BE Kørekort
Fra : Ris@ger

Dato : 15-02-02 23:50

Nogen der har erfaring med hvad det koster at tage BE kort ?

Hilsen Torben

risager@mail.dk

Fra : Jørgen L.

Dato : 16-02-02 11:09

> Nogen der har erfaring med hvad det koster at tage BE kort ?

ca 3500-4000 kr,

Hilsen Jørgen

Fra : Arne Keller

Dato : 16-02-02 11:16

On Fri, 15 Feb 2002 23:50:08 +0100, "Ris@ger" <risager@mail.dk> wrote:

>Nogen der har erfaring med hvad det koster at tage BE kort ?

Mit kostede 1.300,-
Det var vist ret billigt.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-02-02 09:49

> Mit kostede 1.300,-
> Det var vist ret billigt.

Det gjorde mit også for 7 år siden, men der er kommet en regel om at man
skal have et vist antal teori og køretimer før man kan gå op til prøve.

Hilsen Jørgen

Fra : Steen Larsen

Dato : 17-02-02 11:16

Jeg gav kr. 2.800,- i 1997.

/Steen

Fra : GiWeo

Dato : 17-02-02 14:49

On Fri, 15 Feb 2002 23:50:08 +0100, "Ris@ger" <risager@mail.dk> wrote:

>Nogen der har erfaring med hvad det koster at tage BE kort ?
>
>Hilsen Torben
>
>risager@mail.dk

Det kommer an på hvor dygtig du er til at bakke med påhæng.
Men fra 2000,- og op !

--
Engelhardt
Masser af links på www.lars-engelhardt.dk

Fra : PHK

Dato : 18-02-02 09:17

"GiWeo" <do@os.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på hvor dygtig du er til at bakke med påhæng.

Og lige for en ordens skyld: Hvis man har kørekort til lastvogn med
anhænger - ja, så behøver man af uransagelige grunde ikke at have B/E
kørekort for at køre med stor campingvogn...

Jeg har hørt 4-5.000 kr.s

--
_
|_|

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 18-02-02 11:44

"PHK" <phk@esenet.dk> wrote in message news:a4qdda$atn$1@sunsite.dk...

> Og lige for en ordens skyld: Hvis man har kørekort til lastvogn med
> anhænger - ja, så behøver man af uransagelige grunde ikke at have B/E
> kørekort for at køre med stor campingvogn...

Ligefrem uransagelig kan man vel ikke kalde grunden, faktisk er det da
ganske logisk, at hvis man i forvejen har kørekort til noget større, så
har man også til det "der ligner" på samme måde som man ikke behøver at
tage kørekort til en 45-knallert hvis man i forvejen har kørekort til
bil eller motorcykel. Altså, kan man finde ud af at køre med en lastbil
med anhænger så kan man nok osse hitte ud af at køre med en campingvogn

Hilsen
Lisbeth
(der heldigvis har "chauffør")

Fra : PHK

Dato : 18-02-02 21:48

"Lisbeth Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ligefrem uransagelig kan man vel ikke kalde grunden, faktisk er det da
> ganske logisk, at hvis man i forvejen har kørekort til noget større, så
> har man også til det "der ligner"

At bakke med en 4-hjulet anhænger på en lastbil ligner overhovedet ikke det
at bakke med en campingvogn. Faktisk fungerer det 100% lige omvendt, når man
skal til at dreje. Med en campingvogn drejer du i modsatte retning, som du
vil have campingvognen til at køre, med en 4-hjulet anhænger er det nemmest,
hvis man drejer i samme retning :)

> på samme måde som man ikke behøver at
> tage kørekort til en 45-knallert hvis man i forvejen har kørekort til
> bil eller motorcykel.

Jeg ser det ikke særligt logisk, at man kan tage bilkørekort uden at have
prøvet at køre rundt i trafikken på en 45-knallert. Har man først prøvet
det, så vil man ikke køre så tæt på 45-knallerterne, som mange bilister gør.

> Altså, kan man finde ud af at køre med en lastbil
> med anhænger så kan man nok osse hitte ud af at køre med en campingvogn

Nix :) Følg med i livet på en campingplads, så vil du hurtigt finde ud af at
det rent faktisk er en meget lille procentdel af campisterne, der kan finde
ud af at bakke. Selv forlænskørsel rundt om små hjørner er et problem!

> Hilsen
> Lisbeth
> (der heldigvis har "chauffør")

Heldigvis :)

Jeg har lige for nyligt givet udtryk for min forbavselse over B/E
kørekortets eksistens, jeg forstår slet ikke det findes, idet der ikke er
nogen særlige krav til kørelærerens trailer hvad angår bredde og vægt ...
såhh hvad skal man bruge det til (andet end til at fylde kørelærerenes
lommer? :)

--
_
|_|

Fra : Knut Grøneng

Dato : 19-02-02 17:27

Vi har de samme EU definerte klasser i Norge også, BE for bil under 3500kg
med henger over 700 kg.
CE for store kjøretøy med henger og C1E for kjøretøy opp til 7500 kg og
vogntog opp til 12000kg.
Førerkort klasse B er for bil opp til 3500kg uten henger eller med liten
henger under 700kg.
Spennende bokstavkombinasjon er DE for Buss med tilhenger, som ikke gir rett
til å kjøre CE vogner.

Knut

Fra : PHK

Dato : 19-02-02 17:36

"Knut Grøneng" <groneng@mail.com> skrev i en meddelelse
> Vi har de samme EU definerte klasser i Norge også, BE for bil under 3500kg
> med henger over 700 kg.

750 kg, ikke?

> CE for store kjøretøy med henger og C1E for kjøretøy opp til 7500 kg og
> vogntog opp til 12000kg.

Store køretøjer (lastbilkort) defineres i DK som værende over 3.500 kg.

> Førerkort klasse B er for bil opp til 3500kg uten henger eller med liten
> henger under 700kg.

750 kg, ikke?

> Spennende bokstavkombinasjon er DE for Buss med tilhenger, som ikke gir
rett
> til å kjøre CE vogner.

Hængerkort til bus - det eneste man skal lære der er vist, at man ikke kan
bakke med den :)

Jeg kender svenskernes køreprøve - de skal køre keglekørsel som vist på

http://www.vv.se/lagrum/htm/1998nr054.htm

(Se nederst på siden).

Er der nogle specielle køreprøver for nordmændene, jeg kan bruge, når jeg
engang skal arrangere en bakkedag for campingvogne (ja, det vil blive
reklameret her)??

Jeg har et indgående kendskab til hvad man leger med i DK, når man kører
kegler :)

--
_
|_|

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-02-02 13:12

"PHK" <phk@esenet.dk> wrote in message news:a4tut0$in1$1@sunsite.dk...

> rett
>
> Hængerkort til bus - det eneste man skal lære der er vist, at man ikke kan
> bakke med den :)

Findes denne spændende kombination i DK?

mvh
Jan

Fra : Peter Haldgaard

Dato : 21-02-02 19:41

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse

> Findes denne spændende kombination i DK?

Jep, og her i landet hedder det også DE.

mvh

Peter Haldgaard

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 25-02-02 20:09

> Findes denne spændende kombination i DK?
>
> mvh
> Jan

Meget ofte. Specielt efter dobbeltdækkerbusser som kører skiture. Der er
nemlig meget lidt bagagerum iforhold til pass. antal. Det er især
sjællanske vognmænd som bruger trailer til skiture !. Om der er fordi at de
har mere bagage med fra Sjælland eller fordi de ikke kan pakke et bagagerum,
ved jeg ikke.

Men for at erhverve dette kort skal du op til køreprøve i lastbil med hænger
(da der mig bekendt ingen kørelærer i DK som har bus med hænger). Men hvis
du så har et C+D kørekort får du hængerkort (E) til "det hele".

Mvh.

Ole