| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Kopibands Fra : Zilly ink | 
  Dato :  15-02-02 11:45 |  
  |  
 
            Foranlediget af et tidligere indlæg, der omtaler 3 sangeres ens
 valg af nummer, dette:
 For år tilbage kom jeg en del i jazzklubberne rundt omkring i Københavns
 området.
 Der kunne jeg høre Tante Tille, Papa Bue, Papa Dip, Pappa Dat m. fl. spille.
 Deres repetoiere bestod langt hen ad vejen af de samme numre.
 Hvis jeg gik på Ti-øren, Grog, Jazzhouse osv. kunne jeg se et hav af bands
 spille de samme standarder fra Real-book.
 Jeg er født og opvokset med rocken og følgelig er det i de miljøer jeg
 er kommet mest og det er stadig den musik der ligger mit hjerte nærmest.
 I dag er det sådan at det er det de færreste unge spirer der rykker a la
 Tim Christensen mv., og for at få noget at lave og få trykket den af på de små
 spillesteder, laves et kopiband.
 Enten laver man et (kunstnernavn) Jam band, eller der laves alm. kopibands.
 Igen er materielevalget utrolig meget identisk, for i erkendelse af publikum og
 arrangørernes krav, tilpasser man sig efterspørgselen.
 Min referenceramme er primært Helsingør, sekundært København, men
 jeg vil tro at det burde være nogenlunde dækkende.
 I Helsingør er der hver weekend et hav af små spillesteder der har et kopiband
 på plakaten, og tro mig, "Smoke on the water" er stadig på sætlisten.
 Så gu´ er det trivielt at konstatere at det er genbrugsafdelingen der i overvejende
 grad sætter den musikalske dagsorden, men hold kæft hvor nogen af de unge
 spirer er gode og så gør det lige pludselig ikke så meget, at man har hørt det hele
 før, når blodet springer fra neglene.
 Dette skrevet til tonerne af "Black hole sun", "Song2" og "Iron man" med
 original kunstnerne.    
--
 Venligst / Regards
 Zillyink
 remove (9) before @
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Troels (15-02-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels | 
  Dato :  15-02-02 12:51 |  
  |   
            > Enten laver man et (kunstnernavn) Jam band, eller der laves alm.
 kopibands.
 > Igen er materielevalget utrolig meget identisk, for i erkendelse af
 publikum og
 > arrangørernes krav, tilpasser man sig efterspørgselen.
 
 Egentligt er det jo ikke kun nye, ukendte bands der bruger "vi gir dem det
 de kender"-strategien. Bl.a. Cliff Richard, Kim Larsen, SmallTalk og  Robbie
 Williams har jo lavet coveralbums. Desuden er det jo (lidt for?) populært at
 lave Greatest Hits, hvor det dog er de originale kunstere der spiller
 numrene, så hvad enten man kan li' det eller ej er det nok
 "genbrugsafdelingen" som du kalder det, der er populær.
 
 /Troels
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Zilly ink (15-02-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Zilly ink | 
  Dato :  15-02-02 14:40 |  
  |   
            "Troels" skrev i en meddelelse:
 
 > Egentligt er det jo ikke kun nye, ukendte bands der bruger "vi gir dem det
 > de kender"-strategien. Bl.a. Cliff Richard, Kim Larsen, SmallTalk og  Robbie
 > Williams har jo lavet coveralbums. Desuden er det jo (lidt for?) populært at
 > lave Greatest Hits, hvor det dog er de originale kunstere der spiller
 > numrene, så hvad enten man kan li' det eller ej er det nok
 > "genbrugsafdelingen" som du kalder det, der er populær.
 
 1. Tja, de kendte med en masse plader bag sig, føler en gang i mellem
 trang til at lave noget andet. De har yderligere den "fordel" at køberne
 kender dem og følgelig er deres coverversions "mere interessante", end
 ukendte kunstneres samme produkt.
 
 2. Jeg tror at en del af grunden til at "de kendte" falder for at lave coverversions,
 mange gange grunder i at de skal holde "gryden i kog" fordi der ikke er noget
 nyt materiale under opsejling.
 
 Man kan diskutere herfra til helvede hvor vidt Kim Larsens sange fra "Glemmebogen" kunstnerisk er bedre end et identisk materialvalg
 fra
 Marie-Louises ditto.(tænkt eks.)
 
 Men alle de unge og for dens sags skyld ældre der gerne vil spille, men ikke
 er kendte, griber til kopi-tingen, ene og alene fordi de der har en mulighed
 for at komme ud og trykke den af.
 
 OG, pointen fra tidligere: De spiller det samme materiale plus/minus
 
 --
 Venligst / Regards
 
 Zillyink............
                        ........som ikke synes at kopi-ting er i sig selv er noget lort,
                                men konstaterer bare....og gør lidt status!
 remove (9) before @
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            JEL (15-02-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : JEL | 
  Dato :  15-02-02 19:50 |  
  |   
            
 "Zilly ink" <zillyink(9)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3c6d0fb5$0$260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 > Men alle de unge og for dens sags skyld ældre der gerne vil spille, men
 ikke
 > er kendte, griber til kopi-tingen, ene og alene fordi de der har en
 mulighed
 > for at komme ud og trykke den af.
 
 I den elektroniske verden er dette problem stort set ikke eksisterende. Her
 blomstrer nyskabelsen i fuldt flor, så måske er det i istedet sådan at
 rock'en bare ikke har mere nyt at byde på :P (ok ok, det var mest pjat, men
 den elektroniske scene er en meget levende scene (hvis man bryder sig om den
 altså))
 
 jacob.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Zilly ink (15-02-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Zilly ink | 
  Dato :  15-02-02 21:25 |  
  |   
            "JEL" <skrev i en meddelelse :
 >
 > I den elektroniske verden er dette problem stort set ikke eksisterende. Her
 > blomstrer nyskabelsen i fuldt flor, så måske er det i istedet sådan at
 > rock'en bare ikke har mere nyt at byde på :P (ok ok, det var mest pjat, men
 > den elektroniske scene er en meget levende scene (hvis man bryder sig om den
 > altså))
 >
 > jacob.
 
 U got me there!!
 Det synes som om der på de "alternative" scener er ret meget mere gang i den
 og at dér, sker spændende ting og sager.
 De subkulturelle aktiviteter udspilles dog for det meste i lukkede miljøer, med
 lukkede koder, og som sådan, kun/mest for de indviede.
 
 For mit vedkommende er det at denne type musik (den elektroniske) arbejder
 i et så højt gear, at det ikke levner tid til reflektion og, i mit univers, mest eller i
 virkeligheden(?) kun skal bruges til fester. (ny...aaargh... partymusik?)
 
 Problemet med de subkulturelle / underground tiltag der er, er at de er lokale
 udtryk, der med tiden overlever og ekspanderer eller dør.
 Typisk fusionerer de med andre udtryk og går i retning af mainstream.
 
 For lige at brække min egen argumentation over på midten, så kunne ingen
 forudse den udvikling der, for alvor, startede med breakdance, senere ville
 udvikle sig til et mainstreamudtryk der har flyttet sig fra gaderne i
 South Central, Bronx osv. til stuerne hos hr og fru danmark.
 
 Denne tråd udsprang sådan set også p.g.a.et tidligere indlæg, om hvorfor
 det pludseligt var in at tage gamle danske sange op og hvad det kunne
 være betydende for, vedr. den danske poprockscene, kunstnere pt.
 (for dem der ikke er startet med starten af tråden)
 
 --
 Venligst / Regards
 
 Zillyink
 
 remove (9) before @
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              JEL (19-02-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : JEL | 
  Dato :  19-02-02 04:25 |  
  |   
            
 "Zilly ink" <zillyink(9)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3c6d6e9d$0$248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 > De subkulturelle aktiviteter udspilles dog for det meste i lukkede
 miljøer, med
 > lukkede koder, og som sådan, kun/mest for de indviede.
 
 Det ved jeg ikke helt om jeg er enig i. Jeg tror at hvis jeg gik til en jazz
 koncert, så ville de 'normale' jazz gængere sikkert godt ku' se at jeg faldt
 udenfor. I alle miljøer er der en vis kultur forbundet og jeg tror egentlig
 ikke at den elektroniske scene (som stikker meget dybere end blot denne
 simple genre betegnelse) er specielt esoterisk.
 Men nu si'r du jo også selv 'subkulturel' (og ikke kun elektronisk) og dét
 at noget er 'sub' indikerer selvfølgelig at det er småt og dermed vil mange
 i submiljøer også hurtigere være gengangere og folk der kender hinanden (der
 vil ikke være så mange til at præge miljøet og derfor vil det virke meget
 strømlinet. som en vennekreds også altid gør) og blandt venner er der jo
 også altid forskellige kodeks for opførsel. Så ser man sådan på det er der
 noget om det.
 Mht til uvante scener tror jeg dog at man er sin egen værste fjende,
 forstået på den måde at JEG ville føle mig udenfor ved en jazz koncert og
 derfor fokusere mere på det end alle andre faktisk gør. Jeg ville FØLE at de
 kiggede på mig fordi jeg var usikker på hvad der var 'reglerne' i dette
 miljø. Men vi er jo alle med til at farve de miljøer vi bevæger os i. En
 tysker i Danmark føler sikkert også at Danmark er for de indviede. Når man
 først er en del af et miljø, så ser miljøet pludselig meget anderledes ud
 end da man stod udenfor.
 
 > For mit vedkommende er det at denne type musik (den elektroniske) arbejder
 > i et så højt gear, at det ikke levner tid til reflektion og, i mit
 univers, mest eller i
 > virkeligheden(?) kun skal bruges til fester. (ny...aaargh... partymusik?)
 
 Se nu bli'r JEG jo provokeret :)
 Hvis jeg sagde at rock=partymusik fordi shubidua=rock, så ville nogen
 sikkert straks sige at det var forkert fordi pinkfloyd<>partymusik. Rock er
 ikke bare rock. Det må jeg erkende da både shubidua og pinkfloyd spiller
 rock. Rock ka' på den måde være mange ting. Og sådan er det også med den
 elektroniske genre. Der er både elektronisk musik til dansen og elektronisk
 musik til lænestolen.
 At musikken ikke sku' levne tid til reflektion er nok det værste du ka' sige
 :) Jeg mener det er præcis modsat. Men det er nok meget individuelt hvad man
 oplever med forskellige musik stile.
 Jeg tror det med reflektion handler mere om hvad der påvirker os og sætter
 vores tanker igang. Nogle elsker lyrik og tekster, mens andre (deriblandt
 jeg) får mere ud af selve melodien/lyden og mest betragter sang som et
 forstyrrende og dikterende element der hæmmer min frie tankegang (sagt meget
 firkantet og ekstremt)
 
 > Problemet med de subkulturelle / underground tiltag der er, er at de er
 lokale
 > udtryk, der med tiden overlever og ekspanderer eller dør.
 > Typisk fusionerer de med andre udtryk og går i retning af mainstream.
 
 Jeg tror såmænd ikke det sker tit at en stil ligefrem dør. Jeg tror mere at
 den ofte blot 'trækker sig tilbage' til undergrunden efter en tids opblussen
 og popularitet. Rocken er jo alt andet en død, selvom den måske ikke fylder
 det samme i mainstream billedet som den gjorde for år tilbage. Klassisk,
 jazz og en himmelbred vifte af andre stilarter lever jo stadig, men blot
 mere anonymt.
 
 Musik stilenes popularitet vil nok altid bølge frem og tilbage. Igår hørte
 'vi' (vi=det offentlige mainstream rum) noget, idag noget andet og imorgen
 har vi skiftet plade igen. Men alle 3 stilarter vil altid ha' nogle
 tilhængere der er ligeglad med hvilken 'dag' det er. Nogle holder fast i det
 samme mens andre 'shopper' rundt.
 
 jacob.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per LH (17-02-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per LH | 
  Dato :  17-02-02 08:41 |  
  |  
 
            Jeg kan godt se det triste i de mange kopibands, men jeg er osse fra en tid
 hvor det var pladeselskaberne og ikke orkestrene selv der stillede den
 risikovillige kapital når der skulle udgives anderledes musik.
 Det positive i kopibands kunne være:
 1) Skal man spille kopier er man tvunget til at sætte sig ind i hvordan
 originalen er bygget op, og det lærer man ved - og måske bruger man det
 lærte når man senere i livet (måske) ryger ind i en mere kreativ fase. -
 sådan lissom at genbruge legoklodser....
 2) Med kopier kommer man ud og spille og får derved rutine og erfaring i
 hvad der virker og ikke virker foran et publikum.
 3) Kopier kan spilles med mere eller mindre nytænkning i.
 Frank Zappa startede karrieren med at spille blød barmusik på diverse
 natklubber, og man kan da godt sige at han lissom nåede at komme ud af den
 fase....   
--
   Per LH xgoto@trashcan.dkx rem/fjern x&x
 ::::  www.guitarsiden.dk ::::  www.bandprobs.dk ::::
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |