Størrelse på luftpumpe ?
Fra : MichaelH

Dato : 17-02-02 14:48

Hej,

Jeg skal have købt en ny luft pumpe, da den gamle ikke virker mere.
Hvor mange liter i timen skal den nye pumpe levere ?
Jeg skal bruge den til en "slam-suger"...

Er der en tommelfinger-regel som man kan følge, når det er til luftning af
akvariet ?

Mvh
Michael
(ret "909mail.dk" til "sol.dk", hvis du vil sende en mail)

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-02-02 15:04

MichaelH <michaelh@909mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:XuOb8.63$Ke7.1687@news.get2net.dk...
> [...]
> Jeg skal bruge den til en "slam-suger"...
>
> Er der en tommelfinger-regel som man kan følge, når det er til luftning af

Hvor mange liter den skal levere?? Det kommer da helt an på størrelsen af
pumpen!

Hvor kraftig en pumpe du skal bruge, kommer jo da også helt an på hvad du
skal have suget op, og
hvor dybt akvariet er.

Der er ingen tommelfinger regel med hensyn til gennemluftning, men en
pumpe kan kun sjældent blive for kraftig!
Og hvis det skulle være et problem, så kan man da skrue ned for pumpen.

Carsten

Fra : MichaelH

Dato : 17-02-02 19:11

> Hvor kraftig en pumpe du skal bruge, kommer jo da også helt an på hvad du
> skal have suget op, og hvor dybt akvariet er.

Akvariet er 60 cm. højt.
Det er foder rester og afføring der skal suges op.

Jeg har brugt en Rena 101, men den var gammel og ville til sidst ikke mere.
Derefter brugte jeg en Rena 301. Den holder nu op med at give luft når
slangen kommer 30 cm. ned.
Kan man renovere sådanne pumper ? Kan det betale sig ?

Jeg har kigget lidt på nettet og se følgende (i København):
49.- for en Elite 799 (72 l/t)
59.- for en Elite 800 (90 l/t)
66.- for en Elite 801 (120 l/t)
89.- for en Elite 803 (350 l/t)
94.- for en Elite 802 (300 l/t)
Skal det være 803-modellen ?

Er "Elite" holdbar og lydsvag ? Eller hvad skal man vælge ?

Mvh
Michael

Fra : Tom Manczak

Dato : 17-02-02 20:05

> Er "Elite" holdbar og lydsvag ? Eller hvad skal man vælge ?

Holdbar, ja det er de. Støjmæssigt aner jeg ikkehvor de ligger, men der
er Whisper fra Second Nature kongen, men de er udgået, eller opkøbt.
hvordan de nye så er det aner jeg ikke.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet,
og søger leje/eje/andelsbolig et sted i København,
Andelspris max. 200.000
Tlf. 40833010, døgnet rundt.

ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-02-02 16:26

"MichaelH" <michaelh@909mail.dk> wrote in message

> [...]
> slangen kommer 30 cm. ned.
> Kan man renovere sådanne pumper ? Kan det betale sig ?

Den skal sandsynligvis have nye ventiler. Desværre har jeg kun været i stand
til at få disse (der burde foræres væk - størrelse og materiale taget i
betragtning) ved at købe en nyt pumpekammer (omkring 70 kr. svjh). Så svaret
er ja, det kan både lade sig gøre og betale sig at reparere denne
supergode - men desværre ikke just støjfrie - luftpumpe.

Husk for guds skyld at afmonter den arm membranen er monteret på - selvom
det er fristende er der IKKE plads til at skifte pumpekammeret med armen
siddende i uden at armen blive bøjet. Og så støjer den virkeligt for alvor.

mvh
Jan.

Fra : Per

Dato : 19-02-02 00:53

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> wrote in

> [...]
> - selvom det er fristende er der IKKE plads til at skifte
> pumpekammeret med armen siddende i uden at armen blive bøjet. Og

Det er ikke engang sikkert, at det er nødvendigt at købe reservedele
overhovedet. Hvis der ikke er huller eller revner i gummimembranen
når denne strækkes lidt er det sikkert kun en rensning af de små
siliconegummiklapper (ventiler) der skal til. Har pumpen f.eks. stået
i et rum, hvor der f.eks. er tobaksrøg bliver disse små klapper
fedtede og hænger.
Skil pumpen af. Tag de forskellige klapper ud. Alle delene lægges i
lunkent Ajax-vand og vaskes og tørres. Sammel det hele igen og pumpen
kører sikkert igen.
Det var det eneste, der var galt med den pumpe, som jeg har og var
lige ved at kassere.

--
Hilsen Per.
To reply by e-mail remove "fjernluft"

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-02-02 12:25

> siliconegummiklapper (ventiler) der skal til. Har pumpen f.eks. stået
> i et rum, hvor der f.eks. er tobaksrøg bliver disse små klapper
> fedtede og hænger.

Eller mad-os, etc.

> [...]
> kører sikkert igen.
> Det var det eneste, der var galt med den pumpe, som jeg har og var

Eller brug sprit.

Fra : ole larsen

Dato : 17-02-02 19:47

MichaelH skrev i meddelelsen ...
>Hej,
>
>Jeg skal have købt en ny luft pumpe, da den gamle ikke virker mere.
>Hvor mange liter i timen skal den nye pumpe levere ?
>Jeg skal bruge den til en "slam-suger"...
Hvis det er til en af disse støvsugere med en pose:
Rena 301 er svær at justere ned så støvsugeren funger godt.
Rena 101 passer fint
>Er der en tommelfinger-regel som man kan følge, når det er til luftning af
>akvariet ?
Ja, vil du gøre noget ud af planter, skal du ikke gennemlufte.
Det vil sikkert reducere dit CO2 niveau til "ugavn" for de fleste planter.

>Mvh
>Michael
>(ret "909mail.dk" til "sol.dk", hvis du vil sende en mail)

Ole

Fra : MichaelH

Dato : 17-02-02 21:44

"ole larsen" skrev

> Hvis det er til en af disse støvsugere med en pose:
> Rena 301 er svær at justere ned så støvsugeren funger godt.
> Rena 101 passer fint
Det er "en af disse støvsugere med en pose"
Jeg havde ikke problemer med at justere Rena 301 ned, men det var nok fordi
den var gammel...

Hvilken Elite model kan anbefales ?

Mvh
Michael

Fra : ole larsen

Dato : 17-02-02 22:46

> [...]
>Det er "en af disse støvsugere med en pose"
>Jeg havde ikke problemer med at justere Rena 301 ned, men det var nok fordi

Jeg kender kun de, jeg nævnte, beklager.
Rep. sæt til Rena pumper er ikke dyre, men der skal lidt fingersnilde til at

gummimembranen på plads.
Så prøv først at rense filt-filteret og de små huller til luften - det
hjælper ofte

Ole

Fra : MichaelH

Dato : 18-02-02 17:26

> [...]
> få
> gummimembranen på plads.
> Så prøv først at rense filt-filteret og de små huller til luften - det

Jeg har prøvet at skrue bunden af pumpen så den luften ikke skal gennem
filt-filteret.
Der er ikke forskel
Hvad er det for små huller til luften ?

Hvis det koster omkring 70.- for et rep. kit, kan det vel ikke betale sig,
når en ny Elite 801 koster 66.- Eller Elite 803 for 89.-
(Alt bliver vel heller ikke udskiftet med et rep. kit.)

Mvh
Michael

Fra : ole larsen

Dato : 18-02-02 19:23

MichaelH skrev i meddelelsen <1V9c8.106$021.4069@news.get2net.dk>...
>at
>
>Jeg har prøvet at skrue bunden af pumpen så den luften ikke skal gennem
> [...]

Gummimembranen sidder på et "ventilsæde" med huller i, på indersiden af
kassen
hvor luftstudsen til slangen sidder

>Hvis det koster omkring 70.- for et rep. kit, kan det vel ikke betale sig,
>når en ny Elite 801 koster 66.- Eller Elite 803 for 89.-
>(Alt bliver vel heller ikke udskiftet med et rep. kit.)

Kender som nævnt ikke Elite, men man får sjældent mere end man betaler for

>Mvh
>Michael

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-02-02 09:10

> Hvis det koster omkring 70.- for et rep. kit, kan det vel ikke betale sig,
> når en ny Elite 801 koster 66.- Eller Elite 803 for 89.-
> (Alt bliver vel heller ikke udskiftet med et rep. kit.)

Uden at kende 'Elite' vil jeg være stærkt tvivlende på om den har en ydelse,
der bare kommer i nærheden af Rena 301, der IMHO er den mest ydedygtige
'almindelige' pumpe der fås.
Desværre er den udgået, men på den anden side, så holdt den sidste jeg havde
i 25 år og den blev skiftet for et års tid siden, så mon ikke jeg er dækket
ind foreløbeligt.

mvh
Jan