Skærme
Fijala 3554
21" Hitachi CM813ET med Magnet-Striber :(
Fra : Sjakal

Dato : 17-02-02 11:49

Jeg har anskaffet mig en 21" Hitachi CM813ET, men der er
tydelige magnet-striber (især på hvid baggrund).

Er skærmen gået i stykker eller kan jeg gøre noget for at fjerne dem?

En anden ting....
Jeg har anskaffet mig den via en konkurs-aktion, men jeg ved at der
er 3års onside-garanti på den (som stadig gælder).
Er det noget jeg kan drage nytte af eftersom jeg ikke har noget papir på
den,
men kun serial-nr'et som står på selve skærmen?

mvh
Nikolaj Rasmussen

Fra : Torben S. Nielsen

Dato : 18-02-02 21:28

Jeg er muligvis dum, men jeg spørger alligevel: Hvad er magnet-striber?

Mvh

Fra : Klaus G.

Dato : 19-02-02 17:07

> Jeg er muligvis dum, men jeg spørger alligevel: Hvad er magnet-striber?

Heh, jeg ved det heller ikke, så skal vi ikke bare sige du ikke er dum? :)

--
Klaus G.

Klaus_godt@hotmail.com

Fra : Sjakal

Dato : 19-02-02 17:29

Tja som i måske kender fra fysik-timerne i folkeskolen, så er
prøvede jeg at illustrere striberne på skærmen med ordet magnet.
(måske fordi jeg ik er superdude mht skærme, og ik anede hvad jeg skulle
kalde det :)

Altså et mønster som starter fra midten af skærmen og gå ud til alle sidder
som en "magnet"-felt :)
Ser MEGET belastende ud, især på lyse bagrunde. Og Ja, jeg har prøvet at
degause den.

Fra : Madsen

Dato : 19-02-02 18:00

Sjakal skrev:

> Tja som i måske kender fra fysik-timerne i folkeskolen, så er
> prøvede jeg at illustrere striberne på skærmen med ordet magnet.

Mon ikke det er det man normalt kalder moire?
<http://www.eizo.co.jp/welcome/support/faqs/crt/index09.html>

Ligner noget i retning af dette her:
<http://www.sandlotscience.com/Moire/Moire_frm.htm>

Madsen.

Fra : Sjakal

Dato : 20-02-02 09:42

Hmm, det vil altså sige at det er normalt?
Man er jo ved at blive idiot af moire'et :(

Fra : Madsen

Dato : 20-02-02 16:19

Sjakal skrev:

> Hmm, det vil altså sige at det er normalt?

Normalt vil jeg ikke sige det er, men det kan forekomme ved visse
opløsninger og visse opdateringshastigheder. F.eks. har jeg lige
skiftet mit Matrox grafikkort ud med et Radeon 8500 og noget tyder
på at billedet bliver en anelse skarpere i 1600 x 1024 som jeg
tidligere kørte i og det betyder, at jeg oplever moire på specielt
lysegrå flader. F.eks. er http://www.opasia.dk/ ikke til at holde ud
at se på i 1600 x 1024 hos mig nu, men jeg kan løse det ved at hæve
opløsningen. Dog oplever jeg stadig en smule moire i det lysegrå
felter på siden ved den opløsning jeg kører med nu, men det er til
at leve med efter min mening, da det faktisk kun er på den side jeg
oplever det.

> Man er jo ved at blive idiot af moire'et :(

Prøv at hæve opløsningen eller måske skifte til en anden opdaterings-
hastighed og se om det stadig giver problemer. Hvis det gør, så findes
der på flere skærme en decideret moire-knap så man kan justere sig ud
af problemerne, men hvis du oplever det i alle opløsninger og
opdateringshastigheder, så ville jeg brokke mig til forhandleren, for
det er ikke acceptabelt.

Madsen.

Fra : Sjakal

Dato : 20-02-02 18:37

Okidoki, tak for svaret ;)
Kan dog desværre ikke brokke mig nogle steder, da jeg købte den på en
salgsaktion (min arbejdsplads gik konkurs). Og det eneste jeg ved om den,
er at den virkede imens jeg arbejdede der :|

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 21-02-02 12:46

Sjakal wrote:

> [...]
> salgsaktion (min arbejdsplads gik konkurs). Og det eneste jeg ved om den,
> er at den virkede imens jeg arbejdede der :|

I forbindelse med en blindtest på min egen skærm, for at sammenligne
billedkvaliteten af et Matrox G450 og Et Hercules Prophet 4500 kort, så
oplevede jeg at der var flere moire effekter med det ene kort end med det
andet. Prøv evt. at sætte skærmen til en anden PC/grafikkort for at se om det
gør en forskel.

Mvh

Bruno

Fra : Sjakal

Dato : 19-02-02 17:30

Synes jeg havde hørt ordet før. Perhaps in a evil dream :|