Stjerner for øjne ?!
Fra : LR

Dato : 18-02-02 21:20

Hejsan

Hvis man ryster hovedet på en "uheldig" måde eller fx nyser mm. ... så kan
man nogen gange se "stjerner for øjnene" ...

hvad er det der sker ?..
hvad er det man ser ?
og hvorfor ?

--
Hilsen L.R.
------

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-02 21:34

LR skrev:

>Hvis man ryster hovedet på en "uheldig" måde eller fx nyser mm. ... så kan
>man nogen gange se "stjerner for øjnene" ...

Man kan også - med nogen forsigtighed - lukke øjnene og presse
fingrene mod øjnene. Derved kan man også frembringe stjernerne.

>hvad er det der sker ?..

Synscellerne bliver påvirkede, og de kender kun én måde at
reagere på, og hjernen kender kun én måde at afkode deres
reaktion på.

>hvad er det man ser ?

Hjernens gæt på hvad der fik synscellerne til at sende
synssignaler.

Prøv at sætte tungen på begge poler på et batteri (op til 4,5 V
kan man nemt klare). Så får du et smagsindtryk selv om der ikke
er nogen smag. Tungens smagsløg kan kun sende én slags signaler
til hjernen.

Det er lidt mere komplekst at snyde vores tryk- og
temperaturceller, men det skyldes at berøring påvirker flere
typer celler på én gang.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-02-02 21:40

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Det er lidt mere komplekst at snyde vores tryk- og
> temperaturceller, men det skyldes at berøring påvirker flere
> typer celler på én gang.

Samt at indtrykkene fortolkes flere gange i rygmarven inden de når
hjernen.
Hjerteproblemer opfattes som perifere smerter i armen af samme grund.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Desilva

Dato : 18-02-02 21:42

> Synscellerne bliver påvirkede, og de kender kun én måde at
> reagere på, og hjernen kender kun én måde at afkode deres
> reaktion på.

Det lyder meget fornuftigt, men hvad så når man får et slag i hovedet og
stjernerne forbliver i 30 sekunder eller mere. Små lysende punkter som
driver omkring.
Øjet burde vel ikke være udsat for tryk, pga acceleration eller kontakt, i
så lang tid...??

> [...]
>kan man nemt klare). Så får du et smagsindtryk selv om der ikke
>er nogen smag. Tungens smagsløg kan kun sende én slags signaler

Ja det er en morsom effekt.. hvis bateriet ikke er alt for friskt.
Endnu mere interesant er det egentlig at man kan smage sødt og surt alt
afhængigt af hvor på tungen man "smager". Salt og bittert er der også et
sted, men jeg har aldrig selv oplevet de to sidste.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-02-02 21:52

Desilva wrote:

> [...]
> driver omkring.
> Øjet burde vel ikke være udsat for tryk, pga acceleration eller kontakt, i

Du har netop lokaliseret hjernens synscenter

--
Peter Knutsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-02 00:02

Desilva skrev:

> [...]
>driver omkring.
>Øjet burde vel ikke være udsat for tryk, pga acceleration eller kontakt, i

Næ, men nok på grund af det tilstrømmende blod. Prøv at gokke dig
selv over tommelfingeren med en hammer, så kan du tydeligt mærke
det forøgede tryk fra blodet.

> [...]
>afhængigt af hvor på tungen man "smager". Salt og bittert er der også et
>sted, men jeg har aldrig selv oplevet de to sidste.

Nu kan jeg ikke huske det, men sidder de tilsvarende smagsløg
ikke langt tilbage på tungen?

--
Bertel

Fra : Desilva

Dato : 19-02-02 08:03

> Nu kan jeg ikke huske det, men sidder de tilsvarende smagsløg
> ikke langt tilbage på tungen?

Nogen er på siden og nogen bagved. Mener de sure er på spidsen.
Måske det forklarer at jeg ikke har smagt de andre... der er grænser for
hvor langt man stikker et gammelt bateri ind i munden

Fra : Tue Lehn-Schiøler

Dato : 19-02-02 16:59

> Næ, men nok på grund af det tilstrømmende blod. Prøv at gokke dig
> selv over tommelfingeren med en hammer,
LOL
Jeg ved godt det er i videnskabens tjeneste, men alligevel...

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 18-02-02 21:59

On Mon, 18 Feb 2002 21:34:21 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Det er lidt mere komplekst at snyde vores tryk- og
>temperaturceller, men det skyldes at berøring påvirker flere
>typer celler på én gang.

Jeg kan huske, at i skoletiden, skulle vi lære noget om dette.

Vi skulle med et stykke ståltråd/nål finde de steder på armen, hvor
man ikke kunne mærke nålen. Der var så vores "tryk-censorer". Her
kunne man for eks. ikke mærke en varm nål.

Om det var indbildning, eller det rent faktisk var sådan, kan jeg ikke
huske.

/Dan MOrtensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-02-02 22:38

Scripsit Dan MOrtensen <dd@baggesen.dk>

> Vi skulle med et stykke ståltråd/nål finde de steder på armen, hvor
> man ikke kunne mærke nålen. Der var så vores "tryk-censorer".

Undskyld, jeg ved godt at man ikke må, men lige netop den stavefejl
driver mig til vanvid: gider du ikke nok godt skelne mellem en censor
(som er en ekstern bedømmer der medverker ved en eksamen) og en sensor
(som er noget der omdanner fysiske påvirkninger til information)?

Husk det på: en censor medvirker ved eksaminer i svære skolefag. Latin
er et svært fag. C anvendes næsten kun i ord fra latin. En sensor har
med sanser at gøre, derfor staves den med samme konsonanter.

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 19-02-02 18:00

On 18 Feb 2002 22:37:57 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]

>(som er en ekstern bedømmer der medverker ved en eksamen) og en sensor
>(som er noget der omdanner fysiske påvirkninger til information)?

HELT OK. Jeg så det i morges, men jeg "gad" ikke at rette det.

Undskyld mange gange!

/Dan MOrtensen

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 19-02-02 22:50

<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> [...]

Jeg kan huske, at i skoletiden, skulle vi lære noget om dette.

Vi skulle med et stykke ståltråd/nål finde de steder på armen, hvor
man ikke kunne mærke nålen. Der var så vores "tryk-sensorer". Her

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-02-02 22:12

LR <No.Sp@m.2.Me.to> skrev i en
> [...]
kan
> man nogen gange se "stjerner for øjnene" ...

Synscellerne reagererer på en 'forkert' påvirkning og sender disse impulser
til hjernen, som om der havde været lys. Det kaldes inadækvat irritament,
når sanseceller reagerer på en påvirkning de ikke er beregnet på.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen