PHP-Gtk
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 15-02-02 20:47

Halløjtaler

Er der nogen, der har eksperimenteret med PHP-Gtk? Jeg kan ikke få det til
at du :(

Jeg kører PHP-4.11 og har hentet PHP-Gtk 0.5 og prøver nu at køre det
hello.php-script, som følger med, men jeg får bare at vide, at den ikke kan
lide php_gtk.dll

"Unable to load dynamic library 'c:/php/dlls/php_gtk.dll' - En enhed ,
som er sluttet til systemet fungerer ikke"

Stien er rigtig nok, så hvorfor vil den ikke kendes ved DLLen, når det nu er
en, jeg har hentet sammen med det script, jeg prøver at køre?

/Thomas (som er ved at blive LIDT træt af det her)

Fra : Jonas Delfs

Dato : 15-02-02 22:40

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der har eksperimenteret med PHP-Gtk?

Ja, men ikke 0.5.

> [...]
>
> "Unable to load dynamic library 'c:/php/dlls/php_gtk.dll' - En enhed ,
> som er sluttet til systemet fungerer ikke"

Hvor vises denne fejlmeddelelse?

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 15-02-02 23:27

Davs

> Ja, men ikke 0.5.

> kan

> Hvor vises denne fejlmeddelelse?

Den bliver skrevet ud, når jeg kører kommandoen

php -q hello.php

i en prompt.

Der er osse en php_win-exe, men den giver slet ikke noget output - hverken
et vindue eller noget tekst.

/Thomas

Fra : Jonas Delfs

Dato : 16-02-02 00:10

Hej Thomas,

> ,

> Den bliver skrevet ud, når jeg kører kommandoen
>
> php -q hello.php
>
> i en prompt.

Jeg installerede lige PHP-Gtk 0.5 som (efter at jeg flyttede gtk_*.dll til
php/extensions/) virker ganske forrygende.

> Der er osse en php_win-exe, men den giver slet ikke noget output - hverken
> et vindue eller noget tekst.

php_win.exe er i nyeste PHP-Gtk versioner lagt med i tarbellen (efter jeg
bad Frank Kromann om det :)) for at tillade at køre stabile PHP-Gtk
apllikationer uden en dos-prompt. Virker også forrygende hos mig.

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 16-02-02 00:25

> Virker også forrygende hos mig.

Hmm... øv - så må det jo bare være mig, der er dum :)

/Thomas

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 16-02-02 01:13

> Hmm... øv - så må det jo bare være mig, der er dum :)

Tjaeh... jeg kan i hvert fald ikke få det til at virke :(

Må man være så fræk at spørge, hvordan din extension_dir-linie i php.ini ser
ud, og må man i samme åndedrag spørge om det ikke er det dir, som
extension_dir peger på, at man skal smide php_*-dll'erne fra gtk-tingen.

Efter at jeg har sittet og rodet, dur min PHP-installation og Apache ikke
rigtig sammen længere - men det burde vel ikke have noget at sige i
forbindelse med gtk, eller hvad?

/Thomas

Fra : Jonas Delfs

Dato : 16-02-02 03:14

> [...]
> ud, og må man i samme åndedrag spørge om det ikke er det dir, som
> extension_dir peger på, at man skal smide php_*-dll'erne fra gtk-tingen.

Jada: min peger på c:\php\extensions\. - og jo, det er i det dir der står
som extension_dir du skal smide dine gtk-dll'er hen.
Hvad har du i php/extensions/ ? Der i har jeg GD, PDF etc. - og så
selvfølgeligt php_gtk.dll. Det jeg vil frem til, er at hvis du har
extension_dir til /dlls/ men extensions er i /extensions/ har du jo ikke
mulighed for at enable moduler i php.ini.
Der er en simpel (men brugbar) installationsvejledning i README.txt. Prøv
evt. at starte forfra og følg så den.

> Efter at jeg har sittet og rodet, dur min PHP-installation og Apache ikke
> rigtig sammen længere - men det burde vel ikke have noget at sige i
> forbindelse med gtk, eller hvad?

Kommer an på om de deler php.ini som du har rodet med i forsøg på at få
PHP-Gtk til at virke.

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 16-02-02 13:11

> Jada: min peger på c:\php\extensions\. - og jo, det er i det dir der står
> som extension_dir du skal smide dine gtk-dll'er hen.

Det gør min osse.

> [...]
> extension_dir til /dlls/ men extensions er i /extensions/ har du jo ikke
> mulighed for at enable moduler i php.ini.

I extensions ligger alle php_*.dll (+ nogle få andre).

> Der er en simpel (men brugbar) installationsvejledning i README.txt. Prøv
> evt. at starte forfra og følg så den.

Den har jeg prøvet at følge et par gange - og ændret lidt på placeringen af
dll'erne og extension_dir i php.ini... men der er ikke rigtig noget der
hjælper. Måske ER min php_gtp.dll i stykker?

[en halv time senere]

Hmm... nu har jeg prøvet at installere gtk 0.1, men det hjælper heller
ikke - den VIL IKKE loade php_gtk.dll :(

Ææææævvvvvv :'(
Andre ideer?

/Thomas

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 16-02-02 13:17

> Ææææævvvvvv :'(
> Andre ideer?

Der var jeg måske lige en tand for hurtig... nu kan jeg godt køre "php_win
hello.php" og få et lille vindue op :)

/Thomas

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 16-02-02 13:21

> Der var jeg måske lige en tand for hurtig... nu kan jeg godt køre "php_win
> hello.php" og få et lille vindue op :)

.... meen kun hvis jeg stiller mig i c:\php og skriver kommandoen - hvis jeg
tilføjer c:\php til min path og skriver "php_win script.php" et andet sted
fra, så sker der nul og en sk...?

/Thomas

Fra : Dennis Hansen

Dato : 16-02-02 17:50

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.dk> wrote in message

> [...]
hvis jeg
> tilføjer c:\php til min path og skriver "php_win script.php" et andet

Det her har ikke rigtig noget med de spørgsmål at gøre, men jeg tænkte
på hvor nemt er det at få sådan et php-gtk program til at køre
på en vens computer (lad os sige vennen har meget lidt kendskab til
computere)

Skal han selv til at installere php-gtk eller kan man lave en fil setup
til ham ?

Mvh
Dennis

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-02-02 18:11

"Dennis Hansen" <dennis__hansen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> på hvor nemt er det at få sådan et php-gtk program til at køre
> på en vens computer (lad os sige vennen har meget lidt kendskab til

Jeg arbejder på et PHP-program, der skal køre som en almindelig applikation.
Det fungerer ganske fint. Man installerer og kører det helt som alle andre
programmer.
Jeg distribuerer simpelt hen bare PHP sammen med selve programmet. Det giver
godt nok et download på et par megabyte, for et 50 kb program. Men det
virker.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Dennis Hansen

Dato : 16-02-02 19:07

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> [...]
giver
> godt nok et download på et par megabyte, for et 50 kb program. Men det

Ja tak, det må være løsningen, så skal jeg bar have fundet ud af hvor
pgp-gtk placerer alle de dll'er den bruger.
Jeg fandt programmet Inno Setup som kan lave en rigtig pæn installer ala
Install Shield.

Mvh
Dennis

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-02-02 19:18

> Ja tak, det må være løsningen, så skal jeg bar have fundet ud af hvor
> pgp-gtk placerer alle de dll'er den bruger.

Æh? Hvad?
Du pakker bare php-gtk ud, så ligger det hele i nogle undermapper...

Jeg har en mappe, som hedder php-gtk, sammen med mit program. I denne mappe
pakker jeg simpelt hen bare zip-filen med php-gtk ud. Jeg har så kun
tilføjet de relevante filer til CVS og installeren.
For at opgradere php-gtk pakker jeg bare en ny zip-fil ud (husk at teste),
submitter til CVS, og kompilerer en ny installer.

PHP-programmet bliver startet via en batch-fil.
Essensen er:

path php-gtk\php4;php-gtk\winnt\system32;%PATH%
php_win -q -c php-gtk\php.ini program.php %1 %2 %3 osv

> Jeg fandt programmet Inno Setup som kan lave en rigtig pæn installer ala
> Install Shield.

Jeg bruger NSIS. Et rigtigt dejlig installer-system som har meget
fleksibelt, giver en simpel installation (default) uden en masse overflødige
trin og stupide spørgsmål.

Jeg kan ikke lige huske om det er default, men jeg har lavet det sådan, at
de enkelte filer i installeren bliver pakket hver for sig. Dvs. når man
henter opdateringer til programmet med rsync, så er det stadig kun ændrede
filer man henter, selv om det hele er pakket sammen til en exe-fil. Genialt.
:)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Dennis Hansen

Dato : 16-02-02 20:11

> [...]
> Essensen er:
>
> path php-gtk\php4;php-gtk\winnt\system32;%PATH%
> php_win -q -c php-gtk\php.ini program.php %1 %2 %3 osv

Ja ok, det var fordi jeg havde fået fat i php-gtk som en
windows-installer setup.exe fil,
da linket var "nede" inde på http://gtk.php.net til zipfilen, jeg
prøver at hente zipfilen og vil forsøge i stil med din fremgangsmåde.
NSIS må jeg lige kigge på.

Mvh
Dennis

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 16-02-02 18:31

> [...]
> på hvor nemt er det at få sådan et php-gtk program til at køre
> på en vens computer (lad os sige vennen har meget lidt kendskab til

Hvis du spør' mig, så kan det godt være temmelig vanskeligt :)

Den php_gtk-gui er heller ikke for køn - er der nogen måde hvorpå man kan få
programmerne til at ligne Windows noget mere (i stedet for det grimme
Unix-look)?

/Thomas

Fra : Dennis Hansen

Dato : 16-02-02 19:09

> [...]

kan få
> programmerne til at ligne Windows noget mere (i stedet for det grimme

Det tror jeg ikke du skal forvente, alle de eksempler jeg har set ligner
hinanden mht. knapper osv.
Mvh
Dennis

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-02-02 19:10

> Hvis du spør' mig, så kan det godt være temmelig vanskeligt :)

Jeg synes nu det var ret nemt. Men det er måske fordi jeg accepterer nogle
ulemper, som du ikke vil acceptere.

> Den php_gtk-gui er heller ikke for køn - er der nogen måde hvorpå man kan

> programmerne til at ligne Windows noget mere (i stedet for det grimme
> Unix-look)?

Hmm... Hvorfor programmerer du i PHP-GTK, hvis du ikke kan lide måden GTK
ser ud på?
I øvrigt synes jeg personligt ikke man kan snakke om et unix-look. Når man
vælger et "theme" er der simpelt hen så meget der bliver lavet om, at det
ikke er til at genkende. Det er slet ikke ligesom i Windows, hvor man
nærmest bare kan lave om på farver og fonte.

Jeg kender faktisk én metode til at lave cross-platform GUI-programmer, som
kan have Windows look-and-feel: Java/Swing. Ellers må du tilpasse dit
program så det bruger noget native Windows-API, hvis det køres/kompileres
under Windows.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 16-02-02 23:20

Davs

> Hmm... Hvorfor programmerer du i PHP-GTK, hvis du ikke kan lide måden GTK
> ser ud på?

Det gør jeg heller ikke... jeg har bare lige brugt en dags tid på at
eksperimentere lidt...

> [...]
> ikke er til at genkende. Det er slet ikke ligesom i Windows, hvor man
> nærmest bare kan lave om på farver og fonte.

Oki - jeg vidste ikke noget om themes.

> Jeg kender faktisk én metode til at lave cross-platform GUI-programmer,
som
> kan have Windows look-and-feel: Java/Swing.

Jap, det var sårn noget Java/Swing-noget, jeg tænkte på, som laver en GUI
der ligner platformens egen... men themes er osse ok - hvis jeg nogen sinde
kommer så langt som til faktisk at skrive en GUI-applikation.

> Ellers må du tilpasse dit
> program så det bruger noget native Windows-API, hvis det køres/kompileres
> under Windows.

Nej, fy da :)

Hyggehejsa
/Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-02-02 00:38

> Oki - jeg vidste ikke noget om themes.

Jeg kaldte det bare "theme" for at Windows-brugere kan genkende det lidt.

Der findes et hav af såkaldte "Window Managers". Det er Window Manageren der
bestemmer hvordan GUI'en fungerer, uden for de enkelte programmer. Dvs. hvor
sidder minimer, maksimer osv, hvis de overhovedet findes. Hvad sker der når
man klikker på dem osv. Jeg har efterhånden set en masse forskellige ting,
der svarer til at "minimere". En af de Window Managers jeg har prøvet havde
tre måder at maksimere (horisontalt, vertikalt samt begge dele - ingen af
dem svarer til Windows-metoden).

Der står vist nok en fin beskrivelse her:
http://www.plig.org/xwinman/intro.html

Jeg kommer lige med et par eksempler:

"FVWM95" var engang meget populær som Window Manager for newbies, og var
vist default i mange Linux-distributioner. Den er designet til at ligne
Windows 95 mest muligt, men uden at bruge flere ressourcer end nødvendigt.
Dvs. de elementer der bruger flest ressourcer i forhold til hvad man opnår,
er droppet. (Så vidt jeg husker fx. det med at menuer "fader" frem - yuck!)

"Blackbox" er min favorit. Den er designet til at være minimalistisk og
effektiv. Og det er den skam også! Så vidt jeg husker er det omkring 200 kb
man downloader, for at installere blackbox. Jeg starter typisk hele den
grafiske brugerflade (dvs. X og blackbox) op på under 2 sekunder. (I Windows
er alt under 2 minutter overraskende for mig.)
Men der er intet der er ligesom Windows. Jeg starter programmer op ved at
højreklikke på "baggrunden" (skrivebordet i Windows). Når jeg minimerer et
program, så er det væk. Helt væk. Der er ingen ikoner. Der er godt nok en
linje for neden med ur osv., men der står kun navnet på det aktuelle
program. For at finde et minimeret program frem, skal jeg højre-klikke på
baggrunden. Der er i øvrigt altid en lille stump baggrund synlig, med mindre
du piller i konfigurationen.
I Windows har man kun ét skærm-område. Har man gang i mange programmer, så
har man bøvlet med at finde det rigtige i task-baren. Er jeg den eneste der
roder rundt med tre linjer, selv om min skærm-areal er 1600 pixels bredt? I
Blackbox kan jeg gruppere vinduerne. Ét skærmområde til html/php-kode (dvs.
emacs, en filemanager og et browser-vindue eller to), et til musik (en
filemanager og en player, måske en browser), et til lidt surfing (en masse
browsere, måske en filemanager), et til chat (irc, icq, måske en browser til
www-baseret chat) osv.
Blackbox har themes. Dvs. med to klik kan jeg ændre udseende ca. lige så
meget som i Windows: Farver, fonte, størrelser osv. Blackbox er bare mere
fleksibelt (fx. en titel-linje i Windows har to forskellige fades dvs. 4
farver, blackbox har et væld af gradients mv.), og skift af theme foregår
med kun to klik og kun et par sekunders venten. I Windows er det vist noget
med klik-vent-klik-vent-klik-klik-vent-vent-vent-klik-klik og så vente i
lang tid mens den ændrer theme.

Jeg kan vist blive ved i lang tid, heh. :) Jeg stopper her...

Nu drejer det sig mest om unix, og der er sikkert nogen der kan finde fejl
el. lign. i alt mit vrøvl.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 17-02-02 17:30

On Sun, 17 Feb 2002 00:37:39 +0100, Niels Andersen

Hvis du ikke ved det, så findes der forskellige patches, som gør, at
når programer bliver minimeret, kan du se dem på status-linjen nederst
på din skærm.
Jeg bruger det, da min trackball ikke har 3 knapper - og jeg ikke
ønsker at emulere en 3 knaps trackball.

--

/wojci at wojci dot dk

One must suffer before enlightenment.

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-02-02 17:35

"Michael Wojciechowski" <wojci@wojci.dk> wrote in message
[blackbox]
> Hvis du ikke ved det, så findes der forskellige patches, som gør, at
> når programer bliver minimeret, kan du se dem på status-linjen nederst
> på din skærm.

Undrer mig ikke. :)
Men ærligt talt, så synes jeg nu det er rart nok. :)

> Jeg bruger det, da min trackball ikke har 3 knapper - og jeg ikke
> ønsker at emulere en 3 knaps trackball.

Så er det jo rart, at man kan tilpasse det som man vil. :)
Og at der er et community, som ofte allerede har gjort det...

--
Mvh.

Niels Andersen