Dual bundkort
Fra : Tor

Dato : 18-02-02 17:05

Hej NG.
Jeg påtænker at forsøge mig med et dual bundkort.
Hvor meget mere power er der i et dual bundkort?
Hvor har dualbundkort sin force frem for et single processor bundkort. Jeg
mener, hvad er forskellen i performance f.eks. mellem et dualboard med to
500 MHz processorer og et singleboard med en 1 GHz processor?
Mvh. TV

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-02-02 19:02

"Tor" <torval@mail.tele.dk> skrev....

> [...]
> bundkort. Jeg mener, hvad er forskellen i performance f.eks.
> mellem et dualboard med to 500 MHz processorer og et singleboard

For det første er du begrænset i dit valg af styresystem. Windows9x,
ME og XP Home kan ikke udnytte 2 CPU'er.

Så du skal benytte NT, W2K, XP Pro eller Linux, for nu at nævne de
mest nærliggende.

Dernæst skal softwaren også være skrevet til 2 CPU'er for at udnytte
dem.

Den største fordel ved dual systemer som jeg ser det, er 'respons'.
Du oplever langt sjældnere at systemet dør fordi en proces stjæler al
CPU kraft. I et dual system vil det ofte betyde at kun den ene CPU
får beslaglagt al CPU kraft, og du kan derfor arbejde videre stortset
uden at mærke det.

En bil analogi: Et single system svarer til en stor lastbil. Dual
systemet svarer til 2 mindre lastbiler.

I princippet kan du fragte samme lastmængde frem og tilbage på samme
tid. Men hvis en lastmængde fylder mere end en af de små lastbiler og
ikke kan deles, så vil kun den store lastbil kunne klare
opgaven(f.eks. vil et spil der kræver en 1 Ghz processor, ikke køre
særlig godt på et dual 500Mhz system).

Omvendt, så kan du sætte den ene af de 2 små lastbiler til at løse en
stor opgave hvis lasten kan deles, og så have den anden lastbil fri
til andre ting. Det vil ofte ikke fungere særlig optimalt på et
single system.

Så om du får glæde af et dual system, vil afhænge meget af hvilke
behov du har.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Leony

Dato : 19-02-02 09:09

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> En bil analogi: Et single system svarer til en stor lastbil. Dual
> systemet svarer til 2 mindre lastbiler.

God forklaring.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Deaster

Dato : 19-02-02 11:10

> "Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> God forklaring.

Jaa, medmindre de to små lastvogne er samme størrelse hver som den ene store

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig