Filmens originalformat
Fra : Steen Hjelmstrand

Dato : 19-02-02 14:20

Er der nogen, der kender til et filmleksikon, trykt eller digitalt, hvor man
kan se, hvilket format en spillefilm oprindelig er blevet præsenteret i?

Konkret vil jeg godt høre, om nogen ved, hvilket format Godfather-filmene er
optaget i. I den DVD-boks, man kan købe, er de i 16:9, men er de ikke
oprindeligt i 2.35:1?!
--
Mvh.
Steen Hjelmstrand

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-02-02 14:37

"Steen Hjelmstrand" <stone@stoneware.dk> writes:

> Er der nogen, der kender til et filmleksikon, trykt eller digitalt, hvor man
> kan se, hvilket format en spillefilm oprindelig er blevet
> præsenteret i?

IMDB er din ven igen. Technical Specs indeholder informationen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Esben

Dato : 19-02-02 14:46

www.imdb.com

--
Esben

Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-02-02 16:02

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> IMDB er din ven igen. Technical Specs indeholder informationen.

Som en sidebemærkning, så bør IMDB tages med et gran salt, eftersom de er
brugeropdaterede. De er altså ikke ufejlbarlige, men nok de mest omfattende
og anvendelige næst efter pressematerialet. Hvis man vil være fuldstændigt
sikker er en alternativ kilde American Cinematographer.

MVH
Jens

Fra : Wolfgang

Dato : 19-02-02 16:03

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message

> [...]
> og anvendelige næst efter pressematerialet. Hvis man vil være fuldstændigt
> sikker er en alternativ kilde American Cinematographer.

Er AC tilgængelig on-line?

/w

Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-02-02 19:57

"Wolfgang" <wolfgang@nowhere.nonet> skrev i en meddelelse

> Er AC tilgængelig on-line?

Både og. Se under http://www.cinematographer.com/

Der kan man læse enkelte artikler fra det nyeste nummer og nogle fra de
ældre. Der var oprindeligt langt mere tilgængeligt, men efter en
omstrukturering sidste år forsvandt det meste desværre. Deres søgefunktion
er ikke særlig effektiv, men om ikke andet kan man da altid se
indholdsfortegnelserne, så man ved, hvad der kan betale sig at bestille hjem
(eller få fat i på filmmuseets læsesal).

MVH
Jens

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 19-02-02 20:31

> [...]
> og anvendelige næst efter pressematerialet. Hvis man vil være fuldstændigt
> sikker er en alternativ kilde American Cinematographer.

Så vidt jeg ved kan man ikke som bruger ændre på Technical specs, udgivere
osv, men kun reviews, samt evt tilføje folk på creditlisten. Eller tager jeg
fejl?

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-02-02 00:28

"Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> osv, men kun reviews, samt evt tilføje folk på creditlisten. Eller tager

Jeg ved det faktisk ikke. Det er længe siden, at jeg har været inde og
checke. Det gør dem dog ikke ufejlbarlige. Der har fra tid til anden været
diskussioner om emnet i alt.video.dvd. David Mullen plejer vist at være
manden, der kan finde de korrekte oplysninger frem, når der er tvivl om en
films OAR. SVJH havde IMDB bl.a. oprindeligt opgivet Traffic som filmet i
2.35:1.

MVH
Jens

Fra : Steen Hjelmstrand

Dato : 20-02-02 00:01

Jeg takker - let rødmende - for svaret. Jeg troede skam, jeg havde støvet
IMDB igennem, men jeg har altså ikke været opmærksom på punktet Technical
Specs. KANON, tak!

Fra : Lene Nielsen

Dato : 23-02-02 17:49

> Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
> The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."
> I speak only 0}._.{0 -POK
> for myself. O/ \O

Æhhhhh... Har de fleste (kvindelige) mennesker ikke 2 bryster? Så vil jeg da
våge at påstå at man kan amme to ad gangen....

Lene

Fra : Troels

Dato : 19-02-02 14:44

> [...]
er
> optaget i. I den DVD-boks, man kan købe, er de i 16:9, men er de ikke

brug www.IMDB.com

de har næsten altid et punkt i menuen til venstre der hedder: "technical
specs"

derunder finder du som eftes bla OAR.

mvh
Troels

--
Slå et smut forbi min hjemmeside og
tjeck mit anlæg og filmsamling på:

Fra : Morten Steen

Dato : 19-02-02 23:07

Leonard Maltin's Movie Guide (på tryk) har originalformat skrevet efter alle
film.

Morten

Fra : Steen Hjelmstrand

Dato : 20-02-02 00:04

Tak for oplysningen. Det kunne være argument nok for mig til at anskaffe
Maltin. Jeg er ellers ikke altid enig med ham (kender ham fra det desværre
hedengangne Cinemania, hvor filmformatet altså ikke er med).

Fra : Morten DH

Dato : 22-02-02 08:20

> Leonard Maltin's Movie Guide (på tryk) har originalformat skrevet efter
alle
> film.

Plejer han ikke kun at angive hvis filmen er indspillet i bredformat
(bredere end 1.85:1)?

Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 19-02-02 23:55

Steen Hjelmstrand skriver:

> Konkret vil jeg godt høre, om nogen ved, hvilket format Godfather-filmene er
> optaget i. I den DVD-boks, man kan købe, er de i 16:9, men er de ikke
> oprindeligt i 2.35:1?!

Alle tre film er optaget til visning i Widescreen, ikke i scope (2.35)

JC

Fra : Steen Hjelmstrand

Dato : 20-02-02 23:10

"Jørgen Carlsen" <jcarl@daks.dk> skrev i en meddelelse

> Steen Hjelmstrand skriver:

Godfather-filmene er

> Alle tre film er optaget til visning i Widescreen, ikke i scope (2.35)
>
> JC

Takker. Dvs. det ER originalformatet man får DVD-boksen. Så vil jeg overveje
investeringen alligevel.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-02-02 11:48

> Takker. Dvs. det ER originalformatet man får DVD-boksen.

Næsten. Maskeringen er åbnet en smule i top og bund i forhold til
biografudgaven. Vi er dog nede på det mikroskopiske plan, og jeg tror, at de
færreste vil kunne se nogen forskel. Da Coppola har været involveret i
udgivelsen, må man formode, at den er ok.

>Så vil jeg overveje
> investeringen alligevel.

Skal jeg være ærlig, så synes jeg ikke, du skal nøjes med at overveje. LØB
ned til din nærmeste forhandler. Jeg har haft boksen en måned, og den er
usandsynligt lækker. Overførslen er ganske tilfredsstillende, ikke tip-top,
men det er nok, hvad man kan forvente af en næsten 30 år gammel film,
medmindre man kaster sig ud i det helt store restaureringsprojekt.
Ekstramaterialet er fabelagtigt med en lang dokumentar og en masse mindre om
alle mulige relevante og spændende emner. Der er også en del sjove, skjulte
"easter eggs" - bl.a. James Caans prøvefilm. Boksen er alle pengene værd.

MVH
Jens

Fra : Steen Hjelmstrand

Dato : 21-02-02 12:24

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> færreste vil kunne se nogen forskel. Da Coppola har været involveret i
> udgivelsen, må man formode, at den er ok.

Ja, det er vist desværre generelt med 1,85:1 film, at de bliver tilpasset
til 16:9 ~ 1,78:1 på DVD-udgivelserne. Hvorfor f... gør de det?! Jeg synes
desværre ofte de små 4%, der bliver cuttet i bredden, er nok til at billedet
ser forkert ud. I forvejen ryger der noget på TV'et, medmindre det er 100%
korrekt justeret. Det er mit i hvert fald ikke. Der bliver skåret, hvad der
måske svarer til 2% i venstre side. Så er vi oppe på 6%! Hrmph!

Det lyder godt!

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-02-02 13:14

> [...]
der
> måske svarer til 2% i venstre side. Så er vi oppe på 6%! Hrmph!

Mja, forskellen mellem 1.78:1 og 1.85:1 er nu så minimal, at den ofte vil
være dækket af fjernsynets overscan alligvel (altså forsvinde bag kanten).
Man skal også regne med, at der er en vis sikkerhedsmargen i de fleste
kompositioner, fordi der kan være små, indstillingsmæssige forskelle fra
biograf til biograf (eller fra land til land. Briterne har haft en ting med
at vise widescreen-film i 1.75:1). Derfor komponerer de færreste helt ud i
kanterne, og beskærelse i den størrelsesorden burde egentligt ikke betyde
noget. Det er straks langt værre, hvis filmen er skudt i 2.35:1 og overført
i 1.78:1 (som f.eks. den japanske R2 af Lost Highway).

MVH
Jens