Tabel-højde driller gevaldigt
Fra : JSB

Dato : 19-02-02 11:30

Jeg er i gang med at udvikle et website, hvor jeg gerne vil have, at der en
gennemgående sort bjælke (100% bred og 40px høj) i toppen samt i bunden på
alle siderne. Jeg har bevidst forsøgt at undgå frames men istedet prøvet mig
frem vha. tabel-opbygning - desværre indtil videre uden større held.

Jeg har som udgangspunkt forsøgt at lave en tabel med 4 rækker og 1 kolonne,
hvor jeg sat tabellens højde og bredde til 100%. Herefter har jeg forsøgt at
placere en sort 1x1 tabel (100% bred og 40px høj) i dels den øverste, dels
den nederste celle, og sikret mig alignment er i hhv. toppen og bunden af
disse celler.

Problemet er, at de forskellige browsere opfatter tabelhøjde (og margener)
forskelligt. Tabellen ser således vidt forskelligt ud i IE55, Netscape 6.2,
Netscape 4x samt Opera 6. Højden på tabellen varierer.

Det skal siges, at jeg har lavet en CSS, hvor BODY er sat til { margin:
0px; }
Det virker tilsyneladende i IE5x, men ikke i de andre nævnte browsere. Fx
rykker Netscape 6x den nederste sorte bjælke op på den øverste 2/3 af
skærmen

Mine spørgsmål:
Er der en løsning på mit problem enten ved brug af CSS, Javascript eller en
kombination af disse?
Eller: Kan jeg blive nødsaget til at anvende Frames med en fast sort top- og
bundramme, hvis det ønskede design skal opnås?

Med håb om nogle gode og gerne hurtige svar.

Mvh
Jesper

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 19-02-02 13:41

JSB wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg er i gang med at udvikle et website, hvor jeg gerne vil have, at der en
> gennemgående sort bjælke (100% bred og 40px høj) i toppen samt i bunden på
> alle siderne. [...]

Nedenstående side skulle gerne opføre sig ens i de gængse browsere...

<HTML>
<HEAD>

DIV.top{
position:absolute;
top:0px;
left:0px;
height:40px;
width:100%;
background-color:#000000;
}

DIV.bottom{
position:absolute;
bottom:0px;
left:0px;
height:40px;
width:100%;
background-color:#000000;
}

DIV.indhold{
position:absolute;
margin-top:5px;
margin-bottom:5px;
margin-left:5px;
margin-right:5px;
top:40;
left:0px;
width:100%;
}

</HEAD>
<BODY leftmargin="0" topmargin="0" rightmargin="0" bottommargin="0">
Here goes the content
</BODY>
</HTML>

mvh.
Carsten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : mola

Dato : 19-02-02 13:54

"Carsten Nielsen" <carsten@codeguru.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> width:100%;
> background-color:#000000;
> }
>
> DIV.indhold{
> position:absolute;
> margin-top:5px;
> margin-bottom:5px;
> margin-left:5px;
> margin-right:5px;
> top:40;
> left:0px;
> width:100%;
> }

> </HEAD>
> <BODY leftmargin="0" topmargin="0" rightmargin="0" bottommargin="0">

Duer ikke. Prøv at hælde godt med indhold på siden...

Men det kan lade sig gøre i Opera (5+6), NN6.2 og Mozilla 0.9.8.

Se: http://mola.homepage.dk/css2/

Dog ikke understøttet af IE. Har dog ikke testet 6.0. Tvivler dog på
at det virker(?)

mvh
mola