Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
flash og sync-tid, kan nogen forklare...
Fra : Sim

Dato : 25-01-01 01:36

Hey Gruppe! Vær beredt på et par lav-tekniske spørgsmål:

Jeg har et Nikon FM2n med en "sync tid " på 1/250 ved 400 ISO. Hvad betyder
det?
Og hvad kan jeg bruge det til ??
(-noget med hvis TTL måleren strejker kan man gætte sig til
indstillingerne???)
....et spørgsmål mere :
Jeg har en flash med et GN tal på 14 ved 100 ISO og GN28 ved 400. Jeg er
klar over at hvis jeg har en 400Iso film i kameraet vil det være passende at
i bæl-ravende mørke at have blænde 2.8 hvis der er 10 meter til objektet...
det er rigtigt ikke?
-på forhånd tak for pedagogiske svar!
mvh, Sim.

Fra : Fotografering.org

Dato : 25-01-01 06:56

> Jeg har et Nikon FM2n med en "sync tid " på 1/250 ved 400 ISO. Hvad
betyder
> det?

Sync. tiden (X) er den hurtigste lukkertid du kan bruge til blitz. Det er
(var) et rent mekanisk problem - hvor hurtigt man kunne få lukkeren åbnet og
fyret blitzen af inden man kunne lukke igen.

Nogle kameraer bruger i dag en anden blitz-teknik som gør, at man med den
rigtige blitz kan opnå meget højere lukkertider til blitz-fotografering.

> (-noget med hvis TTL måleren strejker kan man gætte sig til
> indstillingerne???)

På nogle kameraer er denne lukkertid samtidig en mekanisk lukkertid.
Altså hvis strømmen ryger, så kan man sætte kameraet på denne lukkertid, og
så må man altså gætte sig til en passende blænde.

> [...]
at
> i bæl-ravende mørke at have blænde 2.8 hvis der er 10 meter til

Jo - sådan basalt, hvis du fyrer blitzen fuldt af på Manuel. De fleste ville
nok benytte sig af en eller anden form for automatik.

Mvh:
Finn / Fotografering.org
http://www.fotografering.org/

Fra : Jensen

Dato : 25-01-01 17:50

er

Det er rigtigt nok det du er inde på. Tallene bruges til at regne ud hvilke
blænde der skal bruges. Det er simpelt nok, du tager afstanden og deler den
i tallet og får så blænden, men hvis det er en bælgravende mørk kulkælder
(bliver nok svær at finde efterhånden) holder den ikke. Blitzlys er afhængig
af omgivelserne. Normalt fotograferer man i omgivelser der kaster lys
tilbage og det er indkalkuleret, så hvis du fotograferer i en stor hal bør
du tænke på at der ikke kommer noget tilbagekast og kompensere for det ved
at bruge en lidt større blænde.
Vær også opmærksom på indirekte blitz, hvilke farve får lyset når det kastes
tilbage. Jeg glemmer aldrig den jul hvor jeg ikke havde lagt mærke til at
loftet var grønt. Bortset fra 1 biled kørte jeg det hele med indirekte lys
fra loftet, nå hvad, grønt er jo også pænt.

Jensen