margin-left & form focus
Fra : Andreas Hjordt

Dato : 25-01-01 10:42

http://andreas.trab.dk/new/
Hvordan kan det være at min margin ikke er den samme hele vejen ned i
venstre side?
Mine style sheets ligger på http://andreas.trab.dk/new/style.css.asp (brug
View -> Source for en version med synlig enter.)

http://andreas.trab.dk/new/default.asp?option=login
Når jeg fokusere på et af input felterne kommer der en tykkere border på
submit knappen. Er dette muligt at undgå?

MvH
Andreas Hjordt

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 25-01-01 11:49

Andreas Hjordt wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvordan kan det være at min margin ikke er den samme
> hele vejen ned i venstre side?

Hej Andreas,

Prøv at strukturere din HTML kode lidt mere. Det vil sige at du skal forsøge
at bruge <h1>,<h2>,<h3> o.s.v. istedet for <font>. Det er også en god ide
hvis du ikke bruger <br> på den måde du gør nu.

Dernæst behøver du ikke at definere margin for alle dine forskellige
elementer. Prøv hellere at bruge <div> til at strukturere dokumentet.

Et eksempel- Du skriver:

contents here Enter contents here Enter contents</font>
<i class="txt_contents">Posted by 1 anden on 11/29/2000</i>

Prøv istedet:

<h2>Hairline</h2>

Min pointe er:

HTML til struktur - CSS til layout - definer dine marginer mere overordnet
istedet for på hvert element.

Jeg tror iøvrigt at dine marginer står forskelligt fordi du bruger <font>,
som er et inline element til at definere marginer på. Ved linieskift holdes
marginen derfor ikke. Metoden med <div> skulle rette det problem.

Du kan sikkert få meget ud af at læse et par sider om boksmodellen i CSS:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion9.asp

Ovenstående er ikke ment som en kritik - men CSS bliver bare så meget lettere
at bruge hvis man har noget rigtig struktureret HTML kode at arbejde med.

Mvh
Jonas

Fra : Andreas Hjordt

Dato : 26-01-01 08:07

"Jonas Astrup - html.dk" <astrup@e-mail.dk> wrote in message

> [...]
> at bruge <h1>,<h2>,<h3> o.s.v. istedet for <font>. Det er også en god ide
> hvis du ikke bruger <br> på den måde du gør nu.

Jeg har lavet hjemmesider i ca. 2 måneder og prøver stadig at finde en god
stil.

> [...]
holdes
> marginen derfor ikke. Metoden med <div> skulle rette det problem.

Det var lige hvad der skulle til.

> Du kan sikkert få meget ud af at læse et par sider om boksmodellen i CSS:
> http://www.html.dk/tutorials/css/lektion9.asp

Jeg har kigget lidt på artiklen og vil nærlæse den inden for nærmeste
fremtid.

> Ovenstående er ikke ment som en kritik - men CSS bliver bare så meget
lettere
> at bruge hvis man har noget rigtig struktureret HTML kode at arbejde med.

Jeg har fulgt dine retningslinjer, haft flere "aha-oplevelser" og reduceret
størelsen på min side betydeligt. Endvidere har jeg op nået et mere
standardiseret look der samtidig er nemmere at vedligeholde. Mange tak for
den gode kritik.

MvH
Andreas Hjordt

Fra : Andreas Hjordt

Dato : 26-01-01 08:16

Jeg ville gerne fjerne det mellemrum der er mellem overskrift og brødtekst
http://andreas.trab.dk/new/ . CSS på
http://andreas.trab.dk/new/style.css.asp .
margin-bottom: 0pt; ser ikke ud til at have nogen effekt.

MvH
Andreas Hjordt

"Andreas Hjordt" <ahj@trition.dk> wrote in message
> "Jonas Astrup - html.dk" <astrup@e-mail.dk> wrote in message

> forsøge
>
> Jeg har lavet hjemmesider i ca. 2 måneder og prøver stadig at finde en god
> stil.

Enter

Fra : Jonas Astrup

Dato : 26-01-01 11:55

> [...]
> på http://andreas.trab.dk/new/ . CSS på
> http://andreas.trab.dk/new/style.css.asp .
> margin-bottom: 0pt; ser ikke ud til at have nogen effekt.

Hej igen Andreas,

Du skriver at du kun har kodet hjemmesider i 2 måneder - så er du kommet
MEGET godt fra start. Det er godt at se at du kører efter W3C-standarderne -
Bravo :)

Når du vil fjerne mellem rum mellem 2 elementer - f.eks. en overskrift og et
tekstafsnit (<h1> og <p>) - så husk at du har flere parametre at stille på,
idet hvert element har margin og padding. (Se det link jeg gav dig - der er
en model som viser princippet)

Jeg plejer nogen gange at definere en baggrundsfarve for elementerne mens jeg
stiller på margin og padding - så kan man som regel letter se hvad det er der
sker.

Følgende CSS skulle gerne fjerne mellemrum:

h2 {margin-bottom:0px;padding-bottom:0px}
p {margin-top:0px;padding-top:0px}
<h2>Overskrift</h2>

Jonas

Fra : Andreas Hjordt

Dato : 26-01-01 13:54

"Jonas Astrup" <astrup@e-mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du skriver at du kun har kodet hjemmesider i 2 måneder - så er du kommet
> MEGET godt fra start. Det er godt at se at du kører efter

W3C-standarderne var en ide jeg fik for et par dage siden da jeg læste et af
dine svar og så http://www.html.dk . I bunden af http://www.html.dk fandt
jeg så W3C logo tingen :)

For ca. 2,5 måneder siden fik jeg en ide om at lave en online
kalender/aftale/telefon/diverse andre ting ting. Jeg købte HTML 4 på 10
minutter af Tim Evans fra IDG og Active Server Pages For Dummies af Bill
Hatfield også fra IDG. Når jeg siger 2,5 måneder gælder det kun hjemmesider.
Jeg har programmeret meget i ASM.
Mit største problem er at jeg mangler erfaring. Jeg har mangler et solidt
ordforråd og er derfor nød til at besøge http://www.devguru.com/ (og
http://www.w3.org/TR/xhtml1/ fra nu af) mange gange dagligt.
Jeg prøver at finde et job indenfor web-udvikling så jeg kan få noget
erfaring men de vil alle have folk over 25 med 10 års erfaring :(

> [...]
på,
> idet hvert element har margin og padding. (Se det link jeg gav dig - der

Min fejl. Jeg har ikke haft tid til at nærlæse artiklen endnu.

En ide jeg har taget til mig på stedet.

Endnu engang tak for hjælpen,
Andreas Hjordt

Fra : Santa AKA ?

Dato : 29-06-01 09:44

> [...]
> på http://andreas.trab.dk/new/ . CSS på
> http://andreas.trab.dk/new/style.css.asp .
> margin-bottom: 0pt; ser ikke ud til at have nogen effekt.

Det ku ske at du skulle omdøbe style.css.asp til style.css *g*
css-efternavnet viser at det er et css/stylesheet

Og så virker andreas.trab.dk/new ikke... har du fundet ud af hvad der var
galt?

Hvornår fik du domæne hos trab? Det er da lukket....

Best Regards
Santa AKA ?

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer