Problemer med scrollbars i <DIV> (IE 5+)
Fra : Carsten Gehling

Dato : 18-02-02 20:22

Tag et kig på denne side i Explorer 5.0 eller 5.5

http://test.bookland.dk

Gør nu dit browservindue meget lille (under 800x600). Der kommer både en
lodret og vandret scrollbar på, men den lodrette forsvinder ud af
browservinduet. Hvordan kan det være, og kan det løses?

Jeg tror at problemet ligger i følgende konstruktion, men jeg ved ikke hvad
jeg skal gøre ved det:

Her er hovedindholdet.

Her har jeg den blå bar i bunden

Hvis jeg fjerner <table> delen udenom mit <div>-tag, så står scrollbarerne
fint. Men så kan jeg ikke viser den blå bar i bunden.

Jeg ønsker IKKE at bruge frames. En løsning på problemet skal fungere uden
frames.

- Carsten

Fra : scn

Dato : 18-02-02 21:00

"Carsten Gehling" <carsten@sarum.dk> skrev i en meddelelse news:3c715468$0$251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> lodret og vandret scrollbar på, men den lodrette forsvinder ud af
> browservinduet. Hvordan kan det være, og kan det løses?

du har sagt at der ikke må aktiveres scroll

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Carsten Gehling

Dato : 18-02-02 21:22

"scn" <scn@falsk-mail.dk> wrote in message news:a4rm37$8od$1@sunsite.dk...

> du har sagt at der ikke må aktiveres scroll

Ja det har jeg jo, fordi der er sat scrollbars på mit <DIV> tag med
STYLE="overflow: auto"

- Carsten

Fra : Rune Glerup

Dato : 18-02-02 21:35

Carsten Gehling skrev:

> Jeg tror at problemet ligger i følgende konstruktion, men jeg ved ikke hvad
> jeg skal gøre ved det [...]

Problemet er ikke i konstruktionen. Problemet er konstruktionen. Den er
meget ulogisk. Du bør ikke bruge den <div> til at scrolle.

Hvis man gør browservinduet mindre vandret vil <table>'en på et tidspunkt
ikke kunne blive smallere. Da <div>'en er sat til at have bredden 100% af
tabellen, vil scrollbaren altså blive væk under kanten af
browseren. Normalt ville der så komme en horisontal scrollbar i selve
browservinduet, men du har scroll="no" på <body>.

Løsning:

Her er hovedindholdet.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Vi troede, det var den personlige computer der havde magien."

Fra : Carsten Gehling

Dato : 18-02-02 22:34

"Rune Glerup" <rune@kaboom.dk> wrote in message

> Problemet er ikke i konstruktionen. Problemet er konstruktionen. Den er
> meget ulogisk. Du bør ikke bruge den <div> til at scrolle.

Det jeg prøver på er at simulere effekten af et frameset, uden dog at bruge
framesets. Jeg ønsker at kunne scrolle øverste del, samtidig med at den blå
bar forbliver synlig i bunden.

Kan man overhovedet gøre det så?

- Carsten

Fra : Rune Glerup

Dato : 18-02-02 22:42

Carsten Gehling skrev:

> [...]
> framesets. Jeg ønsker at kunne scrolle øverste del, samtidig med at den blå

Det er da fuldstændigt ligegyldigt. Tror du virkelig, at én eneste af
dine besøgende vil gå op i, om du "simulerer effekten af et frameset". Du
burde bruge din tid på at rydde op i din forældede kode (ud med alle de
tables) i stedet for at sidde og tænke på en eller anden tåbelig visuel
effekt.

Fra : Carsten Gehling

Dato : 18-02-02 22:56

> [...]
> burde bruge din tid på at rydde op i din forældede kode (ud med alle de
> tables) i stedet for at sidde og tænke på en eller anden tåbelig visuel

Undskyld mig men hvorfor tror du, at du kan bedømme hvorvidt det er
ligegyldigt eller ej? Det kunne jo være, at jeg havde mine grunde, som jeg
ikke har nævnt her. Svar på spørgsmålet eller hold dig væk med dine flabede
kommentarer.

Der er ikke tale om "en eller anden tåbelig visuel effekt". Den blå bar skal
anvendes til bestemte vigtige informationer, hvorfor det er vigtigt, at den
altid er synlig.

- Carsten

Fra : Rune Glerup

Dato : 18-02-02 23:57

Carsten Gehling skrev:

> Svar på spørgsmålet eller hold dig væk med dine flabede kommentarer.

Hids dig op og kom herover. :p

> Der er ikke tale om "en eller anden tåbelig visuel effekt". Den blå bar skal
> anvendes til bestemte vigtige informationer, hvorfor det er vigtigt, at den
> altid er synlig.

Du har brug for en frame-funktionalitet... brug frames; de har - i kraft
af, at de er frames - frame-funktionalitet. Tada!!

Man kan altid fedte rundt med alt muligt gejl
<http://kaboom.dk/temp/scrolldims>, men den simpleste løsning er for det
meste den bedste; for en gangs skyld er den simpleste løsning at bruge
frames.

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 19-02-02 00:04

"Rune Glerup" <rune@kaboom.dk> skrev

> Du har brug for en frame-funktionalitet... brug frames; de har - i kraft
> af, at de er frames - frame-funktionalitet. Tada!!

Frames er sjældent gode. Ikke kun ift. den visuelle diskussion, men også
søgemaskinerne forsager frames. Vil man have sin side godt indeksereet kan
det ikke anbefales at bruge frames.

Jeg forstår derfor godt pointen med Carstens forespørgsel. Han vil gerne
have noget visuelt frem, men vil samtidig undgå de problemer der er ved at
bruge frames.

> [...]
> <http://kaboom.dk/temp/scrolldims>, men den simpleste løsning er for det
> meste den bedste; for en gangs skyld er den simpleste løsning at bruge

Hmmm.. cool :)

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Rune Glerup

Dato : 19-02-02 00:16

Kasper Kyndsberg skrev:

> Frames er sjældent gode. Ikke kun ift. den visuelle diskussion, men også
> søgemaskinerne forsager frames. Vil man have sin side godt indeksereet kan
> det ikke anbefales at bruge frames.

Det er vel ret ligegyldigt, når han ikke bruger frames til navigationen.
Så indekseret siderne vel som normalt og alt, hvad han behøver er et
intelligent frameset.

> Hmmm.. cool :)

Narhj, det var noget hurtigt, jeg lige flikkede sammen, mens jeg lavede
noget andet. Jeg kom lige til at checke i det i Mozilla. Der kan man ikke
se nogen "Vigtig" information :| Det vil aldrig blive vist sejt i Opera,
da der jo gøres brug af scroll i en container.

Fra : Carsten Gehling

Dato : 19-02-02 05:54

"Rune Glerup" <rune@kaboom.dk> wrote in message

<snip>

> [...]
> <http://kaboom.dk/temp/scrolldims>, men den simpleste løsning er for det
> meste den bedste; for en gangs skyld er den simpleste løsning at bruge

Se den var fandme genial! Jeg takker og bukker. Og undskylder selvfølgelig
også mit udbrud, men jeg sad i en lettere desparat situation i går, hvor jeg
ikke havde tid/overskud til at diskuttere nødvendigheden af mit problem.

Men jeg er ikke enig med dig i, at jeg bør bruge frames. Frames indeholder
så mange andre problemer omkring navigerings, bookmarks mv. (du kender
sikkert dem alle). Det nuværende site kører i frames, og det er mildest talt
en pest.

Du siger, at jeg skal smide mine tables ud, da de er forældede. Hvilke
alternativer har jeg da, hvis jeg f.eks. skal lave spalter? AFAIK bliver
div-tags altid placeret under hinanden, med mindre jeg laver absolut
positionering. Og det har IMHO sine helt egne problematikker.

- Carsten

Fra : Rune Glerup

Dato : 19-02-02 12:05

Carsten Gehling skrev:

> [...]
> div-tags altid placeret under hinanden, med mindre jeg laver absolut
> positionering. Og det har IMHO sine helt egne problematikker.

På <http://www.bluerobot.com/web/layouts/> er et table-frit spaltelayout
demonstreret. Jeg synes, tables er meget vanskeligere og langt mere
ulogiske at arbejde i end float'ede div'er.

Fra : Carsten Gehling

Dato : 19-02-02 15:55

> På <http://www.bluerobot.com/web/layouts/> er et table-frit spaltelayout
> demonstreret. Jeg synes, tables er meget vanskeligere og langt mere
> ulogiske at arbejde i end float'ede div'er.

"Den største viden er at vide, at man ingenting ved..."

Du har lige åbnet mine øjne for en anden måde at tænke html-kodning. Jeg
takker.

Hvor er det dog elegant...!

- Carsten

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-02-02 23:38

"Carsten Gehling" <carsten@sarum.dk> writes:
> Det jeg prøver på er at simulere effekten af et frameset, uden dog at bruge
> framesets. Jeg ønsker at kunne scrolle øverste del, samtidig med at den blå
> bar forbliver synlig i bunden.

Det virker hverken i Opera 6.1 (win) eller Mozilla 0.9.8, så særligt
godt virker det ikke :) På den anden side kunne man måske bruge
en position:fixed på de to til at holde den blå bar fast.

Venligst
/L

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 18-02-02 23:40

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> På den anden side kunne man måske bruge
> en position:fixed på de to til at holde den blå bar fast.

Virker ikke i IE 5+ - ved dog ikke med IE 6

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-02-02 23:53

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> writes:

> "Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
>
> Virker ikke i IE 5+ - ved dog ikke med IE 6

Heller ikke i IE 6. Men der skal måske mere end en metode til for at
dække de fleste browsere.

/L

Fra : scn

Dato : 19-02-02 00:12

> [...]
>

> Hvis jeg fjerner <table> delen udenom mit <div>-tag, så står scrollbarerne
> fint. Men så kan jeg ikke viser den blå bar i bunden.

Hvorfor er den så vigtig??

I IE5.0 er der kun en lille gif som skifter mellem visa, dankort m.v.
Hvad med bare at gøre bjælken i bunden lidt højere, så din gif ikke forsvinder?

Hvis det er ok at NN og Opera-brugere har bjælken i toppen
er det vel ikke så slemt at IE-brugere også har den i toppen... eller hvad?