/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Ampere-meter spørgsmål
Fra : jetp


Dato : 19-02-02 19:32

Hej gruppe

Er der nogle her, der ved, om al strøm i båden skal over amperemeteret?
Jeg synes, at det er det, jeg kan læse mig til ...
Det vil da være en voldsom belastning igennem sådan et lille instrument, -
det skal sidde i en familiemotorbåd med alt det udstyr, som der efterhånden
kan proppes i den.

Mvh Jens, Randers
jetp@post7.tele.dk




 
 
Jan Rasmussen (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 19-02-02 20:23

Dit Amp. meter har sikkert en øvre grænse for hvad det kan tåle, f.eks. max
10A. overskrider du dit Amp. meters grænse ødelægger du det.
men er faktisk muligt at måle større spændinger, men så skal du kører det
over en "Shunt" du kan kigge på følgende link og finde noget om Amp. meter
og shunt www.philippi.de
eller du kan ringe til Dansea marine elektronik på 74421043 han ved alt om
den slags ting og hjælper gerne. Han har vist argenturet for Philippe
produkter. bed evt. om hans katalog, så kan du se billeder af hvad det er
det handler om, måske det giver en bedre forståelse.

De bedste hilsner
Jan Rasmussen


jetp <jetp@post7.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c729aab$0$17243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Er der nogle her, der ved, om al strøm i båden skal over amperemeteret?
> Jeg synes, at det er det, jeg kan læse mig til ...
> Det vil da være en voldsom belastning igennem sådan et lille instrument, -
> det skal sidde i en familiemotorbåd med alt det udstyr, som der
efterhånden
> kan proppes i den.
>
> Mvh Jens, Randers
> jetp@post7.tele.dk
>
>
>
>



Nicolai Hanssing (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Nicolai Hanssing


Dato : 19-02-02 20:25

"jetp" <jetp@post7.tele.dk> wrote in message
news:3c729aab$0$17243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der nogle her, der ved, om al strøm i båden skal over amperemeteret?

Amperemeteret har en meget lav modstand, og derfor afsættes der ikke effekt
i instrumentet. Du skal dog sikre dig, at instrumentet er designet til den
strømstyrke du ønsker at måle, og at der er passende sikringer der beskytter
kredløbet imod overbelastning.

Mvh.
Nicolai Hanssing
M.Sc.




Peter (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 20-02-02 00:02


"Nicolai Hanssing" <nuh@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:a4u8oi$epm$1@eising.k-net.dk...
> "jetp" <jetp@post7.tele.dk> wrote in message
> news:3c729aab$0$17243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Er der nogle her, der ved, om al strøm i båden skal over amperemeteret?
>
> Amperemeteret har en meget lav modstand, og derfor afsættes der ikke
effekt
> i instrumentet. Du skal dog sikre dig, at instrumentet er designet til den
> strømstyrke du ønsker at måle, og at der er passende sikringer der
beskytter
> kredløbet imod overbelastning.
>
> Mvh.
> Nicolai Hanssing
> M.Sc.
- - - - - - -

Du kan bruge et såkaldt "shunt" amperemeter. Så kan du uden problemer se
både dit forbrug og hvor meget du lader.

Mvh., Peter



jetp (20-02-2002)
Kommentar
Fra : jetp


Dato : 20-02-02 08:14


Tak for svarene.
Jeg har et Wema 50 A instrument til rådighed nu.
Skal alt forbrug så direkte igennem det, hvis jeg vælger at bruge det, og
hvis visningen skal være til andet end pynt?
Hvad vil være det rigtige at gøre?

Mvh Jens, Randers





Nicolai Hanssing (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Nicolai Hanssing


Dato : 20-02-02 12:46

"jetp" <jetp@post7.tele.dk> wrote in message
news:3c734d4c$0$17213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg har et Wema 50 A instrument til rådighed nu.
> Skal alt forbrug så direkte igennem det, hvis jeg vælger at bruge det, og
> hvis visningen skal være til andet end pynt?
> Hvad vil være det rigtige at gøre?

DEt afhænger af dit forbrug

Hvis dit forbrug ikke overstiger 50A er du på den grønne gren.

Hvis du ved, eller forventer at det overstiger 50A, så skal du som der
tidligere er skrevet modificere dit nuværende instrument f.eks. med en
shunt. Vær dog opmærksom på at instrumentet så skal kalibreres, og at den
nuværende skala ej længere vil være gældende.
Ved anvendelsen af en shunt, vil den aflæste strømstyrke være proportional
med den samlede strømsyrke, så kalibreringen vil blot består i bestemmelse
af den faktor der skal ganges på skalaen.

Mvh.
Nicolai HAnssing





Jan Rasmussen (19-02-2002)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 19-02-02 21:59

Hov det var vist et forkert link jeg skrev tidligere, her kommer en
rettelse.

www.philippi-online.de

www.dansea.dk

De bedste hilsner
Jan Rasmussen



PKJ (20-02-2002)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 20-02-02 08:35

Lige et par simple ord fra en elektriker med sejlbåd.

Når man skal måle store strømme i en kreds, kan man anvende en shunt
modstand på f.eks 0,5 ohm, som man sætter ind i serie med
forbrugsgenstandene. Over shuntmodstanden måler man så spændingen med et
voltmeter, og ved hjælp af ohm's lov beregner man så amperene.

Ohms lov: Volt (V) = modstand (Ohm) x ampere (A)

Eks: Du måler 1 volt over shuntmodstanden.

A = 1:0.5
A = 2 ampere

Istedet for hele tiden at skulle beregne, skallerer man spændingsvisningen,
så det passer med den strøm der er i forbrugskredsen. Enten ved at ændre
skalaen i et viserinstrument, eller kalibrerer et digitalinstrument.


( + ----(shunt)-----(forbrug)----- - )
! !
! ---(V)---!

Husk at shuntmodstanden skal kunne klarer den strøm der er i kredsen.

Iovenstående tilfælde vil der blive afsat 2 Watt i shuntmodstanden. (W = V x
A)

Ved f.eks 10V over shuntmodstanden vil der gå 20A i kredsen (typisk i 12V
installationer) og der afsættes 200W i shuntmodstanden, så den kan god blive
varm (glødende). Enten reducerer man Ohm værdien i shuntmodstanden eller
også skal der køles.

Håber jeg har regnet rigtigt


_/) _/) _/)
~~~~~~~~~
Hilsen Per
S/Y A Lot
Helmsman 35

"jetp" <jetp@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c729aab$0$17243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Er der nogle her, der ved, om al strøm i båden skal over amperemeteret?
> Jeg synes, at det er det, jeg kan læse mig til ...
> Det vil da være en voldsom belastning igennem sådan et lille instrument, -
> det skal sidde i en familiemotorbåd med alt det udstyr, som der
efterhånden
> kan proppes i den.
>
> Mvh Jens, Randers
> jetp@post7.tele.dk
>
>
>





Bent E. (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Bent E.


Dato : 20-02-02 10:11


> Når man skal måle store strømme i en kreds, kan man anvende en shunt
> modstand på f.eks 0,5 ohm, som man sætter ind i serie med
> forbrugsgenstandene.

Eksemplet med en shunt på 0,5 ohm er ikke så heldigt valgt.
Modstanden er alt for stor til en shunt, hvor der i dette tilfælde går 50A.
En shunt er *normalt* lavet således at der ligger 60mV over den ved 1/1
last.
Ellers bliver det jo også en varmeovn.
50 A i 0,5 ohm = 1250 Watt!

I et 12 volt anlæg ville jeg iøvrigt nok vælge en shunt der er endnu mindre
end
ovennævnte på 60 mV. Det giver jo trods alt et spændingstab på 3 V
ved 50 A.

Med de voltmetre vi har i dag er det ikke noget problem at lave en shunt af
et stykke kobbertråd, og så måle spændingen over den, hvorefter man kan lave
en passende skala til sit instrument.

Mvh
Bent E.



Bent E. (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Bent E.


Dato : 20-02-02 10:30

UPS!
60 mV = 60 mV, så det med de 3 volt er noget sludder.
Men iøvrigt er shuntmodstanden ikke væsentlig, blot den ikke er for stor.

Mvh
Bent E.


> I et 12 volt anlæg ville jeg iøvrigt nok vælge en shunt der er endnu
mindre
> end
> ovennævnte på 60 mV. Det giver jo trods alt et spændingstab på 3 V
> ved 50 A.
>
> Med de voltmetre vi har i dag er det ikke noget problem at lave en shunt
af
> et stykke kobbertråd, og så måle spændingen over den, hvorefter man kan
lave
> en passende skala til sit instrument.
>
> Mvh
> Bent E.
>
>


PKJ (20-02-2002)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 20-02-02 11:03

"Bent E." <bentejo@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
news:1014196251.263183@dyrup.dsa-net.dk...
>
> > Når man skal måle store strømme i en kreds, kan man anvende en shunt
> > modstand på f.eks 0,5 ohm, som man sætter ind i serie med
> > forbrugsgenstandene.
>
> Eksemplet med en shunt på 0,5 ohm er ikke så heldigt valgt.
> Modstanden er alt for stor til en shunt, hvor der i dette tilfælde går
50A.
> En shunt er *normalt* lavet således at der ligger 60mV over den ved 1/1
> last.
> Ellers bliver det jo også en varmeovn.
> 50 A i 0,5 ohm = 1250 Watt!
>
> I et 12 volt anlæg ville jeg iøvrigt nok vælge en shunt der er endnu
mindre
> end
> ovennævnte på 60 mV. Det giver jo trods alt et spændingstab på 3 V
> ved 50 A.
>
> Med de voltmetre vi har i dag er det ikke noget problem at lave en shunt
af
> et stykke kobbertråd, og så måle spændingen over den, hvorefter man kan
lave
> en passende skala til sit instrument.
>
> Mvh
> Bent E.
>
>

Netop. Det var et eksempel. De 0.5 Ohm var valgt, så jeg kunne regne det ud
i hovedet.
Det vigtigste er, at shuntmodstanden er kendt og konstant. Modstanden i
metal øges ved stigende temperaturer, men er sikkert uvæsentlig i denne
sammenhæng

--
_/)____/)____/)

Hilsen Per




Peder Jensen (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Peder Jensen


Dato : 20-02-02 10:59

Hej
PKJ's beregninger er såmænd gode nok, men en shunt på 0,5 Ohm vil nok
ikke være speciel god i en 12 volts installation, da det spændingsfald
der er over modstanden skal trækkes fra de 12 volt, så en strøm gennem
modstanden på 10 ampere giver et spændingsfald på 5 volt, og der er
således kun 7 volt til rådighed efter modstamden.
En shunt til store strømme vil normalt give et spændingsfald på 1
millivolt
(1 tusindende del volt) pr ampere. Det vil sige at 10 ampere giver et
spændingsfald på 10 millivolt =0,01 volt, dette mærkes næppe på
udgangsspændingen.
Jeg vil tro at de amperemeter der sælges til både og biler, har en indre
modstand svarende til 0,001 ohm og derfor giver et spændingsfald der
ingen
praktisk betydning har.
Nøjagtigheden på disse instrumenter er da heller ikke særlig, da en
relativ
lille vandring af viseren, skal vise fra -60 <-> +60 ampare, så det at
tænde
en køjelampe eller to vil sikkert ikke kunne registreres på
instrumentet.
Men til at kontrollere om f.eks. generatoren lader er det da en god ting
at have.

Med sejlerhilsen
Peder







--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Ole (20-02-2002)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 20-02-02 16:10

Hvad skal du bruge din strømmåling til ?
Er det til at måle ladestrøm med, samlet forbrugsstrøm, lanternekontrol
eller til at kontrollere om om enkelte instrumenter virker ?
Til de to første er et alm. bil amperemeter nok, det viser typisk -60 0
+60 A, men med meget dårlig opløsning, - du kan ikke se om du bruger 30A
eller 30,3A, det er altså kun retningsgivende.
Hvis du skal måle mere præcist skal du bruge en shunt f.eks 50mV ved 50A og
et digitalt display der i stand til at måle 50mV med 0,1mV opløsning,
svarende til 100mA. -Og det bliver nok lidt dyrere!
Hilsen Ole



jetp (20-02-2002)
Kommentar
Fra : jetp


Dato : 20-02-02 20:27

> Hvad skal du bruge din strømmåling til ?

Det er primært til at få overblik over, hvordan det står til i elsystemet
generelt med forbrug og ladning.
Det er sådan, at jeg har instrumentet, og derfor gerne vil vide, hvordan det
egentlig bruges/installeres bedst muligt.
Det har altid undret mig, at alt forbrug skulle passere igennem dette lille
instrument, - men det skal det altså, såvidt jeg kan forstå, bare
instrumentets pålydende ikke overskrides og passende sikring indsættes.

Tak for alle svarene

Mvh Jens, Randers



peter (23-02-2002)
Kommentar
Fra : peter


Dato : 23-02-02 22:42


Hej Jens

Pas på med ALT forbrug. Lad endelig ikke strømmen til startmotoren
passere gennem instrumentet, strømmen er alt for stor.

mvh Peter



On Wed, 20 Feb 2002 20:27:17 +0100, "jetp" <jetp@post7.tele.dk> wrote:

>> Hvad skal du bruge din strømmåling til ?
>
>Det er primært til at få overblik over, hvordan det står til i elsystemet
>generelt med forbrug og ladning.
>Det er sådan, at jeg har instrumentet, og derfor gerne vil vide, hvordan det
>egentlig bruges/installeres bedst muligt.
>Det har altid undret mig, at alt forbrug skulle passere igennem dette lille
>instrument, - men det skal det altså, såvidt jeg kan forstå, bare
>instrumentets pålydende ikke overskrides og passende sikring indsættes.
>
>Tak for alle svarene
>
>Mvh Jens, Randers
>
>


Bo Jensen (23-02-2002)
Kommentar
Fra : Bo Jensen


Dato : 23-02-02 23:04


"jetp" <jetp@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c73f8ae$0$17252$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
klip
> Det har altid undret mig, at alt forbrug skulle passere igennem dette
lille
> instrument, - men det skal det altså, såvidt jeg kan forstå, bare
> instrumentets pålydende ikke overskrides og passende sikring indsættes.
>
> Tak for alle svarene
>
> Mvh Jens, Randers

Hej.

Nej, det går ikke at sende al strøm gennem dit amperemeter. F.eks måler man
ikke startmotors, bovpropellers eller ankerspils strømforbrug med, når det
drejer sig om et 50A instrument, som jeg formoder er et (-50 0 +50)
meter?

Hele ideen med et sådant amperemeter er heller ikke at få absolutte tal for
forbrug og ladning men snarere en indikation af det samlede resultat.
Indikerer instrumentet udslag til venstre, forbruges der mere strøm, end
generatoren producerer aktuelt. Resten tages fra batteriet, der således
aflades. Omvendt betyder højreudslag, at batteriet nettolades. Står viseren
i midtstilling, hverken forbruges der fra eller lades der på batteriet. Og
denne sidste tilstand er nok det hyppigste syn i en motorbåd, der har haft
maskinen i gang nogen tid. Batterierne er da ladet op og det aktuelle
forbrug klares af generatoren.

Kablingen skal derfor laves således, at meterets minuspol* er den terminal,
som forbrugerne henter strøm fra og samtidig er den terminal, som
generatoren lader på. Meterets pluspol tilsluttes batteriets pluspol.

Dette er grunden til, at de fleste standardamperemetre kun går til 30, 50
eller evt 80 A.

*: minuspol er nok et dårligt udtryk, da det ikke drejer sig om elsystemets
egentlige minuspol. Man kunne i stedet kalde den for lade/forbrugsterminal.

Mvh
Bo


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408538
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste