Hundegård
Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-02-02 22:03

Hejsa,

Jeg har et lille foreårsprojekt til vores små hunde - en hundegård som
primært er beregnet til at de skal kunne være ude i når vi ikke er hjemme
hos dem. Den skal bygges på stalden, således at de kan gå indenfor dér og ud
efter behov.

Selve staldrummmet hvor de kommer til at kunne være er 4x5 meter og der er
så et hul i væggen udtil, hvor vi skal have bygget en gård med tag på som de
kan være i også.

Er der nogen, der har dette - og forslag til hvordan de skal indrettes, dels
størrelsesmæssigt - men også hvad bør man have i bunden? Har overvejet noget
fliser og resten græs (så de kan vælge). Højdemæssigt så de kan løbe derude
uden at slå hovedet på "taget". Men hvor meget plads bør der være?

Selve gården forestiller jeg mig at vi bygger af en passende stabil træramme
og en hønsenet af en eller anden kaliber på.

Nogen der har hygget sig med dette?

Ohja, de hunde der skal gå i den er en labradorblanding og en Grand Danois.

** Lars

Fra : René Caspersen

Dato : 19-02-02 14:55

Tjek linket

http://www.dch-danmark.dk/Hundegaard.htm

Hvis det ikke kan bruges, ka jeg supplere lidt, men læs det først

Mvh

René

Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 14-03-02 10:37

Lars Knudsen <lars@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91B8E03694F9Alkngalileodk@193.88.15.201...

Hej Lars

Jeg kan se, at du har fået svar fra en, der henviser til en artikel om
hundegård på DcHs hjemmeside. Der findes en bedre løsning end hundegård, når
man ønsker at opbevare hunde udendørs (når man ikke er hjemme). Denne bedre
løsning er en større indhegning på omkring 500-1000 kvadratmeter og gerne
større, som ikke bare er en flad græsmark, men derimod er udformet som et
naturligt landskab sådan hen efter zoologiske havers anlæg til ulve: bakker
og dale, buske, træer, åbent land, en kunstig sø, store sten, væltede
træstammer, et udkikstårn, en brændestabel (som tiltrækker mus) osv. osv.
En sådan større indhegning giver- i modsætning til en lille gold hundegård-
hundene muligheder for beskæftigelse/selvaktivering og forhindrer, at
hundene udvikler stereotypier sådan som man kender det fra f.eks. rovdyr,
der opbevaret i betonbure i zoologiske haver- og såmænd også fra hunde, der
holdes i små, golde hundehunde. Ganske vist er hunden af natur nat-, gry- og
skumringsaktiv, men det betyder ikke, at hunde er totalt inaktive om dagen
og ikke har brug for beskæftigelse, når de efterlades alene hjemme om dagen.
Du skriver om at bygge hundegården på stalden. Det lyder som om, at du bor
et sted, hvor der er plads til at lave en større såkaldt stimulusberiget
indhegning.

Venlige hilsener
Hanne Hjelmer Jørgensen