"Session's" variabler ???
Fra : Anders Skarby

Dato : 16-02-02 18:46

Jeg har lige i "skrivende stund" tæsket 600 siders PHP-manual igennem....og
jeg har STADIGVÆK ikke fundet hvad jeg skulle bruge....Jeg har nemlig brug
for at kunne erklære en form for Sessions-variablen (Ligesom dem i
ASP)......Kan det lade sig gøre...eller rettere sagt....hvordan kan det lade
sig gøre???

Mvh Anders Skarby

Fra : Svenne Krap

Dato : 16-02-02 18:59

On Sat, 16 Feb 2002 18:45:32 +0100, "Anders Skarby"
<a_skarby@hotmail.com> wrote:

> [...]
>for at kunne erklære en form for Sessions-variablen (Ligesom dem i
>ASP)......Kan det lade sig gøre...eller rettere sagt....hvordan kan det lade

Jeg mener ikke at ASP og PHP gør det på samme måde - men jeg er ikke
så hård til ASP.

I PHP session-persister du variablerne enkeltvis ....
du kan :

- persiste med : session_register(navn)
- fjerne session persistingen : session_unregister(navn)
- tjekke om de er : session_is_registered(navn)

Alle tre kræver at du kører session_start(), først .. men det er jo
det man har sin globale includefil til :)

Og husk.. du skriver session_register("navn") og ikke
session_register($navn)...

Svenne
--
Job-offerings with more than a googolplex* USD a year are instantly accepted.
* = http://www.fpx.de/fp/Fun/Googolplex/

Fra : Anders Skarby

Dato : 16-02-02 19:21

Ah....takker rigtigt mange gange....der stod først om session's variabler på
side 1468 i manualen .....PHEW....jeg troede alligevel ikke at jeg kunne
have klaret 700 sider mere....

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-02-02 00:44

"Anders Skarby" <a_skarby@hotmail.com> wrote in message
> Ah....takker rigtigt mange gange....der stod først om session's variabler

> side 1468 i manualen .....PHEW....jeg troede alligevel ikke at jeg kunne
> have klaret 700 sider mere....

Prøv lige at se her:
http://dk.php.net/session

Smart, ik'?

Sådan kan du finde rigtigt mange ting, meget nemt. Fx. alle funktioner kan
du slå op på den måde.

Alternativt kan du gå ind på http://dk.php.net/manual/ - der får du en
indholdsfortegnelse.

Endnu en nem metode: I øverste højre hjørne af alle sider på php.net er der
et søgefelt.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Anders Skarby

Dato : 17-02-02 14:22

> Prøv lige at se her:
> http://dk.php.net/session
>
> Smart, ik'?
>
> Sådan kan du finde rigtigt mange ting, meget nemt. Fx. alle funktioner kan
> du slå op på den måde.

Tjah....jeg havde allerede "hele" siden i et PDF-document....men jo ganske
smart

> Alternativt kan du gå ind på http://dk.php.net/manual/ - der får du en
> indholdsfortegnelse.

Tjah....det var der nu også i det PDF-document....

> Endnu en nem metode: I øverste højre hjørne af alle sider på php.net er
der
> et søgefelt.

Tjoh.....men det findes faktisk også i PDF-readeren.....?

Nå, men nu til det egentligt spørgsmål
jeg har pårettet session-variabler på følgende måde:

$brugerid = $row['brugerid'];
session_register('brugerid');
$logintid = date("H:i:s - j/m/Y");
session_register('logintid');
$brugertype = $row['brugertype'];
session_register('brugertype');

Jeg linker herefter til en anden side, hvor jeg prøver at kalde en af
variabler (f.eks):

print "$brugerid";

......men der sker ikke rigtigt noget ???
.....det skal lige tilføjes at siden/siderne bliver hostet hos
FreePAQ....(PHP 4.0.6)

jeg har også prøvet med $HTTP_SESSION_VARS['brugerid'] = .....

Fra : Mads A. Jensen

Dato : 17-02-02 14:44

Hej

> $brugerid = $row['brugerid'];
> session_register('brugerid');
> $logintid = date("H:i:s - j/m/Y");
> session_register('logintid');
> $brugertype = $row['brugertype'];
> session_register('brugertype');

Prøv, at lave det omvendt, sådan at session_register(navn), $navn = værdi;

Det plejer, at virke bedre!

Mads Jensen
http://www.disney-comics.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-02-02 15:08

> Tjah....jeg havde allerede "hele" siden i et PDF-document....men jo ganske
> smart

Tjah, hvis man har lyst til det (manual i pdf-format), så er det da en
mulighed. :)

> Tjah....det var der nu også i det PDF-document....

Så brug den dog!

> Tjoh.....men det findes faktisk også i PDF-readeren.....?

Så brug det dog!

Når der er så mange sider, så er det værste man kan gøre da at læse dem fra
en ende af, når man leder efter noget bestemt.

> Jeg linker herefter til en anden side, hvor jeg prøver at kalde en af
> variabler (f.eks):
> print "$brugerid";
> .....men der sker ikke rigtigt noget ???

Husk at starte sessionen på den anden side.

> ....det skal lige tilføjes at siden/siderne bliver hostet hos
> FreePAQ....(PHP 4.0.6)

Bare lige så du ved det: 4.0.6 er en gammel version.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : -Martin-

Dato : 17-02-02 18:54

den Sun, 17 Feb 2002 14:22:17 +0100 skrev "Anders Skarby"
<a_skarby@hotmail.com> :

> [...]
> $brugertype = $row['brugertype'];
> session_register('brugertype');
>
>Jeg linker herefter til en anden side, hvor jeg prøver at kalde en af

har du husket session_start(); som det ALLERFØRSTE overhovedet ?

og du skal også "starte" sessionen INDEN du laver session_register