EEn kat i lejlighed
Fra : Frk. Smiley

Dato : 25-01-01 12:14

Hej!

Jeg vil blot høre, hvad folks meninger er- omkring det at man kun har en kat
i en lejlighed. Er det synd? bør man have to?

Jannie

Fra : Kirstine

Dato : 25-01-01 12:42

In article <94p1q1$s8q$1@news.inet.tele.dk>, remove@1.dk says...
> Hej!
>
> Jeg vil blot høre, hvad folks meninger er- omkring det at man kun har en kat
> i en lejlighed. Er det synd? bør man have to?
>
> Jannie

Hej Jannie

Vi valgte at få to. Vi arbejder begge to, og vi syntes, at det ville være
synd, hvis katten skulle være alene hjemme i mange timer. Oprindeligt
ville vi have haft to killinger fra samme kuld, men så mødte vi de to
affaldskatte, og så var vi solgt.

Jeg tror, at det er bedst at have to. Men der skal være plads til dem. Vi
boede før i en 1½ v på 47 kvm, og dér ville vi aldrig have haft katte. Nu
har vi en stor 3v'er, og jeg skal love for, at de udnytter pladsen til
fulde *S*

Men mon ikke også det afhænger af missens personlighed?? Julius har været
en del alenemis, mens Tabasco har været syg, og han ser ud til nyde ikke
at skulle dele os. Omvendt har Tabasco den ene gang, Julius skulle alene
til dyrlægen, siddet og pebet så højtlydt ude ved hoveddøren, at naboen
til sidst kom for at spørge, om der var noget galt. Jeg gætter kun - for
Tabasco og Julius er jo vokset op sammen siden de var 4 og 6 uger - men
mon ikke, at det vil være forskelligt fra kat til kat.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Maria Fabæch

Dato : 25-01-01 12:53

Hej Jannie og jer andre

"Frk. Smiley" <remove@1.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil blot høre, hvad folks meninger er- omkring det at man kun har en
kat
> i en lejlighed. Er det synd? bør man have to?

Nu skal man jo ikke generalisere , men jo jeg synes det er synd at have
kun een kat - især hvis man har indekat. Katte er også sociale dyr, og de
har brug for legekammerater og nogle at føle fællesskab med.
I vildtlevende tilstand mødes katte også. De holder "møder" hvor de sidder i
et par meters afstand fra hinanden, og bare sidder (og det er ikke i
forbindelse med parring).

Min Jaffa er en sær dame, og hun bryder sig faktisk ikke om andre katte, hun
er glad nok bare hun har mig at kæle med - troede jeg. Indtil jeg fandt nyt
hjem til Lucas. De har aldrig rigtig ligget og puttet, de har jævnligt været
op og skændes, alligevel var jeg ikke i tvivl om, at Jaffa savnede Lucas, og
kedede sig, selvom jeg var hjemme ved hende.
Da vi fik Iantha, gik der et par uger før Jaffa accepterede hendes nærvær.
De putter ikke, men de leger sammen indimellem, og jeg er sikker på at Jaffa
synes det er dejligt med selskaben, og at hun ville være ked over at være
alene igen.

MVh Maria

Fra : Nina El Falaki

Dato : 25-01-01 16:35

Hej Maria

Velkommen tilbage.

Generelt vil jeg sige man skal have mindst 2 katte. Det er forøvrigt også
mere end dobbelt så sjovt og ikke mere besværligt

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Gidde

Dato : 25-01-01 20:57

Hejsa
To er bedre end een. I alt fald hvis kattene kan sammen. Allerede kort tid efter
at vi havde fået Laban, selvom han faldt godt til og vi legede meget med ham,
begyndte han ind imellem at virke lidt rastløs og mut. Og da vi så fik Freja
forandrede dette sig ret hurtigt, trods de små gnidninger en sådan sammenførsel
af to voksne katte kan medføre. Laban har fået mere ro på sig, forstået på den
måde at han ikke konstant har halen i bevægelse. Han virker bare mere...tilfreds
....og mere KAT! Desuden så leger han rigtig godt med Freja, og dette har også
medført at han igen er begyndt at fræse lidt oftere (han gjorde det en del de
første to uger efter vi fik ham, hvorefter han ligesom ikke gad længere).
Hm...det er svært at beskrive, men han virker mindre krævende, mere afslappet og
mere legesyg. Desuden kan han sidde og blot betragte Freja, når hun leger
selv...i ganske lang tid af gangen...hvilket nok skyldes hendes helt fantastisk
morsomme måde at tumle rundt på.
Som Nina skriver, så er det bare meget meget sjovere...ikke blot for os
foderautomater, men også for kattene
---
Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 25-01-01 23:46

> [...]
>
> Jeg vil blot høre, hvad folks meninger er- omkring det at man kun har en kat
> i en lejlighed. Er det synd? bør man have to?

Jeg vil ikke nødvendigvis kalde det synd kun at
have en kat - men det er nok ret meget mere
krævende, end at have flere. Langt de fleste katte
vil have rigtig meget glæde af en kollega til at
nusse og lege med. Der findes dog katte, der
absolut ikke er socialt anlægt og sådan en kat, vil
nok have det bedre alene.

Jeg er ikke enig i, at pladsen er altafgørende -
selvfølgelig inden for rimelighedens grænser. Det
er igen meget afhængigt af katten(e) - nogle har
brug for mere space end andre. Jeg har haft 4
katte på 50 m2, hvoraf de 3 var ungkatte og livlige
racer og det fungerede altså fortrinligt. Der var
aldrig ballade mellem dem og de opholdt sig altid
sammen, og forsøgte aldrig at trække sig væk fra
hinanden. Jeg har nu 5 katte og 3 ildere på 72 m2
og det fungerer også fint.

Selvom det lyder usandsynligt i dine ører lige nu,
kan jeg faktisk fortælle dig, at mine 5 katte er
mindre krævende (og meget sjovere) end da jeg
for mange år siden havde en alene-kat.
--
Hilsen Helle
As every cat owner knows, nobody owns a cat. - Ellen Perry Berkeley