Hvem kender denne spidsgatter?
Fra : Tommi Tromborg

Dato : 18-02-02 18:49

Jeg har fået en gammel spidsgatter.
Den har tidligere båret navnet MARIE og har stået et ukendt antal år
på Frem's eller KAS's bådeplads i Svanemøllen. Derefter har den stået
på Københavns Tekniske Skole på Drejervej, hvor den skulle have været
et elevprojekt. Elever kom aldrig rigtigt igang med den.
Efter alt at dømme, skulle det være en 26m2 M.S.J.Hansen-konstruktion
med nummer 142. Det er, såvidt jeg kan bedømme det, den der er nævnt
på side 87 i DFÆL's fartøjsregister 2001.
Kan I hjælpe mig med at finde ud af, hvor den er bygget, hvem der
tidligere har ejet den eller lignende?
Den ligner ikke en almindelig Hansen båd, men er muligvis bygget om,
bl. a. cockpittet er større end normalt.
Findes der en fortegnelse over alle de både, der er bygget efter
"Hansen-tegninger"? Og findes der et sted, hvor man kan finde
tegningerne til de enkelte både?

Jeg vil blive meget glad hvis I kan hjælpe mig.

Fra : Bo Carlé

Dato : 18-02-02 19:12

Hej Tommi

Her står om båden:

http://www.defaele.dk/dfaelregister/spgr2-2.htm

Bo
greybeardet@hotmail.com
http://navigation.homepage.dk/

Fra : Tommi Tromborg

Dato : 19-02-02 09:23

"Bo Carl? <greybeardet@hotmail.com> wrote in message news:<a4rg7t$17kg$1@news.cybercity.dk>...
> Hej Tommi
>
> Her står om båden:
>
> http://www.defaele.dk/dfaelregister/spgr2-2.htm

Det er netop fra dette register og DFÆL's lille bog "Fartøjregister
2001", jeg har mine oplysninger om konstruktør m.v.
Jeg er imidlertid ikke helt sikker på, at de er rigtige, og jeg er
derfor på jagt efter nogen, der evt. ligger inde med tegninger af
denne bådtype eller måske kender noget til en tidligere ejer af båden.
Men ellers tak for det velmente råd.

Tommi Tromborg

Fra : Tommi Tromborg

Dato : 02-03-02 20:29

t.tromborg@e-box.dk (Tommi Tromborg) wrote in message news:<e776ceda.0202190023.2ba1e00e@posting.google.com>...

> [...]
> derfor på jagt efter nogen, der evt. ligger inde med tegninger af
> denne bådtype eller måske kender noget til en tidligere ejer af båden.

Jeg har nu fået nogle flere informationer om båden.
Båden har op til januar 1978 ligget i Kongebro Havn ved Middelfart og
skulle efter alt at dømme være bygget i Odense i 1958.
Den hed ikke "Marie" den gang. Muligvis fra 1978 og til 1984 hed den
"Calypso"
Riggen på båden blev skiftet i 1976, hvor masten muligvis er blevet
gjort kortere.
I 1977 fik den ny motor en 8hk Yanmar diesel.
Hvis der er nogen der kender noget til en båd, hvor skroget "under
vandlinien" er bygget efter M.S.J.Hansen tegninger, men over over
vandlinien mere ligner en Berg spidsgatter, vil jeg meget gerne høre
om det.
F.eks er jeg interesseret i at vide, hvem der ejede den op til 1978.

Tommi Tromborg

Fra : Tommi Tromborg

Dato : 20-03-02 20:55

t.tromborg@e-box.dk (Tommi Tromborg) wrote in message news:<e776ceda.0203021128.2d860ed@posting.google.com>...
> [...]

Det er nu lykkedes mig at finde frem til nogle billeder af båden fra
en ejer, der havde båden liggende i Egå Havn fra 1982 til 1987.
Vedlagte billede viser båden, som den sandsynligvis så ud i 1978, hvor
den lå i Kongebro Lystbåde havn ved Middelfart.
http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/SKIB06.jpg
Nu håber jeg, at der er nogen fra Middelfart, der læser dette.