Tabeller i CSS
Fra : Jensen

Dato : 14-02-02 19:24

Hej NG.

Undskyld jeg først har set lyset nu, men:

Hvordan placerer jeg en tabel i CSS?

Og så lige en anden ting: Kan jeg i iframes definere scrollerens
farve?

Jensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-02-02 23:09

Thu, 14 Feb 2002 18:23:54 +0000 (UTC), skrev Jensen
<jensen@jean-jensen.dk>:

>Hvordan placerer jeg en tabel i CSS?

Forklar lidt nærmere, hvad det er du vil.

>Og så lige en anden ting: Kan jeg i iframes definere scrollerens
>farve?

Kun ved at gøre det i den side, som åbnes i iframen.

<head>
<!--
body    {
   scrollbar-3d-light-color:blue;
   scrollbar-arrow-color:red;
   scrollbar-base-color:black;
   scrollbar-dark-shadow-color:green;
   scrollbar-face-color:yellow;
   scrollbar-highlight-color:red;
   scrollbar-shadow-color:blue
   }
-->

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Jensen

Dato : 14-02-02 23:14

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Forklar lidt nærmere, hvad det er du vil.

I mit stylesheet vil jeg definere en tabel.

> Kun ved at gøre det i den side, som åbnes i iframen.

Det var også det jeg håbede.

Pft - Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-02-02 01:01

Thu, 14 Feb 2002 22:13:40 +0000 (UTC), skrev Jensen
<jensen@jean-jensen.dk>:

>I mit stylesheet vil jeg definere en tabel.

Det kan du ikke, du kan give border en farve, udseende, indsætte
baggrundsbillede og lign. men ikke tegne tabellen op med antal
celler og rows.

Fra : Jensen

Dato : 15-02-02 12:55

> Det kan du ikke, du kan give border en farve, udseende,
indsætte
> baggrundsbillede og lign. men ikke tegne tabellen op med antal
> celler og rows.

Øv! -så må jeg jo nøjes...

Takker mange gange for hjælpen...

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 15-02-02 13:48

"Jensen" <jensen@jean-jensen.dk> skrev
> indsætte
>
> Øv! -så må jeg jo nøjes...
>
> Takker mange gange for hjælpen...

Blot for at uddybe lidt:

Formålet med css er at adskille egenskaber og indhold.

En tabel er indhold, mens dens udseende/fremtoning gives ved at tildele
tabellen egenskaber.

Css er ikke beregnet til at fortælle hvornår en tabel skal vises. Det har du
din html til at fortælle.

Du kan gøre fremvisningen dynamisk ved at bruge serversideteknologier i form
af f.eks. Server Side Include, asp, php mv. eller Clientside teknologier som
f.eks. JavaScript, JScript, VBScript, DHTML mv. til at fortælle hvornår
tabellen skal vises - og med clientside teknologierne til en vis grad også
hvordan - dog igen oftest set sammen med CSS.

Men du kan altid minimere din tabel til kun at se således ud:

og stadig få den til at fylde hele skærmen, få den gul, grøn og blå, få
borders både internt mellem cellerne og omkring hele tabellen, aligne dit
indhold vertikalt og horisontalt osv.

Så mht. til din kommentar om "at måtte nøjes" så er det kun din egen fantasi
der sætter grænserne for fremtoningen af din tabel - og, nåja, browsernes
understøttelse

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-02-02 01:42

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> skrev

> Css er ikke beregnet til at fortælle hvornår en tabel skal vises.

Johhh! Du kan jo godt fortælle tabellen at den skal bruge

visibility:hidden;
eller
display:none;

.... og dermed fortælle hvornår den skal vises

--
Allan

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 16-02-02 02:14

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev
> [...]
> eller
> display:none;
>
> ... og dermed fortælle hvornår den skal vises

....hmm nu tvister du den lidt :)

Med en lidt omstændig argumentation kunne jeg såmænd også nok godt komme
omkring at det stadig drejer sig om en layoutmæssig dispusition. Men, for
nubiernes skyld synes jeg vi bør holde fast i forskellen - en senere
introduktion til disse funktioner synes at være mere givtig for forståelsen
af forskellen på html og css. Dette selvfølgelig med det forbehold du skulle
være uenig i min forklaring.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-02-02 14:54

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> skrev

> ...hmm nu tvister du den lidt :)

Ja, der var noget der skreg i mit sprogøre.

Hvis du havde skrevet

Css er til at fortælle "hvordan" en tabel skal vises

havde jeg nok ikke reageret

--
Allan