Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotokritik ønskes
Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-02-02 02:29

Hejsa!

Jeg har lagt ni af mine billeder ud på WWW og vil gerne modtage lidt
konstruktiv kritik.

Både det tekniske, men sandelig også det rent kompositionsmæssige.

http://peter.juul.dk/publish/

--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : ab

Dato : 15-02-02 07:35

Generelt mener jeg, at du har alt for meget med på dine fotos - det virker
ikke, som om du har overvejet / "komponeret" ret meget.

For at "skære det lidt ud i pap" har jeg lagt et klip af dit billede med
pigen på skøjter ud på news.dk.binaer. Sådan kunne et mere enkelt billede
(uden at være den store "fotokunst") se ud - så er ingen i tvivl om, hvad
motivet er.

ab

Fra : Jørgen

Dato : 15-02-02 10:47

Jeg synes det er godt, men den lille pige på skøjter skulle
centrenes mere i midten, da det er hende det hele drejere sig om.

Jørgen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-02-02 11:52

"Jørgen" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> writes:

> Jeg synes det er godt, men den lille pige på skøjter skulle
> centrenes mere i midten, da det er hende det hele drejere sig om.

Umm.. Faktisk ikke. Det er den gamle mand jeg prøver at fokusere på
(som titlen da også antyder), men pigen tager nok for meget
opmærksomhed, kan jeg se.

Jeg har prøvet at skære det (det ligger der nu), men synes let, at det
bliver klemt.

Ville lidt manipulation med dæmpning af omgrundens farver hjælpe på
fokus?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-02-02 14:04

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> [...]
> opmærksomhed, kan jeg se.
>
> Jeg har prøvet at skære det (det ligger der nu), men synes let, at det

Er det som-barn-igenv2.jpg du tænker på? Det kan jeg personligt bedre lide
end originalen for der er fokus på subjektet. Jeg ville prøve at skære den
endnu tættere på for der er mange forstyrrende elementer og stor
dybdeskarphed. Lidt tættere på posen så håret på personen i højre side
fjernes men lidt mere med i venstre side så man får kvindens hånd med, men
på en sådan måde at man ser så lidt som muligt af fyren bagved i
cowboybukser. I toppen ville jeg skære ned til det sorte hvor der står
"Københavns S..." så man slipper for de grimme plastikbobler på taget og
muren bagved.

Endelig ville jeg prøve at lave det s/h - det tror jeg ville være flot.

MEN hvis kun den ældre herre er med i billedet, så ser det ud som om han
griber efter noget, men man kan ikke se hvad. Prøv evt. også at skære tæt i
højre side og i toppen som jeg har foreslået og lad pigen og hendes far
være med..

Der er mange muligheder Godt fanget!

PS: Billedet ser lidt uskarpt ud - har du prøvet med en Unsharp mask?

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-02-02 13:58

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> writes:

> Er det som-barn-igenv2.jpg du tænker på?

tak for dine råd. Jeg vil eksperimentere lidt med det billede og vende
tilbage med nogle nye varianter en af dagene.

> MEN hvis kun den ældre herre er med i billedet, så ser det ud som om han
> griber efter noget, men man kan ikke se hvad.

Hvad mere er: Pigen ser lidt ud som hun prøver at undgå at den ældre
herre ramler ind i hende. Det gjorde hun ikke. Hun faldt. Men det er
der jo ingen, der kan gætte, så måske er det en god ide at have hende
med

> Der er mange muligheder Godt fanget!

Det tog mange forsøg at fange ham. Jeg tror det her var den sidste
runde han tog før han forlod banen.

--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-02-02 13:53

"ab" <abc_ab@tdcadsl.dk> writes:

> For at "skære det lidt ud i pap" har jeg lagt et klip af dit billede med
> pigen på skøjter ud på news.dk.binaer.

Hmmm... Det kan jeg ikke rigtig finde.

--
Peter B. Juul, o.-.o "This is not a book which should be put aside
The RockBear. ((^)) lightly, it should be tossed aside with great

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-02-02 10:15

15 Feb 2002 02:29:00 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>http://peter.juul.dk/publish/

Der er altfor store til net- /skærmvisning. Beskær eller resize!

pelo

Fra : Pierre J

Dato : 15-02-02 13:26

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3vgczsfc3.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

Hej Peter!
Til Lykke med dit billede på skøjtebanen - der er ikke for meget eller for
lidt -det er utroligt godt varieret. Der er fortid,nutid og fremtid i eet
billede - Den ældre herre - 7elevenposen - Barnet. Behold din egen stil og
vis os gerne mere af denne genre. Der kan godt diskuteres beskæring m.v..
Men din titel viser jo tydeligt - vi focuserer på denne ældre herre på
skøjter - herligt.Tak skal du have. En lille dråbe malurt kunne evt.være
billedskarhed/kvalitet - men måske dit belysningsvalg skaber den rette
stemning på stedet.
Med venlig hilsen
Pierre Jakobi

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-02-02 13:36

"Pierre J" <pj@post6.tele.dk> writes:

> skøjter - herligt.Tak skal du have. En lille dråbe malurt kunne evt.være
> billedskarhed/kvalitet - men måske dit belysningsvalg skaber den rette
> stemning på stedet.

Jeg havde lidt problemer med fokuseringen.

Når folk kommer styrtende på skøjter, nytter autofokus jo ikke noget,
for så er de forbi før billedet er taget - og fokus er alligevel
forkert.

Er der nogen, der har gode råd til, hvordan man laver fokus i den
slags situationer?

Det jeg prøvede på skøjtebanen var at fokusere på en og så "knipse",
når mit egentlige motiv var nogenlunde samme sted. Men det er svært at
gøre præcist nok.
--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-02-02 14:07

> [...]
> forkert.
>
> Er der nogen, der har gode råd til, hvordan man laver fokus i den

Sæt din blænde til f/8 eller f/11 så har du dybdeskarphed nok, men det
kræver at der er lys nok ellers bliver din lukkerhastighed for langsom og
billedet bliver rystet..

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 17-02-02 06:54

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

[...]
> [...]
> forkert.
>
> Er der nogen, der har gode råd til, hvordan man laver fokus i den

Brug et kamera der ikke tager hundrede aar om at fokusere og tage
billedet. =)

- ask

--
ask bjoern hansen, http://ask.netcetera.dk/ !try; do();

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-02-02 13:40

> [...]

> lidt -det er utroligt godt varieret. Der er fortid,nutid og fremtid i eet
> billede - Den ældre herre - 7elevenposen - Barnet.

Det var lidt min tanke, da jeg klippede den oprindelige udgave til,
men barnets røde tøj trækker åbenbart folks fokus væk fra manden :-/

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-02-02 14:06

> Det var lidt min tanke, da jeg klippede den oprindelige udgave til,
> men barnets røde tøj trækker åbenbart folks fokus væk fra manden :-/

Her er sort/hvid løsningen Det vil også forstærke din titel "Som barn
igen" med tanke på s/h billeder fra mandens barndom..

Fra : Pierre J

Dato : 15-02-02 14:08

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3lmdusyue.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

Hej igen Peter!
Nu ved jeg ikke hvor meget der er bevidst. Men det at den rødet røje på
barnet trækker væk fra focus - er jo den modsætning i "spillet" der gør dit
billede unikt. Denne spænding i et kunstværk - er det ikke det vi glæder os
mest over? Med hensyn til focus på cameraer - så er det jo "bare" - et dyrt
moderne camera der anvendes - se sportfotografers arbejder
Jeg har indtryk af du har creative gode egenskaber - så fortsæt endelig i
din egen stil og lad dig ikke påvirke af andres "vrøvl" - der vil altid være
modsatte meninger - uanset hvad der siges/skrives.
Med venlig hilsen
Pierre Jakobi

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-02-02 14:24

> [...]

> din egen stil og lad dig ikke påvirke af andres "vrøvl" - der vil altid være
> modsatte meninger - uanset hvad der siges/skrives.

Jeg vil aldrig nogensinde kunne fotografere i andres stil end min
egen, men det er nu rart nok at få lidt input fra folk omkring hvad
der lige siger "ups" til dem.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Karsten Olesen

Dato : 15-02-02 19:49

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Jeg har lagt ni af mine billeder ud på WWW og vil gerne modtage lidt
> konstruktiv kritik.

**************

Billede af hånd?: Et "kunstværk" taget oppefra ?
Grønt trøje med barn..GÅ NED I KNÆ...
Golfmand..cirka OK!

Resten kunne være taget fra et hvilket som helst fotoalbum.

Venligt, men bestemt ment.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-02-02 00:54

Det var så som så med det konstruktive, men alligevel...

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> writes:

> Billede af hånd?: Et "kunstværk" taget oppefra ?

En elevator på Nordhavn Station. Motivet ramte mig på en eller anden
sær måde og jeg synes, at foto-gengivelsen blev hæderlig. Om end det
havde været godt med mere symmetri.

> Grønt trøje med barn..GÅ NED I KNÆ...

Hvorfor? Jeg synes selv, at netop fugleperpektivet, barnets afstand
til de omkringstående (der står rimeligt tæt) og den ikke alt for
markante men dog tilstedeværende kontrast mellem trøjen og
omgivelserne, giver det, der får billedet til at skille sig ud fra de
200 billeder i familiealbummet.

"Gå ned i knæ" ville - mener jeg - være mere relevant, hvis billedet
skulle vise verden fra barnets vinkel (og burde så nok være taget over
skulderen af barnet.)

> Golfmand..cirka OK!

Hvad den angår savner jeg fornemmelsen af bevægelse. Er der nogen
anbefalinger til hvordan det kan gøres? En længere lukkertid er
selvfølgelig et muligt svar, men er der andre ideer?

> Venligt, men bestemt ment.

Dit input er da værdsat, men lidt mere begrundelse, eller bare brug af
hele sætninger ville gøre det mere brugbart.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Alle der rejser i rummet er kannibaler og æder
The RockBear. ((^)) deres egen afføring. [..] Deres børn bliver

Fra : Karsten Olesen

Dato : 16-02-02 10:24

> Dit input er da værdsat, men lidt mere begrundelse, eller bare brug af
> hele sætninger ville gøre det mere brugbart.

Næppe.
Øvelse gør mester, engang imellem.

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 17-02-02 00:18

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Hvad den angår savner jeg fornemmelsen af bevægelse. Er der nogen
> anbefalinger til hvordan det kan gøres? En længere lukkertid er
> selvfølgelig et muligt svar, men er der andre ideer?

Hej Peter

Prøv evt. at sætte flash på dit kamera og stil det på slow sync og rear
curtain - lad kameraet stå på S/TV (lukkertidsprioriteret) og stil lukkeren
på 1/4 sekund (prøv lidt over og lidt under) - tilpas eksponeringen så det
passer med du får slaget med stort set hele vejen.

Det skal prøves da effekten er lidt vanskelig at beskrive - du ender med at
kunne se hele slaget, men du får samtidig et skarpt slutresultat da flashen
lige fryser bevægelsen til slut. Derudover kunne du forsøge at isolere
manden med køllen i rammen, da der jo er grænser for hvor meget flashen kan
klare, sørg også for en rolig baggrund (ensartet) og gi´ ham evt. en rød
trøje på og en gul kasket da farver tilfører liv til billeder

Mvh

Kim

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 17-02-02 06:50

> [...]

> konstruktiv kritik.
>
> Både det tekniske, men sandelig også det rent kompositionsmæssige.

http://peter.juul.dk/publish/barn.jpg

.... trick nummer eet naar man tager billeder af boern er at faa sig
selv ned i deres hoejde.

http://photo.netcetera.dk/g/Jul_2001|2001/12/24/DSC_0433.jpg

- ask

--
ask bjoern hansen, http://ask.netcetera.dk/ !try; do();

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-02-02 09:44

Ask Bjoern Hansen <ask@netcetera.dk> writes:

> http://peter.juul.dk/publish/barn.jpg
>
> ... trick nummer eet naar man tager billeder af boern er at faa sig
> selv ned i deres hoejde.

Trick nummer to: Ingen regel uden undtagelse?

"barn"-billedet var blevet et helt andet, hvis det var taget nede i
børnehøjde.

Jeg insisterer