mave og maveindhold
Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 18-02-02 11:47

I forbindelse med "snakken" om at fodre med kallun vil jeg gerne lige rette
den udbredte misforståelse, som en af jer videregiver, nemlig :".. i naturen
tager de også koens/dyrets mave først når de har fanget et dyr".

Den kendsgerning, at ulve åbner byttedyret, der hvor huden er tyndest,
nemlig i bugen, er årsag den til den misforståelse, at ulve først og
fremmest går efter byttedyrets mave og navnlig maveindhold. I virkeligheden
forholder det sig sådan, at byttedyrets maveindhold er noget af det eneste
ulve lader ligge tilbage, udover større kogler, kraniet og pels/hår. Ulve
æder ikke byttedyrets maveindhold, og når de æder selve mavesækken er den
ikke det første de går efter, men derimod hjertet, lungerne, leveren, som er
særlig rige på fedt og næringsstoffer. Det har jeg fra ulveforskeren David
Mech, som skriver det i sine bøger ("The Way of the Wolf", "The Arctic
Wolf", "The Wolves of Denali") og jeg har det også direkte fra ham selv.

Iøvrigt har jeg selv fodret et spand grønlandske slædehunde med rester fra
naboens fåreslagtning for at se, om hundene ville æde mavesækken og
maveindholdet. Det ville de ikke. Både mavesæk og maveindhold lå tilbage.

Den udbredte misforståelse, at ulve æder byttedyrets maveindhold er baggrund
for det store vegetabilske indhold i færdigfoder til hunde. Den er også
baggrund for den australske dyrlæge Ian Billinghursts BARF princip (Bone and
Raw Food) med abefalinger af store mænger blendede grøntsager samt korn og
stivelsesprodukter. Desuden danner misforståelsen baggrund for udvikling af
kosttilskud til hunde så som "Peak Performace 2" og "Barleys Grass
Supplement for Dogs".

Men, når nu ulve i naturen-og for den sags skyld grønlandske slædehunde i
deres naturlige miljø- klarer sig uden vegetabilier i kosten, kan vores
familiehunde så ikke også undvære alt det grønne og klare sig med det
dyriske? Det kunne de sikkert godt, hvis de ligesom fritlevende ulve blev
fodret med hele, upelsede dyr, så de får noget af det hele, inklusive blod-
omend ikke i hvert eneste måltid. Men, jeg tvivler på at de kan, når de
bliver spist af med en mere ensidig dyrisk diæt bestående af bloddrænet kød,
kallun, oksehaler, kyllingevinger/halse osv.

Ulvens madvaner giver ikke belæg for daglig fodring med kallun, men måske
nok for at gøre det af og til eller en gang i mellem. Tommelfingerreglen må
være at tilbyde hunden et varieret udbud af dyrisk føde: hjerte, lever (min
dyrlæge anbefaler lever højst 2 gange i ugen p.g.a. riciko for overdosering
af D vitamin), lunger, hjerne, nyrer, muskler, knogler, sener, hud, øjne,
fugle ( f.eks.kyllinger, ænder, fasaner), forskellige fisk( f.eks.torsk,
laks, sild) herunder tørfisk, æg osv.

Mange hilsener fra
Hanne Hjelmer Jørgensen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-02-02 12:34

"HANNE JØRGENSEN" <h-joergensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Den kendsgerning, at ulve åbner byttedyret, der hvor huden er
tyndest,
> nemlig i bugen, er årsag den til den misforståelse,

Rigtig spændende læsning må jeg sige .. tak for dit indlæg .. og ja da
også lige ros for dine bøger Hund eller ulv .. som jeg pt. læser med
stor interesse..

Smil fra Ami

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-02-02 13:31

>Den kendsgerning, at ulve åbner byttedyret, der hvor huden er tyndest,
>nemlig i bugen, er årsag den til den misforståelse, at ulve først og
>fremmest går efter byttedyrets mave og navnlig maveindhold.

hvorfor åbner de så dyret der, hvis de ikke vil spise maven ? åbner de
så maven og ser at det er indvolde og begynder så at spise et andet
sted fra ?

I virkeligheden
>forholder det sig sådan, at byttedyrets maveindhold er noget af det eneste
>ulve lader ligge tilbage,

ok det ved jeg intet om da jeg ikke har været ude og lure på nogle
ulve ! men jeg har aldrig hørt om en eneste hund der ikke guffede
kalunen i sig lige med det samme ,og med stor glæde !?

>Den udbredte misforståelse, at ulve æder byttedyrets maveindhold er baggrund
>for det store vegetabilske indhold i færdigfoder til hunde.

Så mener du måske at vi bare skal fjerne alle de vegetabilske
vitaminer fra tørfoderet ?

> [...]
>deres naturlige miljø- klarer sig uden vegetabilier i kosten, kan vores
>familiehunde så ikke også undvære alt det grønne og klare sig med det

Jo det kan de sikkert ! og du kan da også selv som menneske undvære
grønsager , men du kommer bare ikke til at leve lige så sundt !

Ulvens madvaner giver ikke belæg for daglig fodring med kallun, men
måske nok for at gøre det af og til eller en gang i mellem.

jeg har da mødt flere der fodrer med kalun hver dag og har utroligt
sunde hunde ! så fordi du har læst en ulvebog behøver det jo ikke være
den endegyldige sandhed vel !andre skriver noget andet ! der er mange
der mener at de har fundet sandheden om hundekost ,men de finder
stadig ud af nye ting hver dag ligesom med vores egen mad .

Fra : Finn Jensen

Dato : 18-02-02 14:31

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> jeg har da mødt flere der fodrer med kalun hver dag og har utroligt
> sunde hunde ! så fordi du har læst en ulvebog behøver det jo ikke være
> den endegyldige sandhed vel !

Punish for fanden.
Hanne Hjelmer Jørgensen er biolog med speciale i ulves adfærd. !

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-02-02 14:46

On Mon, 18 Feb 2002 14:30:45 +0100, "Finn Jensen"
<lazystyle@tdcadsl.dk> wrotd:

>"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

>Punish for fanden.
>Hanne Hjelmer Jørgensen er biolog med speciale i ulves adfærd. !

ok for fanden ,jeg siger bare at selv "de kloge"biologerne og de andre
hele tiden finder ud af nye ting omkring mad menneskemad/hundemad og
når der findes mange hunde der lever sundt af at få vitaminer/kalun
!får din hund ikke vitaminer ? så kan man da ikke forklare de hunde
der lever sundt at det gør de nu pludselig ikke aligevel fordi en
biolog siger det det kan du vel godt se ik ? bare fordi folk har en
længervarende uddanelse så kan de jo godt tage fejl ik

Fra : René Kofoed

Dato : 18-02-02 19:43

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message news:<b3127u47fl7ksqo8p67equ6ld4k8p2a9tr@4ax.com>...
> [...]
> biolog siger det det kan du vel godt se ik ? bare fordi folk har en
> længervarende uddanelse så kan de jo godt tage fejl ik

Hej Punish!

Det ville være meget nemmere, hvis folk gav til kende hvem de er!!
Hvilken hund har du? - og (så et "farligt"spørgsmål" ) hvad bruger du
den til?? Hygge og/ eller træning??
MVH Susanne.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-02-02 20:08

On 18 Feb 2002 10:43:22 -0800, rko@korsoerkom.dk (René Kofoed) wrotd:

> [...]
>
>Det ville være meget nemmere, hvis folk gav til kende hvem de er!!
>Hvilken hund har du? - og (så et "farligt"spørgsmål" ) hvad bruger du

Undskyld mig meget, men hvad har mine personlige forhold nu at gøre
med spørgsmålet om vitaminer ? og hvad er det der ville være meget
nemmere ? vil du også vide min skostørelse ? og jeg har før skrevet
hvilken hund jeg har og om jeg træner eller ej !du vil vel ikke have
at jeg skal skrive en profil over mig og min hund hver gang jeg svarer
på noget eller hvad ?

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-02-02 20:14

On Mon, 18 Feb 2002 20:07:52 +0100, "Punish the deed, not the breed"
<nobody@home.com> wrotd:

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-02-02 20:28

> [...]
> hvilken hund jeg har og om jeg træner eller ej !du vil vel ikke have
> at jeg skal skrive en profil over mig og min hund hver gang jeg svarer

_Du kunne vel have profilen i din signatur, så du ikke behøvede at skrive
den hver gang *g*

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-02-02 21:01

On Mon, 18 Feb 2002 20:28:26 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrotd:

>"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
>
>_Du kunne vel have profilen i din signatur, så du ikke behøvede at skrive
>den hver gang *g*

Ok tak for tippet *g* det vil jeg så lige tænke over , det kunne
også være fedt hvis vi alle havde et lille billede af os selv med
hund, selvfølgelig smilende som signatur

Fra : René Kofoed

Dato : 19-02-02 19:39

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message news:<crj27uogde9uvn4kdud086ge68nt9br97m@4ax.com>...
> [...]
> hvilken hund jeg har og om jeg træner eller ej !du vil vel ikke have
> at jeg skal skrive en profil over mig og min hund hver gang jeg svarer

Undskyld, at jeg her !! Nærtagende menneske! Der er åbenbart nogle
mænd der er født med KVINDELIGE gener!!!!!!!!!!! - Og nej, brug
endelig ikke tid og krudt på at svare igen.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-02-02 20:10

>Undskyld, at jeg her !! Nærtagende menneske! Der er åbenbart nogle
>mænd der er født med KVINDELIGE gener!!!!!!!!!!! - Og nej, brug
>endelig ikke tid og krudt på at svare igen.

haha jo selvfølgelig svarer jeg da igen du behøver skam ikke at
undskylde at du er her ,her er døren åben for alle ! det er bare lidt
underligt at du pludselig kræver at vide alt muligt om mig ,istedet
for AT HOLDE SIG TIL ENMET!!! kalun Der er åbenbart nogle kvinder der
er født med uinteligente gener !!!!!!!!!!! )) og lad du bare være
med at svare igen ,der kommer aligevel ikke noget klogt ud af det

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-02-02 15:18

> [...]
>stivelsesprodukter. Desuden danner misforståelsen baggrund for udvikling af
>kosttilskud til hunde så som "Peak Performace 2" og "Barleys Grass

mener du at vegetabilske vitaminer er usunde ?????

mener du at det er en "misforståelse" at give hunden kalun hvis den
elsker det og når det er fyldt med sunde proteiner fra mavesækvægen og
sunde vegetabilske vitaminer fra indholdet o.s.v.som hunden jo skal
have aligevel ??

> [...]
>fugle ( f.eks.kyllinger, ænder, fasaner), forskellige fisk( f.eks.torsk,

jammen hvis du selv vil stå derhjemme i køkkenet og kokkerere
sammensætningen af øjne lever tørfisk o.s.v. så er det jo fint nok

men tror du så ikke at det resultat som tørfodderproducenterne har
forsket i mange år i og brugt millioner af kroner på "forhold imellem
vitaminer kulhydrater proteiner,fedtsyrer o.s.v." er lidt mere præcist
?

Fra : ulla

Dato : 18-02-02 16:04

Jeg kan bestemt godt forstå, at du synes, der er alt for meget
forskning og udvikling i den verden, vi bor i!

Næ næ næ !!!!!!!!!!!
Lad os hellere komme helt tilbage til stenalderen. Da behøvede vi
ikke være videbegærlige for at overleve.
Da skulle vi bare finde føden, og resten gik af sig selv.
Vi behøvede heller ikke hunde, for at få vores motion.
Dengang blev vi heller ikke så gamle. Allerede i 40´-årsalderen
var vores tænder nedslidt eller faldet ud, og så kunne vi dø af
sult.
Desværre har vi i dag tandlæger der kan udbedre skaderne, så nu
kan vi blive rigtig gamle, og stadig tygge vores mad.
Dengang kunne vi osse dø af en simpel rift i fingere, fordi vi
ikke havde medicinpræparater til at helbrede os.

Fandens til klog verden i dag.
Væk med den og tilbage til stenalderen ...

Hilsen fra en meget forstående Sannie

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en
meddelelse news:st127uksdg2vt8b8eaqpev9bmnfh93mtnm@4ax.com...

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-02-02 19:20

>Jeg kan bestemt godt forstå, at du synes, der er alt for meget
>forskning og udvikling i den verden, vi bor i!

Det har jeg jo ikke sagt vel ! men hvis du vil følge forskerne så skal
du jo smide det halve af dit køleskab ud hver uge og det samme med
hundens mad ! det er tilladt at være lidt kritisk og tænke for sig
selv . prøv det...

>Desværre har vi i dag tandlæger der kan udbedre skaderne

Hvad fanden snakker du nu om tandlæger for ? er du dum eller hvad ?
tandlægerne ændrer jo ikke holdning en gang om ugen som madforskerne
gør vel ! tænk dig nu om....

,
så nu
>kan vi blive rigtig gamle, og stadig tygge vores mad.
>Dengang kunne vi osse dø af en simpel rift i fingere, fordi vi
>ikke havde medicinpræparater til at helbrede os.

En rift er stadig noget andet end madforskning ikke ! tænk dig nu om
inden du sætter dig ved tastaturet ikke !og hvad er det jeg har
skrevet nedenunder om tørfodder og forskning ?? hov det glemte du vist
at svare på hva ???og du glemte vist også at tænke dig om, men du
skulle vel bare af med nogle agresioner igen

hold dig til fakta istedet for at snakke om tandlæger og jeg ved ikke
hvad , men du ved åbenbart ikke noget om vitaminer og ernæring .så
måske var det din tur til at blande dig uden om når du ikke aner hvad
du snakker om

>Fandens til klog verden i dag.
>Væk med den og tilbage til stenalderen ...

ja jeg fristes da til at tænke at din viden er tilbage på
stenalderplan

Fra : ulla

Dato : 18-02-02 20:13

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en
meddelelse news:2jg27ugjqt2qbjn1uhpjtg2o78b7u3auss@4ax.com...

> måske var det din tur til at blande dig uden om når du ikke
aner hvad
> du snakker om

Jeg ved såmænd godt hvad jeg snakker om!

Hilsen Sannie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-02-02 20:18

On Mon, 18 Feb 2002 20:12:48 +0100, "ulla" <ull@city.dk> wrotd:

> [...]
>meddelelse news:2jg27ugjqt2qbjn1uhpjtg2o78b7u3auss@4ax.com...

>aner hvad
>

>Jeg ved såmænd godt hvad jeg snakker om!

åbenbart ikke godt nok ! desuden glemmer du at svare på spørgsmål om
madforskning o.s.v. så det virker nu ikke særligt inteligent at snakke
om tandlæger når der bliver snakket om vitaminer vel !? men det
forstår du vel ikke og fejer det af bordet med en snak om stenalder
,istedet for at holde dig til fakta, men uha så skal du jo tænke dig
om uha hva

men måske er du en af dem der smidder det halve af køleskabet ud hver
gang forskerne har fundet ud af noget nyt ,så smidder du vel også dit
hundefodder ud hver gang der kommer "ny viden"inden for det ,hvis det
er moderne ,ja så lad da bare mig leve i stenalderen

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-02-02 17:39

Hej Hanne

Det var interessant læsning!

Men vil det sige, at ulve aldrig spiser vegetabilsk?? Jeg er da ret sikker
på at når de spiser små gnavere, så ryger byttets maveindhold også ned. Og
så har jeg kendt en (ikke ulv men hund, der plukkede bær og spiste, når
vi gik tur i skoven.

Håber du vil komme rigtig tit på denne gruppe, sikke kloge vi så kunne blive

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia

Dato : 18-02-02 19:00

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message news:x1ac8.1135men hund,
der plukkede bær og spiste, når
> vi gik tur i skoven.

Ja, og Max elsker nedfaldsæbler, det gør alle hundene her omkring (vi har
mange æbletræer i bebyggelsen). De er allerbedst, hvis de er blevet kastet
med et par gange først og temmelig stødt.

Han har sågar præsteret at hoppe op og snuppe æbler ud af hånden/munden på
folk.... (de ka jo bare la vær med at spise dem i hundegården, ik? ahem...

:Pia

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-02-02 11:43

On Mon, 18 Feb 2002 17:38:36 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrotd:

> [...]
>vi gik tur i skoven.
>
>Håber du vil komme rigtig tit på denne gruppe, sikke kloge vi så kunne blive

Ja nu når jeg tænker over det, så spiser min hund gladeligt æbler"hvis
de ikke er for sure" eller æbleskrov,han står gerne og venter på at
folk bliver færdige med at spise deres æble så han kan få skroget .Men
det kunne jo være at jeg skulle få det stoppet i en fart for ulve
og grøndlænderhunde spiser jo ikke den slags"vegetabilske
vitaminer"måske skulle jeg hellere have en rå blodig lever, eller et
par fåreøjne i lommen som jeg kunne give ham så han rigtig kan blive
en grønlænderulvehund )

Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 19-02-02 17:35

Nina El Falaki <cats@feca.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:x1ac8.1135$z7.368834@news000.worldonline.dk...

Hej Nina

Selvom ulven fremfor alt er storvildtsjæger, så tager den også småvildt:
bæver, (sne-)hare, kaniner, murmeldyr, fugle, mus, lenmminger og fisk. Men,
der er ingen forskere, der noget sted har fundet en ulvepopulation, som
konsekvent ernærer sig af mindre byttedyr. I perioder kan sneharer dog
udgøre polarulvens eneste føde. Det er ren opspind, når ulvene i Farley
Mowats bog "Never cry wolf- som er et forsvar for ulven- (og i
filmatiseringen af bogen "I ulvenes land") kun æder lemminger og mus.

Ja, selvfølgelig ryger byttedyrets maveindhold også ned, når ulve æder små
gnavere. I hvert fald, når det drejer sig om mus og lemminger. De
gennemtygger nemlig musen for at knuse knoglerne og sluger så musen hel. Men
når det drejer sig om harer og kaniner ryger maveindholdet ikke
(nødvendigvis) ned. Min shiba inu han åd en gang en kaninunge rub og stub,
men efter en times tid kastede den det hele op og åd det igen. Dog lod den
denne gang maven og noget andet uidentificerbart tilbage. Monty Sloan , som
er ulveadfærdsekspert og fotograf i Wolf Park, Indiana nævner et eksempel på
en ulv i en californisk zoologisk have, som i løbet af et minut slugte alle
tarme og maven (med indhold) fra et rådyr ådsel. Ulven fik en frygtelig
diarré. Monty Sloans forklaring på at ulven slugte tarmene og maven er, at
ulven var nervøs, fordi der var mennesker omkring den og den ikke var
opfostret af mennesker, og derfor simpelthen spiste så meget den kunne så
hurtigt som muligt, og at den del af et rådyr glider hurtigt ned. At ulve
ind i mellem får sig en muse- eller haremave med indhold er jo noget lidt
andet andet end at æde maveindholdet fra de store byttedyr så som elg,
moskusokse og bison.

Jo, ulve spiser også bær, men så vidt verdens førende ulveforsker (det er
ikke autoritetsargument) David Mech ved, så er det mest ulvehvalpe, der gør
det, og det når bærene, så som blåbær, findes i overflod. Og ifølge Monty
Sloan så har de i ulveparken ulve, som ikke vil have noget som helst at
gøre med frugt og grøntsager, mens andre virkelig synes at holde af frugt og
grønt. Og specielt unge ulve æder ofte søde ting (ligesom menneskebørn
tilføjer Monty Sloan i parantes). Da den første af mine grønlandske
slædehunde var hvalp, plukkede den mosebøllebær i fjeldet i Grønland og åd.
Som voksen åd den aldrig frugt. Denne hunds datter holdt som voksen meget af
appelsiner, og min shiba inu han holder som voksen meget af rosiner og kan
også finde på at spise vindruer.

Venlige hilsener
Hanne

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-02-02 21:09

Hej Hanne

Bare for at være 500 % sikker på, at jeg har forstået dig rigtigt.

Hunde ville klare sig bedre/blive sundere, hvis de kun fik animalsk foder
kød/ben/pels m.m.???

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-02-02 09:33

On Tue, 19 Feb 2002 21:08:37 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrotd:

>Hej Hanne
>
>Bare for at være 500 % sikker på, at jeg har forstået dig rigtigt.
>
>Hunde ville klare sig bedre/blive sundere, hvis de kun fik animalsk foder
>kød/ben/pels m.m.???

Ja også hej Hanne herfra det glæder jeg mig også til at få svar på
det ovenstående !for umidelbart skulle man mene at hunden ville komme
til at lide af vitaminmangel ? med mindre at forskerne der har fundet
frem til sammensætningen af tørfoderet har taget helt fejl ?

Men jeg vil da gerne blive klogere hvis der er noget jeg har
misforstået !

Men efter hvad jeg kan se så er tørfodder tilsat c-vitamin som man kun
finder i citrusfrugter og kartofler og efter hvad jeg ved ikke i nogle
animalske produkter !så skulle det være en fejl at der er tilsat
c-vitamin i tørfodder ?

Og så så ville jeg mene at hvis man skal finde e-vitamin i animalske
produkter så skal man ud og fiske efter sild , og så ved jeg ikke om
ulvene også fanger sild ? eller skulle det også være en fejl at
der er tilsat e-vitamin i tørfoder ?

Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 20-02-02 21:00

Punish the deed, not the breed <nobody@home.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qon67ucde6rk8ms5hi2tusn9fljd27if9e@4ax.com...
> [...]

> produkter så skal man ud og fiske efter sild , og så ved jeg ikke om
> ulvene også fanger sild ? eller skulle det også være en fejl at

Der er også E vitamin i kød.

Fra : ChiChi

Dato : 20-02-02 09:18

> [...]

meget af
> appelsiner, og min shiba inu han holder som voksen meget af rosiner og

Hej Hanne

Hvor er jeg dog glad for at du gider dele ud af din viden herinde

Så behøves jeg da ikke gå og spekulere på om mine hunde nu manger
vegetabiler, bare fordi han ikke gider spise dem !!
Jeg fodre efter BARF-princippet, men meget varieret Knogler/kød, hundene
ligger pt, derhjemme og gnaver i Hesteribben

Og hannen gider bestemt ikke grøntsager/frugt, andet end engang imellem.
Tæven derimod elsker ærter og blomkål, men resten er hende ret
ligegyldigt!

Begge hundene har frit adgang til (dyrt) tørfoder, men ikke om de gider
spise det.
De stortrives på masser af rå ben/kød/fisk/fugl m.m, samt det grønt de
nu engang gider spise!

Tak for redegørelsen af ulve/hundes "vilde" spisevaner, nu behøves jeg
da ikke gå og spekulere så meget i manglende grønt mere !

Med Venlig hilsen
Sussan og Schnauzerne
http://schnauzers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars

Dato : 21-02-02 00:01

Hej Hanne

Tak for infoen.

En tanke der slog mig, da jeg læste dit mail:
Kan surhedsgraden i mavesækken spille ind og være medbestemmende til om den
spises eller ej.
Jeg kender ikke til hvor surt maveindholdet er hos planteædere og har ikke
kunnet finde noget om det på nettet, men kunne da godt forstille mig, at der
er en "syret sag", som ikke er særlig spændende at spise - derfor fravalget.

Hvis min tanke er rigtig, forklarer det vel også hvorfor vores hunde med
velbehag spiser kallun, for det er jo skyllet og derved sikkert
neutraliseret i smag.

Hilsener fra
Lars Kr. Nielsen

Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 25-02-02 13:03

Lars <vln@post11.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c742a4f$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hvis min tanke er rigtig, forklarer det vel også hvorfor vores hunde med
> velbehag spiser kallun, for det er jo skyllet og derved sikkert

Hej Lars

Ja, kallun er skyllet og måske også skoldet og bleget (hvis den er hvid er
den bleget, ikke hvis den er brun) og bestemt helt fri for rester af
maveINDHOLD. Men de maveSÆKKE fra græsædere, som ulve i naturen æder, er
ikke skyllet, og selvom ulvene gør sig ihærdige anstrengelser for at ryste
maveINDHOLDET ud, vil der jo nok være nogle rester tilbage. Som bekendt
lugter kallun, og som bekendt holder hunde meget af selv de værst stinkende
sager og æder med velbehag gamle, rådne ådsler. Måske er det lugten, der gør
kallun så attraktivt.

Hvis det er til at få fat i kallun, som IKKE er skyldet (og skoldet og
bleget og gjort ved), altså såkaldt "grøn kallun", kunne man lave en test
ved at tilbyde hunden både "grøn kallun" og så skyllet- skoldet- bleget-
frossen- kallun og se, om den foretrækker det ene fremfor det andet.

Hilsen fra
Hanne