Helligdage
Fra : Henrik

Dato : 19-02-02 12:35

Kan nogen fortælle mig hvordan man finder ud af hvornår helligdagene (påske
og pinse) falder? Formler er mere end velkomne

/Henrik

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 19-02-02 14:05

"Henrik" <ingen@email.dk> writes:

> Kan nogen fortælle mig hvordan man finder ud af hvornår helligdagene (påske
> og pinse) falder? Formler er mere end velkomne

Påskedag er første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn
(21. marts), og pinsedag er 6 uger derefter.

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-02-02 14:11

Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:

> Påskedag er første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn
> (21. marts), og pinsedag er 6 uger derefter.

Det er da vist ikke rigtigt?

Jeg mener bestemt, at Kristi Himmelfartsdag er torsdagen 40 dage efter
påskedag og at pinsedag ligger ti dage senere (på en søndag). Altså,
at pinse er 7 uger efter påske.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 19-02-02 16:31

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Det er da vist ikke rigtigt?
>
> Jeg mener bestemt, at Kristi Himmelfartsdag er torsdagen 40 dage efter
> påskedag og at pinsedag ligger ti dage senere (på en søndag). Altså,
> at pinse er 7 uger efter påske.

Jeg har også på et tidspunkt hørt noget om 40 dage, men 40 dage efter
påskedag er en fredag, så der skal under alle omstændigheder lidt
tilpasning til. Men det er da muligt du har ret. (Hvorfor holder
kalenderen i en Palm ikke styr på det?)

..Henrik

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-02-02 17:29

Henrik Christian Grove skrev:

> Jeg har også på et tidspunkt hørt noget om 40 dage, men 40 dage
> efter påskedag er en fredag,

Pinse kommer af pentekost ("den halvtresindstyvende") og holdes efter
syv hele uger efter påske.

// Klaus

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 19-02-02 20:06

Henrik Christian Grove skriver:

> [...]
> påskedag er en fredag, så der skal under alle omstændigheder lidt
> tilpasning til. Men det er da muligt du har ret. (Hvorfor holder

Du blander 2 ting sammen. Fasten er på 40 dage, dvs. fasten bestemmes
også af påsken og dermed af månen.

Men så lige et tillægsspørgsmål:
Både forårsjævndøgn og fuldmåne er i princippet en begivenhed af meget
kort udbredelse, jeg mener, jordens akse står kun vinkelret på linien
sol-jord i et par sekunder og fuldmånen hvor vi kan se hele den lyse
side og ikke andet er jog også kun et par sekunder, i princippet. Både
forårsjævndøgn og fuldmånen kan altså være på 2 forskellige dage,
afhængig hvor på jorden man befinder sig. Er det derfor muligt at påsken
kan falde på forskellige dage i forskellige lande, eller regnes det hele
ud fra et et bestemt punkt, f.eks. Greenwich?

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-02-02 20:39

"Leif Chr. Andresen" wrote:

> [...]
> kan falde på forskellige dage i forskellige lande, eller regnes det hele
> ud fra et et bestemt punkt, f.eks. Greenwich?

Enhver begivenhed vil falde på forskellige datoer regnet eftet lokal-
tid forskellige steder.

I år falder marts-jævndøgnet (som jeg overdrevet politisk korrekt
kalder det) fx den 20. marts klokken 19.16 universel tid.
På store dele af Jorden vil man på dette tidspunkt allerede skrive
den 21. marts.

Tilsvarende med fuldmånen. Derfor har man brug for en konvention om
hvilken dato man vælger. Om man bruger UTC, véd jeg ikke (det ville
da være ret logisk...).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 20-02-02 02:14

Jeppe Stig Nielsen skrev:

> Enhver begivenhed vil falde på forskellige datoer regnet eftet lokal-
> tid forskellige steder.

Derfor bruger man et kunstigt forårsjævndøgn der altid - pr.
definition - falder 21.3.

> [...]

> Tilsvarende med fuldmånen. Derfor har man brug for en konvention om
> hvilken dato man vælger. Om man bruger UTC, véd jeg ikke (det ville

Også her bruger man en "defineret" måne byggende på den 19-årige
månecyklus. Denne måne har fuldmåne på en "hel" dato, ikke et bestemt
tidspunkt. Den heraf fremkomne første "standardfuldmåne" efter
"standardforårsjævndøgn", kaldes Paschal-fuldmåne.

Ud fra disse to definerede datoer kan påsken beregnes ud fra forskellige
påskeformler (fx Gauss').

En anden formel som i princippet kan bruges for alle år efter den
gregorianske kalenders indførelse, er:
(http://members.brabant.chello.nl/~h.reints/easter/index.htm)

A = year MOD 19 + 1
B = year DIV 100 + 1
C = (3 x B) DIV 4 - 12
D = (8 x B + 5) DIV 25 - 5
E = (year x 5) DIV 4 - 10 - C
F = ( (11 x A + 20 + D - C) MOD 30 + 30) MOD 30
if F = 24 or (F = 25 and A > 11) then F = F + 1
G = 44 - F
if G < 21 then G = G + 30
result = G + 7 - (E + G) MOD 7

Resultatet er antal dage efter (inkl.) 1. marts. Dvs. er resultatet 31,
er 31. marts påske. Er resultatet 32, er 1. april påske.

Thomas T.

Fra : Villy Kruse

Dato : 20-02-02 10:57

On Tue, 19 Feb 2002 20:06:10 +0100,
Leif Chr. Andresen <Andresen@familie.tele.dk> wrote:

>Henrik Christian Grove skriver:

>Du blander 2 ting sammen. Fasten er på 40 dage, dvs. fasten bestemmes
>også af påsken og dermed af månen.

De skal vel at bemærke tælles på en speciel måde. Fra og med
askeonsdag (onsdag efter fastelavn) til og med påskelørdag er der
40 fastedage, idet søndage ikke medregnes.

Villy

Fra : Henrik

Dato : 19-02-02 14:17

Mange tak, men så må jeg lige snige et tillægsspørgsmål ind:

Hvordan beregner man månefaser?

/Henrik

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-02-02 14:57

Henrik wrote:

> Mange tak, men så må jeg lige snige et tillægsspørgsmål ind:
>
> Hvordan beregner man månefaser?

Såvidt jeg ved går der 29.3 dage mellem hver fuldmåne. I virkeligheden
har tallet dog mange decimaler, som du får brug for hvis du vil regne
langt frem eller langt tilbage.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-02-02 14:21

Tue, 19 Feb 2002 12:35:11 +0100, "Henrik" <ingen@email.dk> wrote:

>Kan nogen fortælle mig hvordan man finder ud af hvornår helligdagene (påske
>og pinse) falder? Formler er mere end velkomne

Tjaeh, påsketavler, beregning af, hvornår påsken og dermed de øvrige
forskydelige helligdage falder, er en lang og kompliceret historie.
Der er 35 forskellige muligheder. Hver af dem er fordoblet, idet
januar og februar afviger efter skudår og almindeligt år. For årene
601 - 2200 kan du slå det op i

R.W. Bauer: Calender for Aarene fra 601 til 2200 efter Christi Fødsel,
Kjøbenhavn 1868, eller senere genoptryk.

Men det var vel egentlig ikke det, du spurgte om... Indledningen gør
rede for beregningsmetoden.

hilsen pelo

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-02-02 14:44

Henrik skrev:

> Kan nogen fortælle mig hvordan man finder ud af hvornår helligdagene
> (påske og pinse) falder? Formler er mere end velkomne

Der er en formel for påskesøndag nederst på <http://aa.usno.navy.mil/faq/docs/easter.html>.

// Klaus

Fra : Henrik

Dato : 19-02-02 15:14

Det var lige præcis hvad jeg havde brug for

/Henrik

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-02-02 19:46

Henrik wrote:

> Det var lige præcis hvad jeg havde brug for

Se også siden:
http://www.pauahtun.org/CalendarFAQ/cal/node3.html#SECTION003120000000000000000

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-02-02 19:44

Henrik wrote:

> Det var lige præcis hvad jeg havde brug for
>
> /Henrik
Den virker kun indtil 2037

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-02-02 20:20

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:

> Den virker kun indtil 2037

Hvis bare det er til og med 2037 så er det intet problem. Alle ved jo
at jorden går under 29. januar 2038 tidligt om morgenen.

(Især den del af jorden, der ikke er gået over til 64 bit ure)

--
Emacs er det eneste modernede styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 20-02-02 15:18

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Alle ved jo at jorden går under 29. januar 2038 tidligt om morgenen.
>
> (Især den del af jorden, der ikke er gået over til 64 bit ure)

Så ved jeg, hvad jeg ønsker mig til min 78 års fødselsdag!

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-02-02 20:43

Peter Makholm wrote:

> Hvis bare det er til og med 2037 så er det intet problem. Alle ved jo
> at jorden går under 29. januar 2038 tidligt om morgenen.
>
> (Især den del af jorden, der ikke er gået over til 64 bit ure)

Vi må ikke fratage folk den glæde at planlægge deres påskeferie i
begyndelsen af 2038 (selvom verden naturligvis aldrig overlever til
april 2038 (påskedag skulle have faldet 25. april 2038)).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)