Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
justering af blænde
Fra : Martin Franch

Dato : 17-02-02 22:25

Jeg har et obj Canon FDn 28/2.0 som viser 3/4 blænde forkert i søgeren på
kameraet ( F1) når blænden på obj står på bl 2.0. Kan man selv justere
blændearmen på objektivet og i såfald hvordan ?
Mvh Martin Franch

PS : fænomenet optræder ikke på et T90 hus...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-02-02 09:14

"Martin Franch" skrev...
> [...]
> blændearmen på objektivet og i såfald hvordan ?
> Mvh Martin Franch
>
> PS : fænomenet optræder ikke på et T90 hus...

Når det ikke sker på et andet kamerahus, er det næppe
objektivet der trænger til justering.
Er det noget der har nogen betydning?

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ketil Johansen

Dato : 19-02-02 13:21

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message

> "Martin Franch" skrev...

> Når det ikke sker på et andet kamerahus, er det næppe
> objektivet der trænger til justering.
> Er det noget der har nogen betydning?
> --

Har du prøvd med andre objektiver på F1'en? Regner med du har en F1N siden
du ser blenderen i søkeren. Det han være at nåla med ringen på har løsnet,
og trenger en justering.

Ketil

Fra : Martin Franch

Dato : 22-02-02 00:13

I forhold til om det gør noget : det gør at man ikke kan forlade sig 100 %
på nålen i søgeren hvis man kører helt manuelt.
Jeg har netop talt med en reperatør hos Canon. Han siger, at blændenålen da
F1éren blev solgt i sin tid var beskrevet som en vejledende (!)
blændeangivelse fordi den var en grov angivelse og selv med nyt hus og nye
optikker ikke altid stod helt korrekt ved alle blænder på alle optikkerne.
Så det man skal bruge som en arbejdsblænde er blændeindstillingen på
optikken. Skal man forsøge at få en korrekt blændeangivelse i søgeren så
skal optikken tilpasses det aktuelle kamera og det kan være svært at få fx
korrekt blændeangivelse både på en 28 mm og en 100 mm da de har forskelligt
moment og tolerencerne er små.

Mvh Martin Franch