
211, død 12 September, bog 1850, side 59"

i øvrigt begravet på Brodersby Kirke.

Der findes også mange gode hjemmesider ang. 3 års krigen som der er skrevet
en del om

F.eks.: http://www.gadeinventar.dk/fredericia/fredericia.html

og mange flere

Hilsen Jean

jean@seeberg.dk

Fra : Carl Guldbjerg Jense~

Dato : 20-02-02 23:56

Hej Jean
Tak for de gode oplysninger. dem vil jeg benytte mig af.
Vedr. Jeres årbog, så må jeg med skam meddele at jeg ikke har set den.
Der har været lidt lavvande i kassen.
men jeg håber at dersom i får et genoptryk at jeg så kan købe den.
Og så til fjernlån.
Desværre er det ikke alle biblioteker der har ret til at låne på den måde,
så vidt jeg har forstået det, er det noget med sikkerheden.
Med venlig hilsen
Carl.
Jean Seeberg <jean@seeberg.dk> skrev i en

Fra : Jean Seeberg

Dato : 20-02-02 21:14

Hej igen Carl.

Jeg glemte lige at fortælle at det jo var i slaget ved Isted, at Binau
omkom, se:

http://www.idstedtschlacht.de/site09.htm

Hilsen Jean