Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
er rødt rødt ?
Fra : U. Pedersen

Dato : 18-02-02 00:22

Hejsa.

Jeg tog et billede af min brændeovn her idag
http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=5429-2

Men den røde farve som gløderne normalt har, eller det jeg opfatter
som røde gløder.

Men på billedet er de jo mere end røde, mere over i noget purpur,
nogen fornuftig forklaring ?

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-02-02 00:54

"U. Pedersen" wrote:

> Men på billedet er de jo mere end røde, mere over i noget purpur,
> nogen fornuftig forklaring ?

Jeg har engang haft en kunde, der solgte brændeovne, og jeg har derfor
eksperimenteret en del med foto af ild og gløder i pejsen.

Det handler om, at en stor del af lyset fra gløderne ligger meget tæt op
af infrarøde, denne bølgelængde ligger på grænsen af det område, som
filmen- og i dette tilfælde din CCD-chip kan gengive.

Det meneskelige øje tolker varmt lys anderledes end film og CCD-chips,
vores hjerne kompenserer, og så er det muligvis også sådan, at noget
ikke synligt infrarødt lys, får påvirket bølgelængden i optikken, så det
alligevel bliver synligt for filmen.

Jeg har opnået de bedste resultater med Agfa's diaposetive kunstlysfilm,
og et varmefilter (tynd glasplade coatet med guld).

Fra : U. Pedersen

Dato : 18-02-02 16:01

On Mon, 18 Feb 2002 00:54:01 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wroti:

>Jeg har opnået de bedste resultater med Agfa's diaposetive kunstlysfilm,
>og et varmefilter (tynd glasplade coatet med guld).

Hej Niels

Ja ok, men nu er det jo ikke et analog kamera

Men ville glaspladen alene kunne afhjælpe eller skal jeg affinde mig
med at sådan er farven ??

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-02-02 17:58

"U. Pedersen" wrote:

> Ja ok, men nu er det jo ikke et analog kamera
>
> Men ville glaspladen alene kunne afhjælpe eller skal jeg affinde mig
> med at sådan er farven ??

Forskellen på analog og digital er for så vidt underordnet, det
handler om den spektrale følsomhed ude i yderzonerne, på grænsen
til infrarød og ultraviolet.

For de analoge farvefilms vedkommende, er den spektrale følsomhed
som regel dokumenteret i filmens datablad, men jeg har aldrig set
den slags oplysninger for CCD-chips, det er dog helt klart, at de
ikke er ens, de digicams jeg har, reagerer ikke ens på et "varmt"
solnedgangsmotiv.

Du kan jo eksperimentere lidt med hvidballancen, du kan lade det
"varme lys" fra pejsen ramme det hvide stykke papir, som du
kalibrerer ud fra.

Du kan også hjemmefuske et varmefilter, gå ned til boghandleren og
køb en rulle guld-celufan indpakningsfolie, du skal vælge den type
der er transperant, klip et stykke ud og prøv det som filter, det
er et par my tyndt guldlag der er coatet på celufanfolien.

Du kan også ringe til et af de firmaer, der monterer solfilm på
vinduer, og høre om du kan få tilsendt en prøve, et 10x10 cm
stykke er jo rigeligt til adskillige filtre.

Mit bedste resultat med ild og gløder kan du se på flg. URL:

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/nye_scanninger(2)/_ild_i_pejsen-01.html

Fra : U. Pedersen

Dato : 18-02-02 19:03

On Mon, 18 Feb 2002 17:58:15 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wroti:

>Mit bedste resultat med ild og gløder kan du se på flg. URL:
JA Niels der er jo fut i den, men det er jo ikke meget forskelligt fra
mit, stadig ikke den farve gløder har

Fra : HelloKitty

Dato : 18-02-02 20:08

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote in message
> On Mon, 18 Feb 2002 17:58:15 +0100, Niels Ebbesen
> <info@niels-ebbesen.net> wroti:

> JA Niels der er jo fut i den, men det er jo ikke meget forskelligt fra
> mit, stadig ikke den farve gløder har
Han har da elimineret et stort problem i forbindelse med farverne,
ihvertfald er hans foto tættere på det vores øjne opfatter ildens farve som.
Dit er trods alt fyret op med lilla/lyserød-farve.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-02 19:32

--
| Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Hej Sjovt nok så fulgte jeg linket og syntes nu gløderne ser rigtig glødende
ud men jeg fik øje på billedet i samme række af *Jehova* og måtte ind
på fotokritik og se om ikke det var den samme som ULF kalder Agitatoren.
Sjovt at se den samme person præsenteret så forskelligt, og jeg må sige jeg
syntes de er gode hver for sig.
mvh Kirsten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-02-02 21:26

Lehd wrote:

> Sjovt at se den samme person præsenteret så forskelligt, og jeg må
> sige jeg syntes de er gode hver for sig.

Jeg tror ikke det er den samme person, mit billede er ca 20 år gammelt,
og taget i København, og så vidt jeg ved, så bor Ulf i Nordjylland - men
der findes jo jehovaer alle vejne.

Fra : U. Pedersen

Dato : 18-02-02 22:26

On Mon, 18 Feb 2002 21:25:38 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wroti:

>Jeg tror ikke det er den samme person, mit billede er ca 20 år gammelt,
>og taget i København, og så vidt jeg ved, så bor Ulf i Nordjylland - men
>der findes jo jehovaer alle vejne.

Hvem hvad hvor ??

Jo det er rigtig jeg bor i det jydske

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-02 08:45

Jeg tror ikke det er den samme person, mit billede er ca 20 år gammelt,
og taget i København, og så vidt jeg ved, så bor Ulf i Nordjylland - men
> [...]

Ok, så har jeg lært at de bruger samme slags hat og briller ) jeg
syntes de ligner hinanden til forveksling.
Venligst Kirsten

Fra : Jan

Dato : 19-02-02 21:48

HAHAHAHAHAHAHA, her beviser i alle tre hvor dumme i er...

Fra : Jan

Dato : 20-02-02 22:13

HAHAHAHAHAHA Den gennemsnitlige IQ i Jylland i det område hvor Ulf bor,
svarer til afstanden mellem Vejle og Kolding i km.

Fra : emj

Dato : 20-02-02 23:56

Jan skrev i <3c740dc2$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>HAHAHAHAHAHA Den gennemsnitlige IQ i Jylland i det område hvor Ulf bor,
>svarer til afstanden mellem Vejle og Kolding i km.

Skal du ikke snart i seng, så du er frisk til at komme i børnehaven i
morgen?
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/