APL kabel og Data
Fra : Blah Blah'sen

Dato : 25-01-01 14:53

Hej

To afdelinger at et firma ønsker at etablere en nedforbindelse til hinanden.
Afstanden mellem dem er 150m, og der er i forvejen nedgravet et APL kabel
med to frie ledere. Kan man benytte dette til datakommunikation i høj
hastighed (2mbit eller >) og hvordan?

Venlig Hilsen

Søren Emig

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-01-01 23:55

On Thu, 25 Jan 2001 14:52:39 +0100, "Blah Blah'sen"
<blah@blah.dk> wrote:

> [...]
> Afstanden mellem dem er 150m, og der er i forvejen nedgravet et APL kabel
> med to frie ledere. Kan man benytte dette til datakommunikation i høj

Man kan bruge diverse xDSL-teknologier. Et oplagt alternativ kan
være trådløst, hvis der er (eller kan etableres) 'lige of sight'.
En rigtig god løsning er at grave en fiber ned.

Kontakt din foretrukne netværkspusher for en diskussion af
priser.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 27-01-01 11:08

wrote:

> [...]
>Afstanden mellem dem er 150m, og der er i forvejen nedgravet et APL kabel
>med to frie ledere. Kan man benytte dette til datakommunikation i høj

Så vidt jeg husker har ZyXEL noget SDSL grej kaldet "302" som klarer
op til 2 megabit.

Hvis I har et filter på linien (altså en nyere APL linie) så går den
ikke.

Se på www.zyxel.dk

Fra : Søren Emig

Dato : 28-01-01 23:35

Tak for svaret :)

Hvorfor er det lige at Teledanmark sætter filtre på nye linier?

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 29-01-01 13:38

skumflum.42@nospamget2net.dk (Søren Emig) skrev i
<9526nj$gp1$1@news.inet.tele.dk>:

>Tak for svaret :)
>
>Hvorfor er det lige at Teledanmark sætter filtre på nye linier?

Forklaring 1:

For at forhindre billig datatrafik som konkurrerer med TDC's andre tilbud

Forklaring 2:

Fordi det giver støj på andre telefontjenester

Nogle forskere giver TDC ret i Forklaring 2 - hvilket undrer mig. I andre
lande har man ikke de påståede problemer om mange eksisterende APL linier
virker allerede til at transportere data.

Konkurrencestyrelsen (eller er det -rådet) og Telestyrelsen (www.tst.dk)
har vist været indblandet allerede, måske står der noget mere info på deres
sider.

Mvh. NKJensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-01-01 17:42

Niels Kristian Jensen wrote:

> Forklaring 2:
>
> Fordi det giver støj på andre telefontjenester

Nok nærmere andre datatjenester. Når TDK skal garantere en bestemt kvalitet
til f.eks. ADSL, kan det give problemer, hvis en stor del af de kredsløb, som
umiddelbart skulle være talekredsløb bliver brugt til andet.
Om det reelt er ved at blive et problem, eller om man mere er forudseende af
hensyn til forklaring 1, skal jeg ikke gætte på...

M.v.h.

Jonathan