Alfabet som link
Fra : Torben Jørgensen

Dato : 17-02-02 03:28

Jeg har på et par sider set at man kan slå et emne op alfabetisk,
altså der er fx et alfabet øverst på skærmen og man kan ved at
trykke på fx "A" få listet alle emner under "A". Det kunne jeg
virkelig godt bruge. Men da jeg ikke kan, hverken PHP eller ASP,
men kun lige kan snørkle mig rundt i HTML og CSS, hvad gør man
så??

Man kunne selvfølgelig oprette 28 tabeller, et for hvert bogstav
og så line dem op ved siden af hinanden. Det virker bare som et
tåbe løsning. Er der en der har et forslag til hvad man kunne
gøre og hvordan?

Mange hilsner
Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Her har jeg bare brug A til at linke til jubii. Kopiere derfor <a
href="http://www.jubii.dk"> og så indtaster du dem bare hele vejen nedaf og
andre lidt i linket. Husk </a>. Det går da hurtigt ;)

Mvh
Per

Fra : Per

Dato : 17-02-02 12:19

"Torben Jørgensen" <vilfert@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> og så line dem op ved siden af hinanden. Det virker bare som et
> tåbe løsning. Er der en der har et forslag til hvad man kunne

Hej Torben
Der findes andre måder at gøre det på, men de kan da næsten kun blive
besværeligere. Jeg ville bare skrive dem (det er altså kun 28) og linke til
dem til de sider de skal gå ind på. Ellers bliver du nød til, at lege med
PHP eller ASP.

Det tager ikke lang tid, at skrive dem og linke dem samtidig.

Dine celler vil komme til at se sådanne ud i html;

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 17-02-02 13:13

"Per" skrev

> Jeg ville bare skrive dem (det er altså kun 28)

Hvad med "w"??? a-å inkl. w er så vidt jeg kan tælle 29.

Torben>> Alternativt kunne du høre i serverside-grupperne, om der skulle
være en venlig sjæl, der ligger inde med et fuldstændigt script??

Hvis du har tålmodigheden til at lede lidt i nogle artikler, kan du måske
finde noget på http://www.html.dk (ASP) eller http://www.webcafe.dk (PHP).

God arbejdslyst.
--
Med Venlig Hilsen

Jesper Schlæger
http://home20.inet.tele.dk/schlager
ICQ: 130657518

Fra : Per

Dato : 17-02-02 13:30

"Jesper Schlæger" <schlager@tdcadsl.dk> wrote in message
> "Per" skrev

> Hvad med "w"??? a-å inkl. w er så vidt jeg kan tælle 29.

Åh.. Undskyld hvis jeg har ødelagt din dag. Håber du nogensinde kan tilgive
mig fordi jeg glemte W.

/Per

Fra : Per

Dato : 17-02-02 13:32

"Jesper Schlæger" <schlager@tdcadsl.dk> wrote in message
> "Per" skrev

> Hvad med "w"??? a-å inkl. w er så vidt jeg kan tælle 29.

Han skal vel også have tal osv med. Så det bliver jo 30 (0-9)

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 17-02-02 14:07

> Torben>> Alternativt kunne du høre i serverside-grupperne, om der skulle
> være en venlig sjæl, der ligger inde med et fuldstændigt script??
Jeg har lige lavet et, som er postet længere nede.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Torben Jørgensen

Dato : 17-02-02 15:22

Per wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> PHP eller ASP.
>
> Det tager ikke lang tid, at skrive dem og linke dem samtidig.

Hæ hæ, selvfølgelig har du ret, det ville virkelig tage sin tid. Jeg havde dog
overvejet dit løsningsforslag, men orkede ligesom ikke rigtig Der er
skisme en venlig sjæl der har lavet PHP koden længere nede i tråden og den vil
jeg lige afprøve.

Tak for svaret

Fra : Torben Jørgensen

Dato : 17-02-02 15:26

> [...]
> dem til de sider de skal gå ind på. Ellers bliver du nød til, at lege med

Hej Per

Jeg kom vist til at sige tak for dit svar lidt længere nede i tråden. Så vi
prøver lige igen.

Taaakkkkkeeeerrrr

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 17-02-02 13:44

Hej Torben,

Selvom ud bevæger os væk fra gruppens fundats, har jeg lige
leget med lidt php.
Det kan altså *kun* bruge dette, hvis dit webhotel understøtter php.

Her er, hvad jeg fandt på:
--------------------HTML start----------------------------
<head>
</head>
bgcolor="#ff0000">
<?
$string = "abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå";
$length = strlen($string);
for ($i=0; $i<$length; $i++) {
echo "<td width=\"3%\" align=\"center\">";
}
?>
--------------------HTML slut----------------------------

Det skulle gøre hvad du ønsker. Der linkes så til en html-side
med samme navn som bogstavet.

Hvis du er i tvivl om noget, kan du bare skrive igen.

Fra : Torben Jørgensen

Dato : 17-02-02 15:15

> Selvom ud bevæger os væk fra gruppens fundats, har jeg lige
> leget med lidt php.
> Det kan altså *kun* bruge dette, hvis dit webhotel understøtter php.
>
> Her er, hvad jeg fandt på:
> --------------------HTML start----------------------------
> <head>
> </head>
> bgcolor="#ff0000">
> <?
> $string = "abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå";
> $length = strlen($string);
> for ($i=0; $i<$length; $i++) {
> echo "<td width=\"3%\" align=\"center\">";
> [...]

Wov tak skal du have og så fra en åndsfælle(musik). Dvs jeg kopiere
ovenstående kode in i mit html-dokument og så dukker bogstaverne op på siden
af sig selv, eller skal jeg gøre noget specielt for at se bogstaverne??

Kanon mange tak for koden!!

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 17-02-02 15:28

> Wov tak skal du have og så fra en åndsfælle(musik).
Hæ hæ.

>Dvs jeg kopiere
> ovenstående kode in i mit html-dokument og så dukker bogstaverne op på
siden
> af sig selv, eller skal jeg gøre noget specielt for at se bogstaverne??

Ja, koden du fik, laver en tabel med ét bogstav i hver celle.
Hvert bogstav er så linket til en side med samme navn som bogstavet.
Altså a er linket til a.html, b til b.html osv.
Hvis du ikke har mulighed for at køre php selv, kan du prøve det
af her: http://www.xylo.myip.org/alfabet.php
Farverne må du selv klare

> Kanon mange tak for koden!!
Det var da så lidt.

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-02-02 19:57

"Andreas Kryger Jensen" <xylofonius@hotpop.com> skrev

> Her er, hvad jeg fandt på:
> <head>

Jeg ville bruge charset=ISO-8859-1

og

så mangler du lige <tr>... </td> i din kode.

--
Allan

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 17-02-02 19:57

> Jeg ville bruge charset=ISO-8859-1
Hvorfor det?

> så mangler du lige <tr>... </td> i din kode.
Sørme ja; sådan kan det gå

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 17-02-02 22:16

> så mangler du lige <tr>... </td> i din kode.

Du mener da vist <tr> og </tr>.
Men for god ordens skyld, kommer der lige en opdateret
udgave her
----------------HTML START----------------------------
<head>
</head>

bgcolor="#ff0000">
<?

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-02-02 23:33

"Andreas Kryger Jensen" <xylofonius@hotpop.com> skrev

> Du mener da vist <tr> og </tr>.

Naturligvis - her var det mig der var for hurtig

--
Allan

Fra : Mathias

Dato : 17-02-02 21:07

Torben Jørgensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> virkelig godt bruge. Men da jeg ikke kan, hverken PHP eller ASP,
> men kun lige kan snørkle mig rundt i HTML og CSS, hvad gør man

Man kan gøre det nemt med JavaScript.

Dette skal ind under <head>:
<script language=JavaScript>
gotoletter(letter)