Chikane
Fra : Michael

Dato : 18-02-02 14:10

Hej nyhedsgruppe

Vi var 2 mand på Storebælt i fredags. Mens vi lå for anker og kastefiskede
ankom en garnfisker som satte sit garn oven i vores anker. Dette resulterede
i at vores anker sad fast i hans garn. Bagefter smed han et stort bundt
kæder ud og begyndte at trække det rundt om hans garn.

Er der nogle som kender til lovligheden af denne chikane.

Det skal lige siges at dette foregik omkring østbroen. Hans garn stod i
øvrigt rundt om broen.

m.v.h. Thomas og Michael

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 18-02-02 14:24

On Mon, 18 Feb 2002 14:09:36 +0100, "Michael"
<michael.clausen@fredericia.mail.telia.com> wrote:

> [...]
>i at vores anker sad fast i hans garn. Bagefter smed han et stort bundt
>kæder ud og begyndte at trække det rundt om hans garn.

Hvorfor sejlede i ikke bare hjem - trækkende med hans garn efter jer?

/Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Ivan T. Hansen

Dato : 18-02-02 20:54

Hej Thomas og Michael

Det var dog det frækkeste jeg har hørt. Men der er jo også snart en del
erhvervs fisker fra andre dele af landet som fisker i Storebælt, der er
ihvert fald mange garn man skal holde øje med.

Jeg har tit været ude for at der står garn langs med vestbroen og også på
tværs af broen. Der er gået en del pirke til på den konto da det er meget
svært at se afmærkningerne af deres garn. Der var en gang hvor jeg var ude
med en kammerat hvor der var temmelig meget nordgående strøm, vi fiskede ved
gennemsejlingen på vestbroen, min kammerat havde mistet en pirk, og da vi
sejler op til en af bropillerne igen opdagede jeg at der var en bøje som var
trukket 1,5 - 2 meter under vandet.

Jeg ved ikke om det er lovligt at sætte garn langs/eller på tværs af broen,
men det er i hvert fald meget irriterende at man mister fiskegrej fordi man
ikke kan se ordenlig afmærkning af garnene.

Jeg mener også at have hørt en gang at man kunne betragte broen som en
kystline, så der ikke måtte fiskes med garn inden for 100 meter fra broen.
Hvis der er nogen i NG'en som ligger inde med viden om lovgivningen på det
område høre jeg gerne om det.

Mvh
Ivan

Fra : Michael

Dato : 22-02-02 18:38

Hej Ivan

Vi har gravet lidt i de gamle lovbøger og fundet følgende omkring fiskeri
med nedgarn omkring broerne i Storebælt, såvel som i Lillebælt, hvor netop
tidligere omtalte båd kommer fra og også er til stor gene for alle andre på
vandet.

Bekendtgørelse nr. 505 af 13/06/1994 (gældende)

Bekendtgørelse om nedgarn.

§1 Langs kyst strækninger, udfor havneanlæg, og andre bygværker på
fiskeriterritoriet, i havne og havneløb, sejlrender og rede, er det hele
året forbudt i en afstand af 100 m fra lavvandslinien at anvende nedgarn.

Hvis nogle er i tvivl om hvad lavvandslinien er, kan det findes i:

Vejledning nr. 98 af 30/04/1990 (gældende)

Vejledning om forståelsen af bekendtgørelse om nedgarn.

*1) Denne vejledning vedrører Fiskeriministeriets bek. om nedgarn
*2) Anvendelsesområde

Bekendtgørelsen gælder overalt på dansk søterritorium, og grænsen mod land
udgøres, medmindre andet er anført, af lavvandslinien.
Lavvandslinien på moler, høfter og andre bygværker udgør således også
grænsen mod land. Ligeledes regnes nedgarnsgrænsen fra stenrøser, holme,
revler og lignende, der ikke overskylles af havet ved almindeligt højvande.

I følge Fiskeriministeriet og Fiskeridirektoratet (Roskilde 46754600) skal
lovovertrædelser begået omk. broerne i Storebælt, meldes til Marine
Hjemmeværnet i Korsør.

Vi håber på at vi kan få dem stoppet i tide, da vores erfaring fra Lillebælt
siger at de ødelægger alt på bunden omkring bropillerne med deres store
kæder. I lange perioder i sommers kædede de omkring den gamle Lillebæltsbro
hver nat, med en total livløs bund til følge

M.v.h. Thomas og Michael

Fra : Erik Munck

Dato : 25-02-02 10:37

Hej
Hvad mener du med "kædede" - taler du ikke om bundgarn ?

Erik Munck

> [...]

> kæder. I lange perioder i sommers kædede de omkring den gamle
Lillebæltsbro
> hver nat, med en total livløs bund til følge

---

Fra : Michael Clausen

Dato : 26-02-02 12:47

Vi mener med "kædede" at de sætter deres garn (ulovligt omkring broer
m.v.)
derefter smider de vel omkring 50-70 kg. jernkæder, bunder til et
tovværk,
i vandet og trækker det på bunden hele vejen rundt om garnet, både på
invendig
og udvendig side, for at skræmme torskene. Det er utroligt effektivt.
Det larmer
så meget at man på vindstille dage kan høre det ovenvande.

Fra : Erik Munck

Dato : 26-02-02 16:09

Det skal bare meldes til fiskerikontrollen - kort proces.
Muncken

Fra : Michael Clausen

Dato : 28-02-02 07:30

Det dur slet ikke. Fiskerikontrollen i Fredericia er til
for at beskytte erhvervsfiskeriet