Spam fra min adresse.
Fra : Bent Fleron

Dato : 16-02-02 23:14

Hej NG.
Jeg har netop modtaget noget spam sendt fra webmaster@fleron.dk, altså mig
selv ??? Man henviser samtidig til www.dis-danmark.dk.
Såfremt andre også skulle have modtaget nævnte spam vil jeg blot nævne at
jeg overhovedet ikke kender til det. Kan nogen give en forklaring på
hvordan man er i stand til at udsende spam på tilfældige adresser som
åbenbart er indhentet fra min hjemmeside ? Foreløbig har jeg gemt den og
vil nu undersøge hos TDC.
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : René Koksbang

Dato : 17-02-02 00:15

Jeg ved ikke hvordan man kan bruge en andens e-mail adresse til spam o.l.,
men for et par år siden opdagede jeg at min e-mail adresse og mit navn blev
brugt til at stille spørgsmål til MS support om et program jeg ikke havde
noget med at gøre. Jeg fandt nu aldrig ud af hvem/hvordan det kunne lade sig
gøre.

René

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-02-02 00:23

On Sat, 16 Feb 2002 23:14:19 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

> [...]
>selv ??? Man henviser samtidig til www.dis-danmark.dk.
>Såfremt andre også skulle have modtaget nævnte spam vil jeg blot nævne at

Jeg har også fået sådan en spam her lørdag aften, og udover at jeg -
som jeg gør med alt spam - har ekspederet den via SpamCop, har jeg
sendt en kopi til Lars Jørgen Helbo: Idet jeg mener, at spammeren der
misbruger dis-danmarks navn.

>Kan nogen give en forklaring på
>hvordan man er i stand til at udsende spam på tilfældige adresser som
>åbenbart er indhentet fra min hjemmeside ?

Jeg opfatter spammet på en anden måde end dig. Og jeg tror, at
spammeren har været inde på dis-danmark siderne og har skummet disse
for hhv. e-mail adresser og links til vores internetsider.

Hvis denne antagelse er rigtig, har alle vi der figurerer med disse
oplysninger på dis-danmark siderne fået sådanne spam-mails her lørdag
aften.

Langt de fleste oplysninger i en e-mail header kan forfalskes. Du kan
derfor ikke stole på, hvor det i klar skrift er oplyst, hvem
afsenderen er. Det eneste du i virkeligheden bør kunne stole på, er
den IP adresse, som din udbyder fik spammen fra.

Den spam jeg fik, kom fra IP 211.101.236.160, der tilhører
capitalnet.com.cn i Beijing i Kinastrup, ovre i østre led

Og alt det andet du læser, i headeren er mere eller mindre noget, som
kan være forfalsket.

>Foreløbig har jeg gemt den og vil nu undersøge hos TDC.

Det skal jeg ikke forhindre dig i Bent, men jeg vil dog godt nævne, at
de ikke kan/vil hjælpe dig, og at du både spilder deres og din egen
tid.

Hvis jeg må foreslå dig noget, så brug istedet SpamCop til at
analysere og ekspedere spammet - http://spamcop.net/
og sendt evt. en kopi til uce@ftc.gov der er en amerikansk
regeringskommission, der beskæftiger sig med spam.

Du behøver ikke at skrive noget, men kan blot videresende spammet til
adressen uce@ftc.gov - adressen er oprettet til at tage imod spam, som
regeringskommissionen så enten tæller op og/eller analyserer på en
eller anden - ubekendt - måde, for, ud fra resultatet at prøve at
bekæmpe spam.

Jeg ved ikke, hvor meget eller hvor lidt de gør ved det - måske tæller
de bare antallet af spams der kommer ind, for at få et indtryk af den
ulovlige spams omfang.

Men, SpamCop finder ihvertfald udaf, hvor spammet kommer fra, og
sørger for at sende klager til de rette instanser.

mvh
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-02-02 00:37

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev Sat, 16 Feb 2002 23:14:19 +0100

>Hej NG.
>Jeg har netop modtaget noget spam sendt fra webmaster@fleron.dk, altså mig
>selv ???

Det er ret almindeligt at spammere bruger tilfældige adresser som
afsender. Næsten alle felter i Headeren kan forfalskes, og bliver det i
rigt mål i den slags mails.

>åbenbart er indhentet fra min hjemmeside ? Foreløbig har jeg gemt den og
>vil nu undersøge hos TDC.

Prøv evt. i dk.admin.netmisbrug, der er folk derovre som er ret skrappe
til at tyde (forfalskede) Headere.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-02-02 00:46

On Sun, 17 Feb 2002 00:36:56 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Prøv evt. i dk.admin.netmisbrug, der er folk derovre som er ret skrappe
>til at tyde (forfalskede) Headere.

Det er rørende læsning Arne, meeen, man behøver nu ikke at være særlig
skrap, for at kunne gennemskue en forfalsket header

med venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-02-02 01:15

Arne Eckmann <arne@eckmann.net> skrev Sun, 17 Feb 2002 00:45:42 +0100

>Det er rørende læsning Arne, meeen, man behøver nu ikke at være særlig
>skrap, for at kunne gennemskue en forfalsket header

Nae, der er vel med som med alt andet. Hvis man ved hvordan - så er det
jo nemt nok.

Det drejer sig jo ikke bare om at konstatere at Headeren er forfalsket,
men derimod om at finde de få ting der ikke er forfalskede.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Fleron

Dato : 17-02-02 01:49

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> Arne Eckmann <arne@eckmann.net> skrev Sun, 17 Feb 2002 00:45:42 +0100
>

> Det drejer sig jo ikke bare om at konstatere at Headeren er forfalsket,
> men derimod om at finde de få ting der ikke er forfalskede.

Det er korrekt og IP-adressen er nøjagtig den samme som den der er sendt i
Arne E's tilfælde. I øvrigt - Arne, endnu en gang tak for din forklaring
jeg modtog privat.
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-02-02 01:54

On Sun, 17 Feb 2002 01:14:45 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Det drejer sig jo ikke bare om at konstatere at Headeren er forfalsket,
>men derimod om at finde de få ting der ikke er forfalskede.

Og den eneste ting du kan (eller bør kunne) regne med, er den
IP adresse, som din udbyder fik e-mailen fra; alt andet kan i
princippet være forfalsket.

I mit tilfælde kom spammen fra IP 211.101.236.160

by fe000.worldonline.dk with SMTP; 16 Feb 2002 21:13:44 -0000

mvh
Arne

Fra : Hugh Watkins

Dato : 17-02-02 15:35

http://www.securityspace.com/swhois/whois.html

% Rights restricted by copyright. See http://www.apnic.net/db/dbcopyright.html
% (whois6.apnic.net)

inetnum: 211.101.236.0 - 211.101.236.255
netname: NUCUL
descr: NUcul,the customer of Capital Network
descr: NiUang culture
descr: ICP
descr: BeiJing
country: CN
admin-c: DZ36-AP
admin-c: DZ36-AP
tech-c: DZ36-AP
mnt-by: MAINT-CNNIC-AP
changed: ipmaster@capitalnet.com.cn 20010830
source: APNIC

person: DanDan Zhao
address: 1-3th Floor,Shen Chang Building Haidian District,Beijing
country: CN
phone: +86-10-86243666-2152
fax-no: +86-10-62636116
e-mail: ipmaster@capitalnet.com.cn
nic-hdl: DZ36-AP
mnt-by: MAINT-CNNIC-AP
changed: ipmaster@capitalnet.com.cn 20010821
source: APNIC

<<

good luck

Hugh W

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-02-02 16:20

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse:

> http://www.securityspace.com/swhois/whois.html

and much more ...

Apparently you misunderstood what this was about.

I'm perfectly aware, how I can trace a spammer. But
since this NG is devoted to genealogy, I simply try to
avoid OT, as much as possible.

I think my answer to Arne Feldborg was appropriate
and didn't need to be taken any further.

best regard
Arne

Fra : Alf Christophersen

Dato : 23-02-02 12:30

On Sun, 17 Feb 2002 01:53:34 +0100, Arne Eckmann <arne@eckmann.net>
wrote:

>I mit tilfælde kom spammen fra IP 211.101.236.160

> by fe000.worldonline.dk with SMTP; 16 Feb 2002 21:13:44 -0000

I flg. min postmaster, også med svært høy sannsynlighet forfalsket
Det er bare å gi maskinen det IP-nr så går det så det koster Selv
om man er på et helt annet nett.
Mest sannsynlig en amerikaner.

Fra : Peter Kannegaard

Dato : 23-02-02 14:55

Oplysninger om spam.

http://www.apnic.net/info/faq/abuse/using_whois.html
--
Venlig hilsen
Peter Kannegaard / kannegaard@tdcadsl.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 23-02-02 19:02

> [...]

> I flg. min postmaster, også med svært høy sannsynlighet forfalsket
> Det er bare å gi maskinen det IP-nr så går det så det koster Selv

Hvad du der skriver, ændrer ikke en disse ved, at
du stadig kan stole på, at e-mailen kom fra det
pgl. IP nummer. Og længere er den faktisk ikke!

med venlig hilsen
Arne

Fra : Alf Christophersen

Dato : 24-02-02 13:15

On Sat, 23 Feb 2002 19:02:03 +0100, "Arne Eckmann" <arne@eckmann.net>
wrote:

>Hvad du der skriver, ændrer ikke en disse ved, at
>du stadig kan stole på, at e-mailen kom fra det
>pgl. IP nummer. Og længere er den faktisk ikke!

Jo, men det oppgitte IP-nr kan befinne seg i hvilket som helst nett
hvor det ikke har noe å gjøre. Når du så søker med f.eks. tracert vil
du derimot finne vedkommende IP i det riktige nettet, men som ikke er
den som sendte det Meldingen kom gjerne fra et helt annet sted i
verden.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 24-02-02 14:58

On Sun, 24 Feb 2002 12:14:40 GMT, alf.christophersen@basalmed.uio.no
(Alf Christophersen) wrote:

> [...]
>du derimot finne vedkommende IP i det riktige nettet, men som ikke er
>den som sendte det Meldingen kom gjerne fra et helt annet sted i

Det ændrer stadig ikke ved, at e-mailen faktisk kom lige
netop fra den pågældende IP, og længere er den faktisk
ikke!

mvh
Arne

Fra : Robert Piil

Dato : 17-02-02 22:20

> [...]

>Det er ret almindeligt at spammere bruger tilfældige adresser som
>afsender. Næsten alle felter i Headeren kan forfalskes, og bliver det i

Denne her er nu lidt speciel. Den bruger modtagerens domæne som
afsender domæne. Fx. TO: rpiil@image.dk FROM: webmaster@image.dk .

I øvrigt kan jeg kun anbefale at benytte spamcop, ikke fordi jeg kan
konstatere færre modtagede spammails, men fordi man kan være med at få
stoppet open relays (fejlopsatte mailservere der bliver misbrugt af
spammere)

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-02-02 22:45

On Sun, 17 Feb 2002 22:20:11 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>konstatere færre modtagede spammails, men fordi man kan være med at få
>stoppet open relays (fejlopsatte mailservere der bliver misbrugt af

Det kan jeg kun være enig i, og det var faktisk også, hvad jeg - i en
privat mail - anbefalede Bent at gøre.

mvh
Arne

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 17-02-02 05:24

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
> Jeg har netop modtaget noget spam sendt fra webmaster@fleron.dk, altså mig
> selv ??? Man henviser samtidig til www.dis-danmark.dk.

ME2.!
Prøvede at forske lidt - men det er vist til ingen nytte:

Nameserver help results
All times are listed in seconds
The command for 211.101.236.160 returned:
----
160.236.101.211.in-addr.arpa does not exist (Authoritative answer)

Reply-adressen:

The search for trafficbbs.com returned:
----
Query about trafficbbs.com for record types ANY
Finding nameservers for trafficbbs.com ...
Query done, 2 answers, status: no error
Found 1 address for NS3.CHINADNS.com
Found 1 address for NS4.CHINADNS.com
Trying server 202.108.32.88 (NS3.CHINADNS.com) ...
Asking zone transfer for trafficbbs.com ...
Query failed, 0 answers, status: query refused
trafficbbs.com AXFR record query refused by NS3.CHINADNS.com
Asking SOA record for trafficbbs.com ...
Query failed, 0 answers, status: no error
trafficbbs.com SOA record currently not present at NS3.CHINADNS.com
trafficbbs.com has lame delegation to NS3.CHINADNS.com
Trying server 202.108.32.89 (NS4.CHINADNS.com) ...
Asking zone transfer for trafficbbs.com ...
trafficbbs.com. 3600 IN SOA ns4.chinadns.com.
hostmaster.ns4.chinadns.com. (
2001092521 ;serial (version)
3600 ;refresh period (1 hour)
900 ;retry interval (15 minutes)
720000 ;expire time (1 week, 1 day, 8 hours)
3600 ;default ttl (1 hour)
)
trafficbbs.com. 3600 IN NS ns4.chinadns.com.
trafficbbs.com. 3600 IN NS ns3.chinadns.com.
trafficbbs.com. 3600 IN A 211.101.236.141
trafficbbs.com. 3600 IN MX 10 211.101.236.141.
!!! trafficbbs.com MX host 211.101.236.141 has illegal name
image.trafficbbs.com. 3600 IN A 211.101.236.164
www.trafficbbs.com. 3600 IN A 211.101.236.141
image1.trafficbbs.com. 3600 IN A 211.101.236.164
[...]
Transfer complete, 9 records received for trafficbbs.com
Found 3 hosts within trafficbbs.com
Found 1 duplicate host within trafficbbs.com
Found 0 delegated zones within trafficbbs.com

--

Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 17-02-02 15:37

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> wrote in message news:MhGb8.13678$5L3.585140@news010.worldonline.dk...

> [...]
> The command for 211.101.236.160 returned:
> ----
> 160.236.101.211.in-addr.arpa does not exist (Authoritative answer)

try http://www.securityspace.com/swhois/whois.html

Hugh W
Shikoku University (NET-SHIKOKU)
Shikoku University
Education Center For Information Processing
123-1, Furukawa aza ebisuno Oujin-cho Tokusima 771-11
JP

Netname: SHIKOKU
Netblock: 160.236.0.0 - 160.236.255.255

Coordinator:
Okubo, Masanobu (MO3-ARIN) [No mailbox]
81-886-65-1300 ext. 2606

Record last updated on 16-Apr-1993.
Database last updated on 16-Feb-2002 19:55:51 EDT.

The ARIN Registration Services Host contains ONLY Internet
Network Information: Networks, ASN's, and related POC's.
Please use the whois server at rs.internic.net for DOMAIN related
Information and whois.nic.mil for NIPRNET Information.